Gå til innhold

Varmeoverføring i død/avslått peltier?

Anbefalte innlegg

Hvordan overfører et avslått/dødt peltier varme, dvs. hvis det f.eks står uten strøm.

Poenget er at jeg har PCen koblet på med UPS, og å trekke 20A fra batteriet på denne går bare ikke, så jeg lurer på om hva som skjer om jeg kobler den med egen strømforskyning, og hvis strømmen ryker. Jeg regner med at PCen klarer å holde seg i drift i rundt 15-20min med skjerm, og kanskje opp mot 40min uten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. det var litt dumt.. Da blir det vel 4 ledninger for hver retning til batteriet om jeg skal koble det på. Er allerede varme med 2 ledere, og 300W+70W+11W. Mulig jeg koker batteriet på den måten i såfall.

Lenke til kommentar
Om peltier trekker 20A ved 12V trekker det mye mindre ved 220V, kan ikke den formelen for og rekne dette ut, men det er lite.

Det hjelper ikke noe, fordi det gjelder kun når jeg kjører den på nettstrøm. Men mister den strømmen går den over til et 12V-batteri.

Lenke til kommentar

20A*12V= 240W

240W/230V = 1.04A.

Den må levere 230V vekselspenning når strømmen går også, fordi transformatoren ikke kan transformere likestrøm og fordi hvis det hadde gått an å kjøre likestrøm gjennom den og den kjørte ut 12V ville spenningen ut fra psuen være 0.63V.

Hvis pcen din trekker 300W, blir det 25A ved 12V og jeg vil tro at upsen din greier det uten problemer?

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Den klarer fint å drive PCen min i vertfall, men derimot å drive den + enda mer er jeg ikke helt sikker på. Sikringene til 12V-batteriet er på 50A, og ledningene, slik de er nå, klarer kanskje 35A, dvs. ca. dobbelt av hva de egentlig er beregnet for. Regner med ca. 10A pr. ledning, og da ender jeg i såfall opp med 5 ledninger hver vei om jeg skal kjøre 50A. Det vil vel kanskje gå, men det er fullt mulig at programvaren i UPSen vil bryte av strømmen fordi det blir for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...