Gå til innhold

Minne fører til kræsj

Gjest Slettet-sXUHvn0e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-sXUHvn0e

Eg trudde det hadde med WinXP å gjere. Brått, utan å vite kvifor, så låser maskina seg. Men ho låste seg i Win2k også. Har testa forskjellige kombinasjonar av RAM-brikker i dei tre slot'ane eg har.

RAM-brikker:

2 x 256 PC133

2 x 128 PC100

Variasjonar:

2 x 256 + 128

2 x 128

2 x 256

1 x 128

Køyrer no med kun ei 128-brikke, og det ser ut til å fungere greit. Men kvifor skal eg måtte lide med kun 128 då? Nokon som har erfart liknande, eller som kan fortelje meg at eg er heilt på villspor?

- leDuke -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne mulige syndere kan du teste en og en brikke. Den ene 128mb brikka er OK. Test bare den andre. 256mb brikkene hver for seg. Nå har du sikkert funnet noen syndere -dårlige brikker. Så begynner å du å kombinere litt. Hvilke kombinasjoner som kræsjer ser du da fort nok :wink: Det er litt krøll med de fleste hovedkort. Vanlig at forskjellige kombinasjoner rett og slett funker dårlig. Si åssen hovedkort du har da..

Det er forsåvidt "vanlig" at hovedkort ikke helt takler 4 minnebrikker. Noen støtter det jo, men det har jo vist seg at det funker så som så i praksis. De PC100 brikkene dine er vel ikke så mye å spare på uansett? :wink:

I maskina mi hadde jeg 2x 128mb PC133 og 1x 256mb PC133 (MTEC). Prøvde jeg å kjøre 133mhz minnebus, frøys den hele tiden under 3D. Med 100mhz minnebus fungerte alt som det skulle. Mistenkte denne elendige MTEC brikken. Kastet den ut, og vips, alt fungerte ved 133mhz. Nå kjører jeg 2x 128mb PC133 @ 140mhz CL2 Turbo -no problems :grin:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-sXUHvn0e

Takk for svar.

Eg har no røska ut alt som var av hardware og sjekka tilkoplingar og alt, samt plassert to stk 7200 RPM harddiskar lengre ifrå kvarandre. Kan to slike diskar (dersom dei står særs nær kvarandre) vere feilkjelda?

Eg har nemleg køyrt alle minnebrikkene på PC nr. 2, og der har eg ikkje opplevd ein einaste lås...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...