Gå til innhold

Krise: Kondens.. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte maskinen opp i dag, og den gikk i ca. 1 time og 15 minutter før den hengte seg helt opp. Reset, ingen ting skjedde, slo av og på, ingen ting skjedde. Slo av UPS, og på igjen, prøvde igjen, ingen ting skjedde, tilbakestilte BIOS, prøvde å starte, ingen ting skjedde.

På dette punktet tenkte jeg at CPUen ikke hadde tålt den behandlingen den har fått. Jeg dro fram PCen og la den ned. Så litt rundt CPUen, og kunne se at det lå vann der. Så litt blåaktig ut, så jeg tenkte med en gang lekasje. Skrudde av CPU-blokken for å finne ut hvor lekasjen var, og jeg så at det lå vann helt opp til der kobberplaten slutter, og jeg tenkte "lekasje i blokken, nå får jeg ny blokk og hovedkort på garantien", men, da jeg så under blokken lå det et fint lag med kondens under. På dette tidspunktet kunne jeg da konstantere at det var rent vann, evt. med litt rensestoff på, som hadde kommet ut over hovedkortet.

Da jeg startet maskinen i dag regner jeg med at vantemperaturen lå rundt 5 grader, og den har sansynligvis økt til rundt 12 i løpet av denne timen.

Hva gjør jeg nå? Bør jeg få økt vanntemperaturen, eller er det noe jeg kan gjøre med det kondensproblemet med et eller annet som jeg tilfeldigvis skulle ha liggende? Må jeg regne med at hovedkortet mitt er dødt?

Jeg har isopropanol/kondensfjerner tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vel ha forklart litt om hvordan / hvorfor du kjører med såvidt lave vanntemperaturer, og hvordan du oppnår dette?

Det er jo en viss risk for at HK har fått seg en smekk pga. dette. Du kan jo i første omgang dynke kortet med isopropanol, for så å tørke det godt etterpå.

Ellers er det åpenbart at du må isolere de utsatte områdene med neoprengummi, om kondensproblemet fortsetter.

Lenke til kommentar

Utendørs radiator er grunnen til lav temperatur. Jeg har tømt isopropanol utover det området der det lå vann. Jeg prøvde først forsiktig å smøre på med papir, men maskinen startet heller ikke etter det.

Maskinen starter, men BIOSen starter ikke. Kommer ikke noen lydsignale fra den.

Hvor får man tak i slike isolasjons-greier?

Lenke til kommentar

UUps.. var en del værre enn jeg trodde. Fant vann nedi AGP-slotten også, dvs. først på AGP-kortet som jeg hadde tatt ut, og deretter nedi slotten.

Dersom grafikk-kortet er dødt kan jeg desverre bare erklære PCen min som død også :(

Oppdatering:

Nå fikk jeg startet maskinen, om jeg skal stole på det pipet som kom da jeg startet maskinen.

Når jeg har fått skrudd i sammen maskinen så oppstår et nytt problem. Jeg skrudde av viften på radiatoren for å hindre ekstreme temperaturer, og stoppet vannpumpen. Men jeg har fortsatt en del vann liggende på utsiden som sikkert ligger på 5-7 grader. Hvordan skal jeg få varmet dette opp uten å få kondens? Jeg tenker meg til å starte maskinen uten vannsirkulasjon, få opp OS, og kjøre noe som kjører 100% på CPUen. Deretter gradvis varme opp vannet litt og litt til jeg har akseptabel temperatur. Noen andre forslag?

Reservoar-temperatur er nå 15,6 grader, og dette vannet går rett til CPUen når jeg starter pumpen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

.. og nå fant jeg ut at vannet faktisk kom fra vannblokken, og ikke direkte fra luften i rommet. Vannblokken slapp ut en og annen dråpe i blandt nederst. Den var en slik blokk: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMWB2 Vannet ser ut til å komme ut imellom kobberbunnen og aluminiums-delen.

Nå må jeg finne en måte å koble BW-blokken på 10mm-slange, som holder 1-2 uker. Noen forslag? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...