Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tråden for felles mobbeofre


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Siden dette problemet blir større og større for meg, så tenkte jeg jeg skulle prøve å starte en tråd om dette der andre mobbeofre eller elever kunne komme med tips, råd eller kommentarer

 

Jeg blir mobba fordi jeg er smart, og annerledes

Får 5 og 6 i alle fag, men er ikke en kjeft som respekterer det unntatt de få ordentlig gode vennene jeg har

Jeg spiller 7 instrumenter, kan masse om data, lager rundt 10 morsomme filmer i uka, og likevel bryr folk seg bare om meg når de vil ha hjelp

 

Neste år starter vi i 9.-klasse, og siden skolen må spare penger deler de inn klassene på nytt, og kutter ned fra 6 til 5 klasser

 

Jeg gikk ikke i klasse med noen av de ordentlige vennene mine, unntatt broren min Vegard_ på forumet, i 8., og nå skal jeg visst ikke få ha noen venner i 9. heller

Det eneste de gjorde var å sette meg i klasse med enda flere bøller og mobbere

 

Blir så sur på skolesystemet når de sier at jeg skal overse det og ikke bry meg

Blir jo ikke noe lett å overse det nå!

Vil ikke være forsøkskanin i lærernes psycho antimobbingsprosjekt!

 

Siden jeg starta i 8.-klasse har stilen min blitt mørkere og mørkere, og jeg er depressiv og lei meg hele tiden..

Eneste bra som har skjedd i det siste er at jeg har truffet verdens søteste jente, men hun bor på andre siden av byen, så det er lite trøst i henne..

 

Alle vennene mine ble samlet i en annen klasse, og jeg lurer på om jeg har godt nok grunnlag for å bli overført dit.. De ville ikke flytte meg til dem i 8.

Alt går til helvete :no:

 

Jeg trodde man skulle bli sett opp til når man har gode karakterer, men nå får jeg lyst til å bare gi faen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, du har min medlidenhet. Om jeg sier du kanskje har havnet på en skole hvor nivået generelt ikke er så høyt, tar jeg feil da? Det "unormale" på ungdomsskoler, blir veldig fort sett ned på. Og i enkelte tilfeller er det så banalt at de få som faktisk vil komme seg noe sted her i livet, blir sett ned på. Nå er jeg jo riktignok imot mobbing av de som gjør det dårlig også, forutsatt at de faktisk prøver sitt beste.

 

Har du tatt turen innom til rådgiveren e.l. ved skolen, og fortalt hvordan du føler saken er?

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

Eller du kan bare bite tennene sammen til du begynner på videregående allmen/økonomiske. Da snur trenden fra å se ned på de som får bra karakterer, til å se ned på de som får dårlige karakterer. Hadde jeg vært så smart som du påstår at du er (les spiller SYV instrumenter! :woot:) så hadde jeg brydd meg fint lite om hva andre folk mente om meg.

 

Men du burde kanskje også ta turen til rådgiveren slik som FSK foreslår også da.

Lenke til kommentar

Få en forelder til å skrive brev om at du ønsker å skifte klasse. Det pleier som regel å ordne seg da. Husk bare å bruke alle argumentene dine godt. Skolen skal tross alt være en fin plass å være, og mobbing skal ikke forekomme. Problemet med dette landet her, er at kulturen er slik at man ikke kan straffe noen før man tar de på fersken (stort sett), så mobberne går i fred, selv om lærerne vet at mobbing forekommer.

 

Hvis brevet ikke løser seg, kan du si i fra til læreren din at du ikke klarer det mer, så slutter du sakte men sikkert å komme til timene, i flere og flere fag. Skolen vil da forhåpentligvis skjønne at ting ikke er slik de skal være, kalle inn til møte med deg og dine foreldre, og ordne problemet for deg.

 

En siste utvei, som faktisk ofte hjelper, men jeg ikke liker å anbefale til folk. Er å sette deg selv i respekt hos mobberne. Gir du den store, sterke "lederen" et realt slag i nesen, slik at han går i bakken, viser du at du ikke er redd for å ta igjen, og mobberne blir helt sikkert overrasket av reaksjonen. Klarer du å sette et lite støkk i de, gir de seg nok. Men du må nok regne med at de kommenterer deg bak din rygg.

 

Som regel er det slik at det er en liten gjeng som mobber/holder utenfor. De aller fleste andre har ingenting i mot deg, men tør av en eller annen grunn å ikke "ta deg til seg", fordi de respekterer denne gjengen. Hvis du viser at du tør å gå i mot gjengen, får du gjerne en del flere på din side av konflikten, fordi flere er enig med deg, men trenger en å henge seg på.

 

Lykke til videre, og for all del, ikke rot deg opp i noe du ikke ønsker, og gjør heller ikke noe du kan stå til ansvar for. Selv om de er noen drittsekker, trenger du ikke å synke ned på deres nivå.

Lenke til kommentar

Takk for støtten og rask respons :blush:

 

Det jeg alltid har sagt! Forumbrukere er greie folk :)

 

Har vært hos rådgiver, snakka med kontaktæreren min og alt mulig, og det første de gjør når de lager nye klasser er å putte meg i en klasse med masse folk som har lett for å tråkke på meg :(

 

Føler at de overser meg :ermm:

 

Eneste dagen som er morsom er torsdag

Da har vi musikk :w00t:

Spiller i band med noen venner, inkludert bror Vegard_, i to timer, og etterpå har vi tilvalgsfag, der jeg har film og media sammen med nesten alle de ordentlig gode vennene mine :)

 

Resten av dagene er omtrent rett i dass :thumbdown:

 

Men jeg lagde ikke denne tråden for å fokusere på meg, men også andre mobbeofre som kanskje føler seg alene og trenger litt støtte her i verden :)

 

Er så mange dumme grunner til mobbing, og jeg føler meg allerede mye bedre ;)

 

Som regel er det slik at det er en liten gjeng som mobber/holder utenfor. De aller fleste andre har ingenting i mot deg, men tør av en eller annen grunn å ikke "ta deg til seg", fordi de respekterer denne gjengen. Hvis du viser at du tør å gå i mot gjengen, får du gjerne en del flere på din side av konflikten, fordi flere er enig med deg, men trenger en å henge seg på

 

Er akkurat sånn det er :hm:

Bare det at det er litt mer gjengmiljø på holmlia enn andre steder

Merk: holmlia er et fint sted! Ikke noe gangstermiljø! Men noen har lett for å dra med seg andre litt usikre folk, som ikke vil bli utestengt :hm:

 

Jeg er ikke av den typen som vil starte en slosskamp :ermm: Les nick. Hippie.

 

Har vært nær ved å slå til han som er værst mange ganger! :realmad:

Men jeg har alltid holdt meg i skinnet. Det de vil oppnå er at jeg starter, da har de en unnskyldning og spiller englebarn og alt som er :wallbash:

 

Må igjen si takk! Føler meg mye bedre nå ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan desverre ikke si at jeg vet hvordan du har det, men jeg håper at du får løst problemet ditt. For å mobbe noen for at de er flinkere enn andre er bare patetisk. Mobbing i det hele tatt er patetisk!

De er nok sikkert bare ganske sjalu uansett.

 

På hvilken måte mobber de deg?

 

Har du snakket med foreldrene dine om det? De kan sikkert hjelpe deg med å få byttet en klasse. Å ha foreldrene på sin side når du skal få tillatelse til å bytte klasse er bare enda bedre, ville jeg tro.

 

Jeg har desverre ikke så mange tips å gi deg siden jeg ikke har opplevd mobbing selv, men om det er flere som går imot disse mobberene vil de etterhvert slutte. Derfor kan du være tøff og gå imot dem.

 

Lykke til og håper det blir bedre etterhvert ;)

Lenke til kommentar

De driver og utestenger meg i gymtimene for at jeg skal få dårligere gymkarakter(ligger på 5 selv om jeg har kondis som en badeand)

De dunker til meg, og driter meg ut med dårlig vitser som de tvinger folk til å le av

 

Et annet problem er at de kaller meg homo fordi jeg har langt hår :(

Håret er personligheten min, og homo er jeg ikke :ermm:

 

Har jo et godt bekjentskap til verdens desidert søteste jente :love:

Det er en oppkvikker

Lenke til kommentar

Det var kjedelig. Det er helt sant at du får det bedre på v.g. Min erfaring fra ungdomskolen er ikke noe særlig. Dårligere lærere, mangel på vilje og innsats fører til at mobbingen florerer. Du kan jo prøve megling?

 

Hadde en fyr som plaget vettet av meg på ungdomskolen. Han brukte å henge med "gjengen" sin ofte når han plaget meg. Ergo, "feig" i mine øyne. Så en dag da han gikk helt alene fikk han svi! Hevnen er søt!

Fikk selv ikke en skramme! Etter fighten stoppet han helt opp ;)

Lenke til kommentar

Først å fremst må jeg spørre, hvem og hvor stor er denne gjengen? Er det de "populære" eller er det en gjeng som rett og slett er "ingen"(utenom mobbere såklart)?

 

For det andre, er de bolegutter, eller er det _en_ stor kar med mange små kryp som henger rundt han?

 

For det tredje så vil jeg si at jeg føler med deg, jeg har aldri opplevd mobbing i den grad som du sier du har opplevd, men jeg har en venn som har blitt mobbet lenge, og ganske hardt. (denne vennen ble mobbet på barneskolen, men etter at han kom på vår skole har bla. jeg og andre(som gikk på en annen barneskole) blitt kjent med han, og sett at han er en utrolig OK kar.) har vi (de nye vennene) stilt opp for han når mobberne var ute etter han. Vi støttet han, og han støttet andre som ble mobbet. Hvis du og dine venner står sammen, og hjelper hverandre ved å gå i mellom når noen blir mobbet, vil de mest sannsynlig la deg (og resten av de som står i mot) være i fred.

Lenke til kommentar

Synd å si det raffegutten, men godt å høre :p

 

Selv hater jeg ungdomsskolen jeg gikk på noe uendelig, og har kontakt med ekstremt få fra den skolen. Nå som jeg er ferdig med vgs, og litt lei enkelte der, gleder jeg meg enormt til videre studier. Det er alltid godt å komme videre i livet.

 

Forresten, når du starter på f.eks. allmenn, er de (fleste) som går der faktisk motivert til å gå der. Ikke alle trenger nødvendigvis å få gode karakterer, men de som ikke liker seg der, dropper med tiden ut fra skolen og lever sitt eget liv ;)

Lenke til kommentar

Faktisk i mange tilfeller med mobbing er å ta igjen noe som hjelper. Hvis mobberne ser at du plutselig klikker en dag og går amok på en av de, skjønner de at det er best å holde seg unna denne "gærningen" og du vil bli latt i fred.

Jeg var også ofte plaget for å være datanerd i en tid da "nerding" ikke var særlig utbredt (tidlig 90-tallet). Dette foregikk mest av klassen over meg. Vi var bare 3 gutter i min klasse så vi holdt sammen på et vis.

 

En dag orka jeg ikke mer, og venta på de 3-4 mobberne utenfor skolen med en stein i ene hånda. (Ja, jeg var så desperat). Jeg banka livskiten ut av han ene (største), ble dratt inn til rektor og alt sånt.

De andre sto som nagla til plassen sin og gjorde ingenting for å hjelpe "Kompisen" sin mens han fikk bank. Det gjorde også at jeg fikk mere selvtillit og litt "kongestatus" faktisk. Endelig noen som turte å ta igjen mot plagsomme folk.

 

Men etter diverse samtaler med foreldrene mine skjønte de at jeg faktisk ikke var "the bad guy", og mobbegjengen turte aldri ta i meg mere. Så lenge de bare får holde på og tro at du er passiv, blir det ikke bedre. Å snakke med foreldrene deres kan gjøre ting enda værre, da blir du plaget av samme folka for å være sladrehank og skape problemer for de.

 

Sånn er det desverre. Idealistene på forumet kan snakke så mye de vil om å ignorere det, men det er ikke enkelt å bli plaget hver dag over lang tid. De fleste som svarer her har aldri vært i en slik situasjon.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Det er som dere sier ja. Synd men sant at det er slik verden fungerer. Rett før russetiden gikk forresten MOT rundt til oss på skolen med noen sånne "jeg-tar-avstand-fra-vold"-kontrakter. Der kunne du jo da faktisk skrive under på at du tok avstand fra all vold. Bare jeg som stiller meg litt tvilende til slik? Jeg har nemlig ingen problemer med det så lenge det er selvforsvar.

 

Når det gjelder å ta igjen ovenfor mobberne, viser du dem at du kan noe ikke de kan, nemlig å ta seg av problemene på egen hånd. Mange slike "gjeng"-personer er tøffere enn toget når de går med "gjengen" (om de i det hele tatt kan kalles da), men tør ikke engang se opp fra skoa si når de går igjennom byen alene.

Lenke til kommentar
[...]Du kan jo prøve megling?[...]

Jeg er faktisk elevmegler i MOTs navn, og om jeg havner i slosskamp blir jeg sannsynligvis pælma på dør :ermm:

 

Tror ikke jeg er typen til å banke opp folk, men jeg har vel en ganske stor sjanse mot de to som er værst

 

Begge er minst 15 cm lavere enn meg, men de drar med seg så sinnsykt mange :ohmy:

 

Jeg har latt dem få tilbake for dytt og knuffing, og da har de vært stille en stund, men de kommer alltid tilbake..

 

Og ja, de som driver "gjengen" er nokså populære

De truer under seg alle andre og får dem til å godta alt de gjør, da lar de dem i fred, så lenge de får drive med faenskap

Det vil si at de ikke sladrer eller svarer tilbake

 

Jeg er en av de veldig få som ikke lar dem drive med sånt, derfor går de etter meg

De driver nesten vettet av meg, og terger meg hele tiden fordi de vil at jeg skal fly på dem, det er det de vil oppnå

De har et motto noe a lá: la oss gjøre som vi vil, ellers ødelegger vi deg sosialt

 

De har nærmest ødelagt sosiallivet mitt, og de kan gå enda lenger..

Alle de som er "kule" i gjengen får folk til å holde seg unna meg

"Han er nerd", "henger du med han?" og sånn..

 

Merker at folk går unna meg i skolegården :(

Er så jævlig lei av det..

Jenter får ikke "lov" til å like meg, gutter får ikke "lov" til å henge med meg

 

Har bare et par ordentlige venner på skolen, og nå har de satt meg unna dem.. :(

 

Det eneste lærerne gjør er å gjøre det vanskeligere for meg

 

 

Men det er som dere sier, det hjelper å ha venner rundt seg, derfor skal jeg gjøre det jeg kan for å få bytta klasse til klassen der alle vennene mine går

 

Idealistene på forumet kan snakke så mye de vil om å ignorere det, men det er ikke enkelt å bli plaget hver dag over lang tid

 

Er nok sant det der.. Har blitt "mobba" siden 5. da jeg begynte å høre på Alice Cooper, og sparte håret mitt..

Det funker ikke å ignorere det lenger

Lenke til kommentar

Gi dem bank! Det nytter ikke med fine ord. De fortjener det. Du får sikkert ikke noe vondt selv.Råskapen etter hevn er 10 ganger sterkere enn ellers. I tillegg til råskapen får en et ganske skremmende blikk. Hvis blikk kunne drepe.... ;)

 

Et annet alternativ er å innføre "klassetimer" Da kan klassen snakke om skoleproblemer og løse dem. Lærerne er som regel ordstyrer under klassetimene.

Lenke til kommentar

Må si jeg føler med deg, siden jeg har opplevd det samme som deg.

Ble utestengt, alle holdt seg unna meg, plaget meg hver dag, slo til meg ovs.

En dag ble jeg forresten dratt inn i en dør, tatt kveletak på (hadde merke i en uke etterpå) og fikk ikke puste på nesten 1 min. Når han slapp meg, fikk jeg spurt hvorfor i helvete han gjorde dette. Han svarte: Fordi du er så stygg. Og hva gjorde lærerene med dette. IKKE EN DRITT. Han fikk ikke en anmerkning engang.

 

Og jeg har gått til lærerene og fortalt dem hvem som mobber meg og hvordan de gjør det. De gjorde ikke en dritt og mobberene fikk ikke en straff. Men når jeg jukset på en prøve (jada, vet at det er dumt) kunne jeg gå ned i orden og oppførsel. :roll:

Lærere bryr seg ikke dritten om noen blir mobbet på skolen. Det er ikke deres problem.

 

Og fra 8 til 9 ble tre klasser delt inn i to. Jeg hadde to stk. av 60 personer som jeg kunne snakke med, og jeg sa tydelig til læreren at de ville jeg så gjerne gå i klasse med. MEN NEIDA......

 

Og ja, sånn som du beskriver om at jentene ikke "fikk" lov til å like deg, har jeg også opplevd. Mange ganger har jeg rundet ett hjørne og funnet mange stå å baksnakke meg.

Ble faktisk truet med skikkelig juling av 10 personer i 10ende når jeg gikk i begynnelsen på niende.

 

Vel, det som ble redningen for meg var hektisk trening. Jeg ble en stor treningsnarkoman. Spiste ikke godteri, eller noe fett. Og spiste egg og tunfisk sikkert 4-5 ganger om dagen i tillegg til middag. Masse styrke, og kondisjon.

Jeg fikk MYE selvtillit når jeg skjønte at jeg både hadde bedre kondisjon og var sterkere enn mobberene, og jeg fikk respekt av andre også.

Så det ble til at jeg bare ga faen i alle idioter.

Men ikke la deg lure, de vil fortsatt ødelegge deg.

Her om dagen la en idiot ut ett falskt rykte om meg på internett (du finner tråden om det på sikkerhet).

 

Og jeg kan love deg: det eneste som hjelper mot sånne idioter, er ikke å snakke vennlig til dem, ikke snakke djevelsk til dem, ikke si noe, MEN Å BRUKE VOLD TILBAKE.

Så når orden og oppførselskaraterene er satt, kan noen vente seg real juling, og spesielt han som jeg snakket om ovenfor (halsen ovs).

Og jeg skal klart sende ett brev til skolen der jeg rett og slett kjefter huden full, og skal oppsøke onkelen min (han er inspekttør på skolen..) og gi han en real lekse.

 

Må nå nevne at det er ikke så ille som det var.

Har mange utrolig gode venner, langt over halvparten.

 

Men ett tips til deg: Begynn å tren. Hard og regelmessig.

Drit i hva folk kaller deg, begynn å snakk med folk, hver vennlig med folk, si deg enig i det folk kaller deg på en ironisk måte (høres helt jævlig ut, men det hjelper), og hver en god venn.

Og etter du har fått deg venner, og klassen respekterer deg, men ikke mobberene, gir du dem skikkelig bank (men husk at du må vite at du kan ta dem, ellers så blir det en ydmykelse for deg.)

 

Håper dette hjelpte deg litt på vei, og lykke til videre i livet.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til i tillegg til det tn_00 skrev (godt innlegg forresten), at trening er noe som virkelig gir deg selvtillitt. Har selv ikke trent noe særlig siden jeg var 12-13 år, men har startet nå rundt juletider. Ikke bare er det nyttig, det er også en genial måte å slå ihjel tiden på og glemme all den andre dritten rundt deg :)

 

edit; 600, "woho"

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

tn_00 gav deg flere gode tips ser jeg. Har ikke så mye å tilføye, men det at du blir mobbet pga. gode karakterer, vel, si til dem at du kommer hvertfall til å få deg et liv, en utdanning, en jobb, masse penger osv. Når de kommenterer dine gode karakterer, så si nettopp dette, i tillegg kan du legge på ett ekkelt blikk slik at de føler seg mislykket. Jeg sier ikke at det er lett, men forsøk. Prøv å få de til å innse at de som gjør det bra på skolen kommer langt i livet.

 

Ps. tror det skal hjelpe å få foreldrene inn i saken ang. klassebytte :D

 

Lykke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar

til trådstarter:

en ting som funker er hvis de sier noe styggt til deg, gjerne med flere rundt, se dumt på han, si ok, ja eller lignende.

 

ikke si at du kommer til å få bedre jobb osv, det kommer nok til å gjøre ting værre.

 

og hvis du har planer om å ta igjen med vold, ikke gjør dette når det "klikker" gjør det når du kan tenke normalt, det gir mye mer respekt, vi hadde en som "klikket" ofte når noen ertet han i klassen, han ble ertet bare pga dette.

 

jeg lagde en liten regel for meg selv, ble litt ertet, det de gjør mot meg gjør jeg mot dem x10, f.eks så var vi på tur en gang(var det ganske ofte), dyna mi ble tatt, dyna til den som hadde tatt min gikk ut vinduet(etter at jeg hadde fått tilbake min), dette funket for meg :)

 

og prøv å få kontakt med folk alene, de er oftest mye greiere da

 

har du kontaktet rådgiverene ang. bytting av klasse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...