Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling. Hva har jeg gjort galt?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg testet nettop min hjemmelagde vannkjøling, men den virket ikke helt topp...

 

Med vanntemp. på 10-11 grader, gikk prosessoren opp til 50 før jeg skrudde av (jeg har en sempron 2200+, tror den sto på 1.8GHz el. noe sånt akkurat da, 1.7 VCore.).

 

Bunnplaten i kjøleblokken er en veldig tynn aluplate, ca 1-1,5mm, tror jeg, ville det gjort seg med en litt tykkere plate, eller?

Jeg brukte ikke kjølepasta da, men det skulle vel ikke utgjøre såå mye.

 

Bare spør hvis jeg skrev litt utydelig.

Takker for svar...

 

:!: :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du har en tynn bunn i blokka di er ikke grunnen til at du ikke får

kjølt ned CPU. Du må nok smørre på litt kjølepasta, deretter dobbeltsjekke

at blokka ligger godt / plant mot CPU og til slutt kontrollere at det er sirkulasjon

i kjøleanlegget ditt. Luft i CPU blokka gir også dårlig kjøling :thumbup:

Lenke til kommentar

Vell, må nesten være dårlig kontakt mellom cpu og blokka. Du har vell ikke laget den så stor (eller ikke laget hakk) slik at den ligger oppå det hakke som er øverst på sockelen på socket a hk? Da får du bare såvidt kontakt med cpu og VELDIG høye tempraturer.

Med en vanntemp på 10 grader, skulle man vell forvente ca. 20-25 grader av en hjemmelaga blokk. Så 50 grader med den vanntempen på en 2200+ hørtes litt utroli ut :p

Lenke til kommentar

blush, blush, blush, ingen kjøleribbe, nei... Må jeg ha det? i så fall er det bare å åpne den og sette det i.

 

Tar meg en sykkeltur for å kjøpe litt fint pussepapir. Nå skal blokka planslipes.

 

Edit: Har triksa litt med socketen så jeg har 2.0 i vcore nå (før var maks 1.95). Etterpå blir det vel litt heftig overklokking, hvis den kjøleribba ikke har alt for mye å si. Klarte 2250 med luft (originalt på 1.5). Lurer på hvor langt jeg kommer med vann og vcore på 2.

 

Edit 2: De hadde ikke finere enn 1200, så jeg får klare meg med det denne gangen. Nå blir det montering og testing med kjølepasta.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Nå er den planslipt, og jeg har smurt på litt AS5.

 

På 2200MHz (200x11, 1,9Vcore) kjører den på 41 grader, vanntemp: 8 grader.

Dette er vel ikke så veldig bra, akkurat...?

Tenker litt på å ta meg god tid og prøve å lage noe lignende denne, problemet blir nok loddinga, jeg har null peil på hvordan jeg lodder, selv etter å ha lest loddeguiden her.

Lenke til kommentar

om han har som han sier ikke noen riller i den heimemekka blokka si så er det jo ikke noe rart...

 

da er det ikke noe som tar imot varmen til CPUen.

 

det vil jo si vannet dasker mot en flat flate å det er det ikke noe kjøling i da :ermm:

 

post et bilde av blokken :thumbup:

Endret av the animal
Lenke til kommentar
hvis den kjøleribba ikke har alt for mye å si.

 

Det ribba (eller hvordan utformingen blir,) har den effekt at den øker

det arealet som er i kontakt med vannet. Mye blir gjort for å finne en god

utforming for å forbrtre blokka sin evne til å avgi varme.

Hvordan får du en vanntemp på 8dgr.

Lenke til kommentar
sjønner ikke helt hvordan cpu temp er så høy nor vannet ditt er 8 Grader....det stemmer ikke helt

 

kjenn på blokka er den veldig varm eller kald ?

hvilken enhet måler du temp med? HK eller eksternt termometer `?

Det er faktisk helt normalt på Athlon XP-prosessorer. Det samme skjer her. Kan vel være noe av det samme med Sempron, spesielt med så høy kjernespenning.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

U missed the point, jonepet.

Leser du litt nøyere, så vil du se at Delta T er på uhyrlige 33grader!

Da tenker jeg på vann- CPU-temp.

 

Økonom:

Problemet er nok konstruksjonen på vannblokka. Det nytter ikke å sende vann rett ned på en aluminiumsplate, uten noen form for ribber eller kanaler.

Vil foreslå at du så grundig du kan, studerer de nyeste løsningene mht vannblokkdesign.

Det du har laga der, er dessverre ikke holdbart..... :no:

Lenke til kommentar

kk, jeg skal prøve å få tak i noe av kobber, problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal få tak i en kobberkloss som er 7.5mm tykk (kjøleribben), jeg prøvde å få tak i det før. hadde tenkt å lage en kryssborret vannblokk. fan det ikke noe sted.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...