Jaffe Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hei. Har installert ATI Driveren i Ubuntu nå. Alt gikk fint under "installasjonen", jeg endra fra "ati" til "gflrx" i xorg.conf, og alt funker fint, utenom når det kommer til 3D-akslerasjon. Da hakker det uansett hva jeg gjør... Hva skyldes dette? Hva kan gjøres? Takker for svar! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hei.Har installert ATI Driveren i Ubuntu nå. Alt gikk fint under "installasjonen", jeg endra fra "ati" til "gflrx" i xorg.conf, "gflrx" eller "fglrx"? Uansett bør du kjøre "fglrxconfig", siden den setter alt opp slik at alle brukere, ikke bare root, kan kjøre 3D-programmer. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Så man må altså være root for å kjøre 3D-program hvis man ikke konfigurerer annerledes med fglrxconfig? Og ja, det fra fglrx jeg mente Forresten, er det noen som vet om xterm kan være transparent eller er det kun aterm, og hvordan gjøre aterm transparent? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Så man må altså være root for å kjøre 3D-program hvis man ikke konfigurerer annerledes med fglrxconfig? Og ja, det fra fglrx jeg mente Forresten, er det noen som vet om xterm kan være transparent eller er det kun aterm, og hvordan gjøre aterm transparent? Man må ikke være root for å bruke 3D, hvis man bruker DRI så må man legge til dette i configfilen til X for at alle brukerene kan bruke DRI: Section "DRI" Mode 0666 EndSection Bare Aterm kan ha transparent, legg til dette i ~/.Xresources: aterm*shading: 50 (dette tallet justerer du etter behov) aterm*transparent: true Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "aterm -tr -trsb -sh 60" kan du f.eks skrive i en term. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Vanlige gnome-terminal kan og være transtarent, bare så det er sagt. Så godt som alle *term, kan vel det utenom xterm. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Skriver ikke fglrxconfig til XF86Config.4 som ikke eksisterer da? Må vel flyttes til xorg.conf manuelt. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Skriver ikke fglrxconfig til XF86Config.4 som ikke eksisterer da? Må vel flyttes til xorg.conf manuelt. Ikkje i den nyaste versjonen av drivaren. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Skriver ikke fglrxconfig til XF86Config.4 som ikke eksisterer da? Må vel flyttes til xorg.conf manuelt. Ikkje i den nyaste versjonen av drivaren. Ah, godt å vite. Har vært mye styr og misforståelser om det på #ubuntu irc... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Skriver ikke fglrxconfig til XF86Config.4 som ikke eksisterer da? Må vel flyttes til xorg.conf manuelt. Ikkje i den nyaste versjonen av drivaren. Ah, godt å vite. Har vært mye styr og misforståelser om det på #ubuntu irc... Er jo ikkje verre enn å sjekke release notes. Rage3D-forumet er også ein fin bil. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 "fglrxconfig" set opp alt for deg. Skriver ikke fglrxconfig til XF86Config.4 som ikke eksisterer da? Må vel flyttes til xorg.conf manuelt. Ikkje i den nyaste versjonen av drivaren. Ah, godt å vite. Har vært mye styr og misforståelser om det på #ubuntu irc... Er jo ikkje verre enn å sjekke release notes. Rage3D-forumet er også ein fin bil. Joda, men når det kommer nye Linux-brukere som ofte ikke er særlig gode i engelsk er det ikke alltid like greit å forklare. Men, men, nå er det jo fikset og det er jo bra... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Har prøvd med fglrxconfig også nå, men da klikka X fullstendig, og starta bare i konsoll. Aner ikke hva som er galt! Var noen spørsmål jeg ikke skjønte i fglrx, men har prøvd flere ganger, og det funker fortsatt ikke! Og ja, jeg kopierte xorg.conf'en den laget inn i /etc/X11/ ... Kan kanskje en reinstall av Ubuntu være noe? I såfall, hvordan tar man vare på home-mappen da? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Det beste er eigentleg å ta backup av xorg.conf-en som du har frå før, og som fungerar bra. Så lagar du xorg.conf med flgrxconfig, og hentar ut Section "Device" frå den og erstattar den med det som var i xorg.conf fila du tok backup av. Så lagrar du den fila du tok backup av, som no har ny Section "Device", som xorg.conf. PS: Under Section "Device" må Identifier vere det same som i Section "Screen" under Device. Grunne er at fglrxconfig set eindel rare verdiar for blant anna monitor og fontpaths. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Fikk det til etter at jeg fulgte en guide på ubuntuforums.org ... Måtte kompilere egen driver og greier, men det gikk heldigvis! Linux er best! Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Ikke bruk fglrxconfig - den bare føkker opp. Les her: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=24557 Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Så man må altså være root for å kjøre 3D-program hvis man ikke konfigurerer annerledes med fglrxconfig? Og ja, det fra fglrx jeg mente Forresten, er det noen som vet om xterm kan være transparent eller er det kun aterm, og hvordan gjøre aterm transparent? Alt kan gjerast transparent med composite (høres latterlig kjedlig ut, men gjer linux überfansy) Dette er i tillegg ekte transparent, du kan sjå programma bak, og bildet henger ikkje igjen når du dreg vinduet (den tek ikkje berre eit bilde av bakgrunnen å pastar på, men lagrar alle vindua som ein eigen del i minnet(veldig dårlig gjenfortalt)) Du kan endre gjennomsiktigheit direkte, ha skyggar under alt av vindu, mus og menyar, og sjå på den flotte maskina di krasje ein gang i halvtimen;( Du treng ei kjapp maskin, helst geforce, og det er kun å leggje til tre fire ord i suse 9.3 for å starte det. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Du kan endre gjennomsiktigheit direkte, ha skyggar under alt av vindu, mus og menyar, og sjå på den flotte maskina di krasje ein gang i halvtimen;( Du treng ei kjapp maskin, helst geforce, og det er kun å leggje til tre fire ord i suse 9.3 for å starte det. Er virkelig composite så ustabilt? Har kjørt det på maskinen på jobb siden X.org 6.8.2 og maskinen/X har ikke låst seg eller krasjet en eneste gang (Slackware/Quadro FX). Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Fikk det til etter at jeg fulgte en guide på ubuntuforums.org ... Måtte kompilere egen driver og greier, men det gikk heldigvis! Linux er best! Er Linux virkelig best når man må stresse med å kompilere kjerne bare for å få grunnleggende funksjonalitet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå