Gå til innhold

Koster velferdsstaten for mye?

Anbefalte innlegg

abortgrensen blir muligens utvidet

Dette er jo positivt. Det er kvinnens egen kropp, så hun bestemmer selvsagt over den.

Det er to kropper, ikke en. At kvinnen skal trenge 4 (!) mnd på å bestemme seg er for meg helt ubegripelig. Etter 3mnd er fosteret "komplett" og fra da av vokser det (alt er på plass). I 4.mnd kan fosteret høre, sanse, føle. Et sted må man sette en grense og erkjenne at fosteret har rettigheter også. Etter 3mnd bør det være medisinske eller psykologiske grunner for å ta abort, argumentene for å heve denne til 4 mnd er mildt sagt tynne.

Skal man følge"kvinnens kropp, deres avgjørelse" argument slavisk, så er jo dette også et argument for å tillate abort i 9mnd.

Et sted må grensen settes, 3mnd er lang nok tid for kvinnen til å bestemme seg, og konsekvensen for fosteret blir redusert. Til og med AP stemte ned et forslag om utvidelse.

Men det finnes nok av tråder for denne diskusjonen. Bruk søkefunksjonen og ta en lovlig "bump" om du vil diskutere videre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da mister jeg kontatnstøtten

Skulle bare mangle. Barna dine hører hjemme i barnehagen hvor de kan lære seg sosiale ferdigheter, i lag med sine jevnaldre. Dessuten burde pengene gå til flere barnehageplasser, også for økt kvalitetstilbud, og ikke rett i lommene dine.

jeg betaler mer skatt

Og får et bedre, bredere og billigere offentlig tilbud tilbake.

det går mindre penger til nødvendig velferd

Som kontantstøtten? :roll:

mer til unødvendig

Ja, skitne opplegg som eldreomsorg, sykehjem- og sykehusplasser ect.

Jeg mister valgfriheten

Da tilgjengeligheten er viktigere, selvfølgelig.

Valgfrihet må og kan ikke gå på bekostning av tilgjengelighet.

blir tvunget til å sende ungene til den skolen staten bestemmer

(se; tilgjengelighet ovenfor)

Jeg må la staten diktere videre når jeg kan få lov til å kjøpe melk og brød

Håper argumentet ditt for dette er bedre enn "arbeidstid".

Alle er vi nødt til å handle utenom arbeidstid.

Nei, jeg tenker på barna mine, jobben min og min egen situasjon. Og hva som er det beste for samfunnet.

Nåh, det vet jeg ikke. Det var veldig mye snakk om valgfrihet og jobben din her.

Hva jobber du som? :ermm:

Lenke til kommentar

Skulle bare mangle. Barna dine hører hjemme i barnehagen hvor de kan lære seg sosiale ferdigheter, i lag med sine jevnaldre. Dessuten burde pengene gå til flere barnehageplasser, også for økt kvalitetstilbud, og ikke rett i lommene dine.

Her ser vi et strålende eksempel på hva jeg mener er den beste grunnen til å ikke stemme rødt ved valget. Hvordan kan du sitte hjemme forran datamaskinen din og ved dine fulle fem proklamere at du burde ha mer å si for hvordan Dotten skal oppdra barna sine enn hva han selv har? Men så har jo aldri frihet og mangfold vært spesielt verdsatt i sosialistiske regimer.

Lenke til kommentar

De så til de grader korttenkte utspillene fra anti kontantstøtte folk når nye høyder. Nei, jeg får vel ta din anbefaling, slutte i jobben min og sende ungene i barnehage. For du har vel fått med deg at barnehager ikke er åpen i helger, på natten og på ettermiddagen? For det finnes de av oss som faktisk jobber da. Og noterer meg at du er for å diskriminere støtte til barnefamlier på bakgrunn av om de har ungen i barnehagen eller ikke. Enkelte av oss ønsker å styre oppdragelsen selv, mens du tydeligvis mener dette er staten sin oppgave. Deg om det.

Makan til pisspreik har jeg ikke sett på lenge. Unnskyld, men frustrasjonen tar overhånd her.

Kotantstøtten går ikke rett i lommen min, skjerp deg. De går til bl.a. barnevakt. Barn i barnehagen blir støttet med mellom 5-8k i mnd, kontantstøtten er på 3k og er bare i to år.

BS. Jeg får flere operaer, mer penger til folk som ikke trenger det og enda flere papirflyttere. Har selv opplevd helsevesenet som kreftpasien, makan til sløseri av penger skal man lete lenge etter. Bruk pengene på det som er nødvendig, ikke til lusksus for bortskjemte nordmenn.

Som kontantstøtten?  :roll:

Din uvitenhet på feltet gjør meg flau. Regner med du også blir det den dag du får deg nok kunnskap om emnet.

Dette er noe jeg støtter. også det partiet som er sett på som mest høyrevridd (FRP), noe som er dokumentert gjennm politikken de fører. Men opera, penger til kirken osv kan man spare seg for. Det er mer nødvendige ting slike penger bør gå til. Som eksemplene du nevner.

Kvalitet foran kvantitet. Men skjønner at du er uenig. Selv ønsker jeg å overlate mine barn i varetekt (les skole/barnehage) til de jeg anser som best skikket. Det er mine barn det er snakk om, ikke en vare. Men med Rød/grønn så blir det bare ett alternativt valg. Skal si det er gjennomtenkt....

Se kvalitet overfor. Du kan umulig har barn. Man overlater ikke sine barn til hvem som helst. Slik du ønsker.

Det handler om at jeg skal kunne kjøpe melk på butikken på en søndag om jeg ønsker, om å kjøpe en pils etter 20.00 om jeg ønsker. Men la deg diktere du.

Nåh, det vet jeg ikke. Det var veldig mye snakk om valgfrihet og jobben din her.

Det er snakk om barna mine. Lær deg å les.

At jeg kommer til å måtte slutte, eller at arbeidsplassen min blir rasert kommer i andre rekke. men det er uansett viktige faktorer.

Hva jobber du som?  :ermm:

Sambandsmann i marinen. Jobber på en 40 år gammel fregatt betalt av amerikanerene. Vi skal endelig få nye slik at vi kan få gjort jobben vår, men SV mener vi bør holde oss til de gamle. KNM OSlo fikk havari og en mann døde pga det. Skal si det er betryggende. Enkelte av oss ønsker å gjøre en innsats for landet og forsvare det. Men det vil ikke bli lett med SV i regjering. Eneste positive de har uttalt er at de vil styrke kystvakten.

Hva jobber du som? :ermm:

Lenke til kommentar
Her ser vi et strålende eksempel på hva jeg mener er den beste grunnen til å ikke stemme rødt ved valget. Hvordan kan du sitte hjemme forran datamaskinen din og ved dine fulle fem proklamere at du burde ha mer å si for hvordan Dotten skal oppdra barna sine enn hva han selv har? Men så har jo aldri frihet og mangfold vært spesielt verdsatt i sosialistiske regimer.

Ja! Styggedommer som barnehageplasser hvor barna kan leke, sosialisere, trene på å kommunisere og øke sosiale ferdigheter, sammen med jevnaldre, er virkelig noe dette røde monsterregimet bør felles for. At de tørr våge seg ut med noe slik!

*leter etter en smiley som retter en pistol mot hode å skyter*

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg støtter. også det partiet som er sett på som mest høyrevridd (FRP), noe som er dokumentert gjennm politikken de fører.:ermm:

Ironisk nok så er det FrP som er mest opptatta av eldreomsorg, noe som illustreres av at de bl.a er beskyldt av venstresiden for å svartamale situasjonen på dette området.

FrP var også partiet som ville bruke de milliarder av kroner som gikk til operabygg på å i stedet pusse opp barneskolene.

Men venstresiden ville heller bruke pengene på finkultur. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja! Styggedommer som barnehageplasser hvor barna kan leke, sosialisere, trene på å kommunisere og øke sosiale ferdigheter, sammen med jevnaldre, er virkelig noe dette røde monsterregimet bør felles for. At de tørr våge seg ut med noe slik!

*leter etter en smiley som retter en pistol mot hode å skyter*

Barnehage er flott det. Samtlige partier på stortinget er for barnehager, og makspris på barnehage ble innført i den nåværende perioden, det er ikke noen rødgrønne som sitter i regjering sist jeg sjekket. Eldstegutten min går selv i barnehagen.

Poenget er at man kan ikke ha et samfunn som skal diktere hvor man skal gjøre av barna sine. barnehager er ikke åpne 24/7, det er hundretusenvis av foreldre som jobber utenom 8-17.00 som er normal åpningstid for barnehager. Rødgrønn regjering vil diskriminere denne gruppen og kun gi støtte til de som jobber 8-16 jobb.

Kontantstøtten er fra 1 år til barnet er fylt 3. Er nok av tid å sende ungen i barnehage etter dette. Jeg ville aldri sendt noen av mine unger i barnehagen som 1 åring, det er alt for tidlig.

At du lever i den tro at kontantstøtten går rett i egen lomme, noe du beskyldte meg for (makan til frekkhet), er en stygg fordom du bør venne deg av med. Forhold deg til fakta. Over 70% av alle med barn under 3 år mottar kontantstøtte. Du tror vel alle de tar pengene og bruker på seg selv og driter i ungene? Har du ikke høyere tanker om foreldre enn det?

Lenke til kommentar

Hva vi bruker penger på, hentet fra statsbudsjettet:

Kongefamilien: 126 mill.

Utenriksdep: 20 mrd

Kultur og kirkedep.: 6, 2mrd

Utdanning og forskningsdep: 32mrd

Justis og politi dep:15mrd

kommunal og reg. dep.: 62,5mrd

Arbeids og sos. dep: 11mrd

Helse og omsorgs dep.: 77mrd

Barne og familiedep. : 33mrd

Landbruks og matdep.: 13mrd

Samferdselsdep: 21mrd

Finansdep: 34mrd

Forsvarsdep: 30mrd

Ymse utgifter: 8,3mrd Ymse? :ermm:

Statsbankene: 71mrd

Petroleumsvirksomhetene: 23mrd

Folketrygden: 234mrd

Statens petroleumsfond: 204mrd

Var noen flere poster osm ikke er tatt med. Til sammen har staten beregnede utgifter på 928mrd. Er vel litt over 200k per hode om min kjappe hoderegning er riktig.

Lenke til kommentar
Hva vi bruker penger på, hentet fra statsbudsjettet:

Kongefamilien: 126 mill.

Utenriksdep: 20 mrd

Kultur og kirkedep.: 6, 2mrd

Utdanning og forskningsdep: 32mrd

Justis og politi dep:15mrd

kommunal og reg. dep.: 62,5mrd

Arbeids og sos. dep: 11mrd

Helse og omsorgs dep.: 77mrd

Barne og familiedep. : 33mrd

Landbruks og matdep.: 13mrd

Samferdselsdep: 21mrd

Finansdep: 34mrd

Forsvarsdep: 30mrd

Ymse utgifter: 8,3mrd Ymse? :ermm:

Statsbankene: 71mrd

Petroleumsvirksomhetene: 23mrd

Folketrygden: 234mrd

Statens petroleumsfond: 204mrd

Var noen flere poster osm ikke er tatt med. Til sammen har staten beregnede utgifter på 928mrd. Er vel litt over 200k per hode om min kjappe hoderegning er riktig.

Jeg la merke til kongefamilien...de kan godt klare seg med 10 millioner.

Og Utenriksdep kan kutte mye penger og isteden ta handel med fattige land enn å gi mat og tak.

Hva ymse utgifter ?

Folketrygd er sinnsykt mye... Der kan kuttes MYE. Mange som snylter og det koster. Hvis du tenker 100.000 er uføretrygdet og lignende + utlendinger som har ikke arbeid og sånt, da blir det egentlig 700.000 * 150.000,- pr personer = 104 milliarder.

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar

Jeg la merke til kongefamilien...de kan godt klare seg med 10 millioner.

Og Utenriksdep kan kutte mye penger og isteden ta handel med fattige land enn å gi mat og tak.

Kongen og dronningens apanasje: 7,5mill

Kronprinsen og prinsessen: 5mill

Det kgl. hoff: 103 mill.

Kronprinsens stab: 10mill.

Hva ymse utgifter ?

ingen anelse. Står ikke forklart.

Folketrygd er sinnsykt mye... Der kan kuttes MYE. Mange som snylter og det koster. Hvis du tenker 100.000 er uføretrygdet og lignende + utlendinger som har ikke arbeid og sånt, da blir det egentlig 700.000 * 150.000,- pr personer = 104 milliarder.

Ligger mye forskjelllig i de tallene, bl.a. pensjonistene.

Stønad til fødsel og adopsjon: 10,5mrd

Dagpenger, overslagsbevilgning: 9,6mrd

Attføringspenger, overslagsbevilgning: 10,3 mrd

Attføringsstønad, overslagsbevilgning: 1,6mrd

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning 25,4mrd

Trygdeetaten, Driftsutgifter: 4,9mrd

Medisinsk rehabilitering mv. Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning 8,4 mrd

Uførhet: 45mrd

Pensjon: 83mrd

Støtte til enslige: 4,2mrd

Lenke til kommentar

Mye penger...Min mening det er for mange uføre idag...onkel min er ufør, pga helse årsaker, men han klarer jo mekke sin bil som hobby :thumbdown:

Sykepenger kan arbeidsgiver betale, det betyr strengere krav til ansatte.

De som er absolutt ufør

45.000.000.000 / 100.000 = 450.000 Hvor får folk så mye penger pr hode ?

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar

Mye penger...Min mening det er for mange uføre idag...onkel min er ufør, pga helse årsaker, men han klarer jo mekke sin bil som hobby :thumbdown:

Sykepenger kan arbeidsgiver betale, det betyr strengere krav til ansatte.

Tja, kan diskuteres. Dette er jo penger som i stor grad hjelper folk. Selv om fordelingen innad er helt feil i mine øyne. Men ser man på andre poster, som f.eks. kultur og kirke, som er 6,2 mrd. Og hva brukes de 62mrd til det kommunale til?

Lenke til kommentar

De så til de grader korttenkte utspillene fra anti kontantstøtte folk når nye høyder. Nei, jeg får vel ta din anbefaling, slutte i jobben min og sende ungene i barnehage. For du har vel fått med deg at barnehager ikke er åpen i helger, på natten og på ettermiddagen? For det finnes de av oss som faktisk jobber da. Og noterer meg at du er for å diskriminere støtte til barnefamlier på bakgrunn av om de har ungen i barnehagen eller ikke. Enkelte av oss ønsker å styre oppdragelsen selv, mens du tydeligvis mener dette er staten sin oppgave. Deg om det.

Med regjeringens tempo i barnehagepolitikken vil det fortsatt ta mange år før barnehageplass til en rimelig pris er et velferdsgode til alle. Barnehageplass burde være et tilbud til alle barn i norge på linje med rett til utdanning, og i stedet for kontantstøtte bør en jobbe for at alle som ønsker det, får barnehageplass til en rimelig pris og med topp kvalitet. Dette inkluderer bredere åpningstid, og med avskaffelse av kontantstøtte og å overføre disse resursene til barnehagene, er vi langt på vei til å komme i mål. Et mer fleksibelt barnehagetilbud er også viktig for at flere skal kunne ta del i arbeidslivet. Men bør legge til rette for at flere barnehager kan tilby utvidet åpningstid. Fremdeles er det mangel på barnehager i mange kommuner. Det burde vært et absolutt mål å innføre full dekking så tidlig som mulig, slik at alle foreldre som ønsker det, skal få barnehageplass til barna sine.

Kontantstøtten har ubestrittelig vært med på å sementere tradisjonelle kjønnsrollemønster, og lønnsgapet mellom kjønnene fører til at det i all hovedsak er kvinner som får kontantstøtte. I praksis har ordningen ført til at flere kvinner er hjemmeværende eller arbeider deltid. I tillegg fører kontantstøtten til at barn som kunne hatt særlige fordeler ved å gå i barnehage, tvinges til å være hjemme.

BS. Jeg får flere operaer, mer penger til folk som ikke trenger det og enda flere papirflyttere. Har selv opplevd helsevesenet som kreftpasien, makan til sløseri av penger skal man lete lenge etter. Bruk pengene på det som er nødvendig, ikke til lusksus for bortskjemte nordmenn.

Klart. Hvis du fokuserer på alt det dårlige, så er det ikke noe rart du sitter med det inntrykket. Men spørsmålet du kan stille deg er jo hvilken konsekvens ville det hatt å trappe skattene ned til det punk hvor staten får inn minimalt. Tror du idiotbruk av skattepenger stopper av den grunn? Nå vet jeg ikke hva du legger i "folk som ikke trenger det" men vi kan vel begge si oss enige i at barne- og eldreomsorg, sykehus og psykiatriske poliklinikker/institusjoner, uføre, arbeidsledige og studenter trenger mer hjelp enn hva de i dag får.

Eller er det disse du mener ikke trenger noe?

Dette er noe jeg støtter. også det partiet som er sett på som mest høyrevridd (FRP), noe som er dokumentert gjennm politikken de fører.

Fint vi er enig i noe da.

Kvalitet foran kvantitet. Men skjønner at du er uenig. Selv ønsker jeg å overlate mine barn i varetekt (les skole/barnehage) til de jeg anser som best skikket. Det er mine barn det er snakk om, ikke en vare. Men med Rød/grønn så blir det bare ett alternativt valg. Skal si det er gjennomtenkt....

Her er det du som vi ha kvantitet (flere å velge mellom). De rød-grønne vil styrke det offentlige tilbudet slik at det på alle måter er best egnet for enhver som arbeider ved siden av å ha små i familien. Måtte det gjelde betydelig utvidet åpningstid, full barnehagedekning eller flere ansatte med høyere kompetanse. At offentlige barnehager i dag kan gi inntrykk av det motsatte, er naturligvis fordi det bærer preg av opposisjonens vrede for å gjøre ting annerledes. Som kjepper i hulene.

Se kvalitet overfor. Du kan umulig har barn. Man overlater ikke sine barn til hvem som helst. Slik du ønsker.

(se; kvantiteten du du skrev om ovenfor)

Og jeg ville aldri hatt noen betenkeligheter ved å etterlate mine barn i en normal norsk barnehage.

Det handler om at jeg skal kunne kjøpe melk på butikken på en søndag om jeg ønsker, om å kjøpe en pils etter 20.00 om jeg ønsker. Men la deg diktere du.

Jeg ser ikke noe problem ved at folk må handle øl før klokken 20.00 om kveldene. Men det får være så. Jeg kan like lett gå for og mot søndagsåpne butikker. Skal det være stengt på søndag, så greit, da holder vi på slik vi gjør nå. Åpnes det for matvaresalg på søndager, så greit, da handler vi på søndager. Men AP var vel med på å oppheve åpningstidsloven - var de ikke? - i lag med FRP?

Hva jobber du som?  :ermm:

Studier og matvarebutikk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...