DanielEnrico Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg har 1 stk 160GB og 1 stk 40GB harddisk. Minstemann har jeg akkurat kjøpt og skal bruke som en ren systemdisk. De er begge av samme merke og modell, bare størrelsen som skiller dem! Problemet er: Jeg har brukt " storebror" i to partisjonering med en c: og en d: Nå har jeg installert XP på "lillebror" og formatert "storebror", men 160`en vil ikke fungere sammen med "lillebror" på samme IDE kabel. Jeg må kjøre 160`en på IDE sammen med cd brenneren for at maskinen skal klare å finne den. Da finner maskinen den som secondary slave, men oppstart av maskinen går mye tregere enn vanlig. Straks jeg kobler "storebror" helt ut.. DA går oppstarten helt som normalt. Alt i BIOSEN er stillt som det skal med "lillebror" som bootdisk. Hva kan feilen være?? Noen gode råd? Har det i det hele noen betydning hvilken IDE kabel "storebror" er koblet til? Vil det påvirke ytelse opp mot "lillebror"? Som dere sikkert skjønner er jeg ingen supermann når det kommer til data, så alle svar som kan være til hjelp mottaes med en stor takk!!!!!!!! :!: Lenke til kommentar
RazAquato Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 på selve harddiskene er det jumpere.. sjekk at "lillebror" har jumper-setting MASTER og "storebror" har jumper-setting som SLAVE, om du ønsker ha disse diskene på samme kabel (og da også cd-brenneren som MASTER på egen kabel, om det er det eneste cd-drevet du har) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Er harddisken med windows en "primary"-partisjon? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 etter å ha lest om familien din lurer jeg på åssen merke hardiskene er ? eller er det ikke forskjell på jumperene fra merke til merke ? Mine 2 western er bare kobet med windows disken som master, og den andre som slave..Gjorde ikke noe med jumpere elns jeg :S Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 etter å ha lest om familien din lurer jeg på åssen merke hardiskene er ? eller er det ikke forskjell på jumperene fra merke til merke ? Noen merker kommer default med jumperen innstilt som master, mens andre merker kommer med jumperen som cable select. Dersom begge diskene er cable select får du vanligvis ikke problemer, mens to disker som master eller slave blir krasj. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Kan du si hva jumper-innstillingene til harddiskene er? Enkelte harddisker er merkelige og må f.eks. være master. Lenke til kommentar
DanielEnrico Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg hadde minstemann som MASTER og "storebror" som slave. Jeg styrte med dette i hele går og ble til slutt dritt lei så jeg leverte tilbake den minste disken. Kjøpte med istedenfor en serialata disk og nå fungerer alt supert. Men jeg kan ennå ikke skjønne hva problemet var. Takk for alle svar ihvertfall!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå