dimiles Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hehe. Tenkte feil ang. Cuba-krisen, så den glemmer vi. Oppgaven kan jo bli rimelig vid, da? Hva annet enn tidligere konflikter tror du det blir fokusert på? Må jo være noe fra boken, og. Konfliktløsning? Organisasjons / mediemakt? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Litt praktisk informasjon om hva frykten for terrorisme medfører: Stor tilstedeværelse i middelhavet fra Nato sin side, man eskorterer og kontrollerer handelsskip, da spesielt containerskip. En av de største truslene man ser for seg er ikke sivilfly som kræsjer, atombomber, angrep på ambasader o.l, men faktisk angrep rettet mot containerskip. Hver dag kommer det flere tusen containere til vestkysten av USA fra østen, om det skulle skje noe der ville det medføre enorme konsekvenser. USA ville stengt sine havner og begynt en møysommelig kontroll av containere, noe som ville ramme handelen drastisk. Det meste blir fraktet sjøveien, noe slikt ville blitt katastrofalt. Også i middelhavet kommer det en god del containerskip, Norge bidrar med fartøy for å holde kontrollen der nede. En tanker som går i luften sør for Spania ville fått alt til å stoppe opp den veien. Et annet fryktmoment er om terrorister kjøper seg et par miner og slipper de til utenfor store europeiske kyster. Også dette ville fått ting til å stoppe opp. Og for norges del? Vel med tanke på at vi er en av verdens desidert største aktører innen skipsfart og har store oljeinteresser, så er trusselen mot terror høyt prioritert, ihvertfall på papiret. Definisjonen av terror, hentet fra sikkerhetsloven: Terrorhandlinger; ulovlig bruk av, eller trussel om bruk av, makt eller vold mot personer eller eiendom, i et forsøk på å legge press på landets myndigheter eller befolkning eller samfunnet for øvrig for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål. Den er dog under "utbedring" og vil nok snart komme i ny form. Mer kan leses om det her. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 similes: hadde skrevet reply til deg. men når jeg trykte på send restarta pcen :S Vel, oppgaven kan nok bli vid. Og det kan i teorien bli noe med medier; terrororganisasjonenes bruk av medier for å få frem budskapet sitt f.eks, men tviler på at det ville blitt en oppgave i seg selv... Men i Internasjonal Politikk boka er det jo en god del aktører. Og de blir jo viktige uansett. Og om du kan en del om et par konflikter og aktørenes rolle i de så går det vel greit. Kanskje spesialisere seg på en spesiell konflikt? Tja... Men her kan man jo også knytte inn Norge, som medlem av NATO, FN og EU gjennom EØS avtalen. Og forresten, vet du noe om Norges tilknytning (som ikke eksisterer...) til OPEC? OPEC er vel en oljeorganisasjon, som vel består av mest land fra midtøsten... Norge er vel mer vestvendt, mot USA. Men er det noen spesiell grunn til at vi ikke er med? Eller vil vi bare ha olja for oss selv Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) OPEC er vel en oljeorganisasjon, som vel består av mest land fra midtøsten... Norge er vel mer vestvendt, mot USA. Men er det noen spesiell grunn til at vi ikke er med? Eller vil vi bare ha olja for oss selv OPEC er i hovedsak et samarbeid om setting av pris på olje for flere midtøsten land. Dette gjøres ved å heve/senke produksjonen. Kan lese mer detaljert her. Norge er ikke med fordi Norge vil selv styre prisen på sin olje, kort fortalt. Selvom det ikke er så enkelt da Les en eldre artikkel om emnet her: http://www.kaldor.no/energy/dana19940103.htm Endret 2. juni 2005 av Dotten Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 jepp decline.. tror det kan være lurt å spesialisere seg på en konflikt. Hva med Irak? Har du noe informasjon som kan være til nytte? HVordan går det med arkene? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Har skrevet notater her og der. Tenkte å sette meg ned og skrive arkene nå... Irak.. hm. Iforhold til terrorisme vet jeg ikke.. USA påsto jo at det var forbindelser mellom Saddam og Al Qaida men det er vel bare tull. Saddams massakre på sine egne folk kan vel kalles terrorisme, men det er vel sin egen sak...? Ellers når det gjelder Irak konflikten og aktører er jo seff USA og FN viktige. At USA brøt folkeretten når de gikk inn. Man kan mene hva man vil om motivene, men for at det skal være i henhold til folkeretten må Sikkerhetsrådet ha vedtatt det uten veto. Og her brukte vel Frankrike og Russland veto vil jeg tro. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Ellers når det gjelder Irak konflikten og aktører er jo seff USA og FN viktige. At USA brøt folkeretten når de gikk inn. Man kan mene hva man vil om motivene, men for at det skal være i henhold til folkeretten må Sikkerhetsrådet ha vedtatt det uten veto. Og her brukte vel Frankrike og Russland veto vil jeg tro. Frankrike og Russland brukte ikke veto. De sa at de ville bruke veto om sikkerhetsrådet støttet USA med flertall, men det skjedde ikke og derfor ble veto bruk ikke nødvendig. Det kan dog nevnes at Frankrike og Russland hadde store økonomiske interesser i landet og man kan spørre seg hvorfor de uansett ville bruke veto til å stoppe en evt. støtte til USA. Frankrike og Russland har ikke brukt veto siden begynnelsen av 90 tallet, med unntak av en veto nedlagt av Russland i 2004 i en sak vedrørende Kypros. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Det er vel i grunn få stormakter som ikke har interesser i slike saker. Jeg er vel heller ikke helt overbevist om at ALT av motstanden skyldtes respekt for folkeretten etc. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Ferdig! Å satan for en oppgave... eller hva sier du? Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Ferdig jeg og, nå! Hva synes du om oppgaven? Ble nesten 6 sider på data her, gitt. Dog med 13 skrift og halvannen linjeavstand. Følte oppgaven var helt grei, men gikk kanskje litt utenfor tema. Fikk ikke så mye bruk for det jeg hadde øvd, men. Hva tycks? Var forresten en ganske koselig eksamen ettersom datasystemet gikk ned klokken ti og ikke kom opp igjen før ti over elleve. Mao satt vi der i 1 time og 10 min. Så kom ass. rektor med boller, brus, is og iskaffe / juice til oss. Ganske greit det. Haha. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Haehae heldiggriser Satt og slet og skrev for hånd jeg... Ble 8 og en halv side. Skal vel egentlig være 8 håndsskrevne eller 4 dataskrevne ^^ Okei oppgave, men samtidig litt vanskelig. Trodde den skulle være mer retta mot andre aktører, Norge eller noe sånt. Men men. Jeg fikk da med det meste tror jeg. Brukte konflikt/harmonimodeller og. Gikk vel greit. Læreren min forventer at jeg får 6 menne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå