Gå til innhold

Oppsett av win2k server m/ Raid og VPN (Newbie)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å sette opp en en server med windows 2000 server og har noen spørsmål som jeg ikke har funnet noen eksakte svar på.

1. Jeg har et hovedkort med onboard HPT 372 RAID controller. Jeg har satt opp mine 2 harddisker i RAID 1 og alt ser ut til å fungere, så til spørsmålet: Må jeg gjøre noe med operativsystemet, mao gjøre noen innstillinger der for å få det korrekt, eller gjelder dette kun når jeg ikke har en hardwarebasert løsning?

2.VPN -Samme spørsmålet her (sånn nesten) Jeg har en hardwarebasert firewall med innebygget vpn (Zyxel Zywall 5) som jeg har tenkt å sette opp med vpn, Må jeg sette opp windows 2000 server med vpn, eller gjelder dette kun hvis man ikke har en hardwarebasert løsning? Jeg forstår at jeg må angi brukere og rettigheter, men vet ikke om jeg må installere tjenesten vpn...

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er snakk om en fullverdig hw-raid løsning trenger du ikke noe spesielt oppsett for OS'et. Det kan naturligvis være at du må installere noen drivere for å få OS'et til å finne raidet under installasjon. I så tilfelle trenger du en driver diskett og en diskettstasjon. Når det står "press f6 to enter additional scsi or raid drivers." (eller noe slikt i begynnelsen av installasjon) så gjør du jo bare det;)

Hva gjelder vpn oppsettet ditt må du nok konkretisere spørsmålet. Hvem skal være selve VPN serveren, og hvem skal være klienten, samt hvorfor kjøre vpn hvis de er koblet rett i hverandre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...