Mow Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Det er ikke anbefalt å gå skole om du skal bli vekter, da du først må gå skole, så lærlingtiden som vekter, med meget lav lønn. Går du vekterkurs via vekterskolen har du muligheten til å ta fagbrevet etter 5 år som vekter uansett, og dette er bare 1 år mer enn skoleveien + at du da vil få full lønn under hele din tid som vekter. Ta vekterkurs via vekterskolen og jobb som vekter på deltid mens du tar utdanning. Etter noen år da sitter du plutselig med store muligheter:) (Må vel nevne at jeg bare gjentar hva kurslederen min fortalte oss) ...Er vel også verd å nevne at etter nyttår er det ikke mulig å ta 50 timer hovedkurs som sivil, da er du nødt til å ta 15 timer introkurs, for å så jobbe som vekter før du kan ta hovedkurset. Har også hørt at kursperioden vil gå over lenger tid og at det vil bli dyrere. Edit: Info fra vekterskolen.no om kursomlegging Endret 7. desember 2006 av Mow Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Takker for svarene, at lønnen passerte 300 000, - betyr veldig mye for meg. At utdanning via skolen ikke er den beste er jeg fullt klar over men så må jeg få legge til at det slettes ikke er sikkert at jeg ender opp som vekter, hadde jeg vært bestemt på å bli vekter ville jeg trolig sluttet på skolen og heller tatt kursene... Mvh Dag. Nb: kontorarbeid, hva tror dere lønnen ligger på der? Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 dette er det som stod på Jobbfeber.no: Kontoryrker 23 947 (pr år 287.000.-) Kontoryrker og lagerfunkjonærer 23 853 (pr år 286.236.-) Dataregistrerere 25 190 (pr år 302.280.-) Sekretærer 25 381 (pr år 304.572.-) Kontormedarbeidere 24 413 (pr år 292.956.-) Økonomimedarbeidere og revisjonsassistenter 26 721 (pr år 320.652.-) du kan også ta mer utdannelse og få jobb som administrasjonsekretær lønnen ligger mellom 250.000 - 400.000 Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Orker ikke ta en lengre utdaning, da går jeg heller for vekter ykret. 300 000, - året + at lønnen på sikt vil øke, det er fristende... Lenke til kommentar
fjohan Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg har jobbet som vekter og nå objektleder i 9 år. At lønnen er 300.000 er bare tull. Da skal du jobbe turnus natt/kveld og en hel del overtid for å komme opp i 300.000. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Orker ikke ta en lengre utdaning, da går jeg heller for vekter ykret.300 000, - året + at lønnen på sikt vil øke, det er fristende... 7445711[/snapback] En utdannet vekter er etter min mening en fagutdannet vekter, dvs fagbrev. 2 år Salg og service og 2 år i lære, eventuelt 5 år i jobb pluss diverse eksamener i Salg og service for å bli "utdannet" vekter. Lønna er ikke så høy, det vet jeg alt om. Da må du slite. Går man opp til f. eks objektleder stiger lønna knapt noen kroner. Å ta kurs i èn uke og kalle seg utdannet vekter blir for dårlig etter min mening. I tillegg burde man ha avtjent førstegangstjeneste, førerkort osv. Da stiller man litt sterkere enn andre som regel. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg jobber nå på mitt tredje år som vekter. Jeg tok et vekterkurs i militæret og fikk fast jobb første og beste stedet jeg søkte. Jeg har klatret litt på rangstigen, så jeg tjener godt nok til et fint levebrød. Nå for tiden, hvor arbeisløsheten er så lav som den er, så Skriker vaktbransjen etter vektere. Jeg tjener godt på at vi mangler personell, for det blir mange vakter å dekke inn, og mange 100% timer. Det er ikke altid man trenger vekterkurs heller. Det er slik at vis du begynner som vekter må du ta vekterkurs innen et halvt år etter du ble annsatt. Og i de fleste selvskap, så spanderer de kurset på deg, vis dem ser at du er flink til å jobbe, og vet du vil holde ut i jobben. men de prioriterer så klart en som har kurset. Men tar man fagbrevet som vekter, så stiller du mye sterkere enn alle andre som søker. Har du fagbrev vil du raskt bli håndplukket til litt større oppgaver, mere administrativt arbeid, mere annsvar, mere betalt. Og jeg tror sjansen for å få en fot innen for ledelsen er stor for en som har fagbrev, i forholdt til f.eks meg, som bare har vekterkurs.. Ellers vil jeg si at det er ett spennende yrke, hvor du ser og opplever mye dritt. Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Jeg har jobbet som vekter og nå objektleder i 9 år. At lønnen er 300.000 er bare tull. Da skal du jobbe turnus natt/kveld og en hel del overtid for å komme opp i 300.000. Hvorfor står det at lønnen ligger på 300.000 da? Og når den eventuelle lønsøkningnen kommer om noen år, hvor mye vil lønnen øke med da? Ca 40.000? Endret 27. januar 2007 av Daggie Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Har foresten hørt noe rykter om vektere offshore.. Desverre står jeg med heller lite info og kan vel ikke gjøre noe annet enn å spørre, noen som vet noe mer om dette? :-) Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ser at det ikke var noe særlig respons på mitt siste "offshore" innlegg.. hehe. Hvilken selskaper vil dere anbelfale for en ung 18 åring i fra Bergen? Og legg helst til hvorfor. Arbeidstid (er det mye ekstraskift?), tilholdsted, arbeidsmiljø og alt det der.. Samme greiene som dere alltid ser. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Du kan jobbe "offshore" som vekter, men det er svært få ledige stillinger, og de er vanskelige å få så vidt jeg har hørt. Hvis du vil inn i vekteryrket med noen greie pappirer, ta lærlingtiden din i militæret. Jeg gikk 2 år Salg og service, deretter 2 år som vekterlærling i militæret. Man får ikke bare fagbrev som vekter, men også førstegangstjenesten, samt lønn, gratis bo på befalsmesse 2. året, gratis mat, gratis helsetjeneste osv. Blir ikke mye bedre enn det. Som lærling i forsvaret har jeg også hatt 3 måneder sivil utplassering, så man får smak av begge deler. Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Hmmm, ja, jeg skal trolig i militæret så da blir det vel den veien jeg kommer til å gå, eventuelt vanlig lærlingtid.. Vekterkurs blir uansett for dyrt for meg, jeg er tross alt ung enda så penger på bok er vel ikke noe jeg skal skryte på meg. Jeg skal faktisk på sesjon nå på mandag og da vil jeg fortelle om disse "planene" og si meg intressert i å verve meg. Jeg har dog svakt syn men jeg håper at jeg ikke blir ekskludert av den grunn da jeg bruker linser og ikke er hemmet av mitt svake syn. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Har aldri hørt om noen som har betalt for vekterkurset. Enten tar de kurset gratis via militæret, eller så søker de på en vekterjobb og får kurset gratis via bedriften. Dette skjer som regel på større rekrutteringer. Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Ok, men jeg har tenkt å ta det via militæret så gratis blir det uansett. Men får man gratis kurs via militæret OG lærlinperiode, da over to år. Altså, hvis jeg nå tar to år SS vil jeg da kunne etter to år i militæret ta fagbrev? Og hvis jeg ikke gjør dette kan jeg da bare ta vanlige vekterkurs, av det kaliberet alle andre tar? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Hvorfor står det at lønnen ligger på 300.000 da? Og når den eventuelle lønsøkningnen kommer om noen år, hvor mye vil lønnen øke med da? Ca 40.000? 7812558[/snapback] Problemet er at veldig mange er upresise når de snakker om lønn. At noen tjener over 300000 som vekter er helt sikkert, men de har ikke 300000 grunnlønn. I denne bransjen som andre så kan man tjene mye hvis man jobber mye. Husker selv at jeg hadde 28000 en måned en sommer jeg jobbet som vekter, men da jobbet jeg godt over 200 timer også. For å gi et konkret eksempel på lønn så har jeg jobbet på en av Securitas sine alarmstasjoner og hadde 3 års ansennitet. Da hadde jeg en grunnlønn på ca 140,- timen. Regner du om i årslønn så havner du vel på ca. 240000 hvis man jobber vanlig fulltid. Dette var altså med ansennitet og på alarmstasjonen som er en av de stedene man får best betalt før man evt. får lederoppgaver (objektleder, skiftleder etc.). Som det nevnes så er det litt tillegg for fagbrev, men de 5-6 kronene i timen hjelper ikke så mye. Konklusjon: Vekter er ikke godt betalt hvis man skal leve av dette og gjøre det på fulltid. Endret 15. mars 2007 av stadskle Lenke til kommentar
Magne5000 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Før man "søker" på denne "utdannelsen" er det kanskje en ide å oppsøke nærmeste flyplass eller handlesenter og se på vekterne 8 timer, fem dager etter hverandre, før man bestemmer seg. Der fornærmet jeg nok mange, gitt, som iler til for å fortelle om kjempevarierte arbeidsoppgaver som er skjult for oss sivile. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Før man "søker" på denne "utdannelsen" er det kanskje en ide å oppsøke nærmeste flyplass eller handlesenter og se på vekterne 8 timer, fem dager etter hverandre, før man bestemmer seg. Der fornærmet jeg nok mange, gitt, som iler til for å fortelle om kjempevarierte arbeidsoppgaver som er skjult for oss sivile. 8160331[/snapback] Blir ikke fornærmet fordi du er uvitende, men heller litt oppgitt fordi du og mange andre tror vekteryrket er synonymt med kjøpesenter og flyplass. Lenke til kommentar
Magne5000 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ikke helt uvitende, har jobbet i vaktselskap. Av alle jobber jeg har hatt er dette det jeg vil fraråde mest å velge som "karriere". Hvis det det man kan få tak i for en kortere periode mens man venter på studier eller annen jobb, greit. Det jeg sa om å observere vektere en hel uke var sevfølgelig tull, for det vil umiddelbart oppfattes som "mistenkelig" og det vil settes i gang relevante tiltak. Så man får ta en rask kikk og simulere den samme jobben i en uke hjemme. Blir det kjedelig kan man alltids trakassere noen. Lykke til. Lenke til kommentar
Daggie Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hmmm, i hvert fall fint at noen har en negativ innstilling, det er meget bra, da alle andre jeg vet om bare har meldt positive ting angående jobben, da det helst er lønnen man er misfornøyd med. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Eg begynte som vekter begynnelsen av september. eg jobber ca 50% stilling vedsia av studie, og har ca 14k i mnd før skatt seff. har 132kr timen, men har tillegg etter kl 20. eg tjener ca 2000 i mnd på beredskapsvakter. snakka med sjefen om å kanskje jobbe fullt etter skule året. og han sa eg skulle få rundt 300.000 i lønn, med full stilling på natt ruta (mobil vakt) og da har eg 14 vakter i mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå