Brukernavn_01 Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Hei Jeg har en 486 DX 33. Kan jeg klokke den til DX 66 ? Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 hvis det er mulig så kan du bare klokke til verdens ende..har min tvil her. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Har hørt at 486'er er vanvittig vanskelig å overklokke. Du kan jo prøve å spørre i overklokking.no forumet, ellers er det jo bare å prøve da! :smile: Lenke til kommentar
obotron Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Heisann Hadde en 486 DX2-50 som jeg klokka opp til 80. Du bør iallefall ha en kjøleribbe klar... Lenke til kommentar
Brukernavn_01 Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Hallo folkens Jeg tror jeg klokker den til verdens ende jeg........ Utrolig hvor mange som ikke fatter en spøk En ting er sant, jeg har en 486 DX 33 også har jeg til og med en 386, huuuuuuuum faktisk så har jeg Intel 8088 1Mz også. Men det jeg bruker nu er PIII 650 @ 728 ... LOL CYA Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 14:48, Brukernavn_01 skrev:Hei Jeg har en 486 DX 33.Kan jeg klokke den til DX 66 ? ****80486-CPU**** Det spørs hvor store frekvenser hovedkortet ditt takler. I manualen står det hvilke prosessorer kortet ditt støtter. De forskjellige størrelsene angis med små "brytere"/"Jumpere" eller "dipswitcher" på hovedkortet. Kall dem hva du vil, men det er slike som du f.eks. finner bak på HDD CDROM osv. Det står i manualen hvordan disse bryterne skal plasseres i henhold til hver prosessorstørrelse. Dermed er det bare å sette igang og lure maskina til å tro at det står en større prosessor der enn det i virkeligheten gjør. Prøv å stille "bryterne" opp til neste hakk i prosessor-serien som står i manualen og se om prosessoren takler det. Hvis den gjør det, prøver du neste hakk osv.... helt til maskina blir ustabil. Når den blir ustabil, stiller du ned et hakk så den blir stabil igjen. Da er OC lik max :wink: "Bryterne" på hovedkortet er merket (hvis jeg ikke husker feil) f. eks. "J1", "J2" osv. Plasseringen av disse finner du som sagt pr prosessor (i manualen). Har du ikke manualen som fulgte med kortet (et lite hefte ), så finner du nok denne hos produsenten på nettet. Nå kan det kanskje hende at du spurte om dette på fleip, men dette er hvertfall fremgangsmåten. Det var morsommere å klokke opp før i tiden, for da kunne du doble hastigheten både 3 og 4 ganger :smile: Fremgangsmåten over er for 486-maskiner. 386 har jeg ikke peiling på men har hørt at disse var basert på krystaller vedr. overklokking. I militæret (verdens største barnehage?) for 8 år siden klokka vi opp en 486-33MHz (var det DX4 tro?) til 120 MHz Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-07-19 03:37 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Den 2002-07-19 02:22, Brukernavn_01 skrev:faktisk så har jeg Intel 8088 1Mz også. 486-33'en kan du sikkert klokke til 40MHz, ganske lettt med jumpere på hovedkortet. (Min første overklokking var faktisk en 486-25 som jeg klokket til 33MHz. Den ble varm, men jeg visste ikke at det gjorde noe da. Jeg hadde kjøleribbe på den (ikke vifte) så det gikk bra. PS. 8088'en går faktisk på utrolige 4,16MHz, ikke 1. Den hadde 8bit buss og hverken L1 eller L1-minne. Den hadde heller ikke matteprosessor (FPU) og ikke pipeline. Dvs. at det tok ca 12-40 klokkesykluser per operasjon, og alle data ble overført over bussen hele tiden. (Det var vel bare et 4 eller 8 byte register på den) Ikke akkurat noe råskinn, men leg benchmarka en sånn en gang med et hjemmelaget program. Tror jeg fikk den til å utføre over 100.000 adderinger per sekund med en enkel løkke i et basic-program. Straks jeg utvida til en vanskeligere løkke (lang ligning) gikk ytelsen ned til under 1000 utregninger per sekund. Snakk om fart... hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå