Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mekka boks de to siste dagene, så jeg har fått gjort en del, trenger de overnevnte hengslene for å feste lokket, og frese litt hull til knapper og sånt.

Må montere lampe/linse/lcdpanel/fresnel, så er det good to go ! :)

Fant ut at jeg kunne snu skjermen og vende den, så får jeg mindre mellomrom mellom den og fresnel plata, bare vender bildet med skjermkortet igjen, så er det bra :)

Fant også ut at linsa kom i en perfekt gavepakke:

linse_holder1.JPG

Nemlig en ferdig plate med to hull for montering. Har dremlet og kost meg, og nå passer linsa som hånd i hanske.

Lagde også en fresnel holder av gamle panel (fine spor som plata passa akkurat nedi).

fresnel_holder.JPG

boksen_tovegger.JPG

Her er boksen under bygging.

boksen_halvferdig.JPG

Dette er da boksen, med fokuserings mekanisme, (om du kan kalle det det.) Kjører veldig enkelt på denne boksen, har planer om å lage en litt mer seriøs versjon seinere i høst, basert på 17".

Fokus funker med å flytte boksen inn og ut, lurer på om jeg skal lage noen spor til noen skruer, for å holde saken på plass, men det har jeg ikke bestemt meg for enda.

Neste plan er litt mekking med vifter og sånt. Håper å få gjort en del i morra hvis det blir tid.

Lenke til kommentar

Juhu, fått fiksa lokket, fant også ut at jeg har 38cm bak, og 37cm foran, men det er egentlig bare bra, det gjør at fokusboksen ikke detter ut, og at den sitter godt fast.

Problemet blir vel å få lampa og linsene til å stemme overens, men den slags problemer kan jeg dulle med seinere.

Skal slenge ut noen bilder i morra, da skal jeg borre hull til kjøling (hvis jeg finner ut noe lurt), og til diverse knapper og tempmåler.

Kassa er sååå nærme nå, kjenner det kribler i påsan.

Lenke til kommentar

Okay, på tide å poste litt bilder av hva jeg har gjort i dag!

box_run_small.JPG

(Trykk for større)Jeg tester boksen med en halogenlampe, greit å sjekke med, siden jeg ikke har fått montert viftene enda.

box_light_test_small.JPG

Mm, lys.

fresnel_test_grooves_small.JPG

(Trykk for større)Teipa et kryss over fresnel plata, for å se om den var sentrert, det ser ganske bra ut, og du kan tilogmed se sporene i plata (oj, fokus). Uansett, det må nok en del dilling med dette før jeg får det til. (Merk: Dette er med bordlampa mi, så det er ganske svakt).

fan_with_filter_small.JPG

Brukte noe gammel myggnetting som filter på viftene, og det funka greit.

fan_test_rig_small.JPG

(Trykk for større)Skrudde fast viftene på ei plate, for å sjekke om det funker, fikk også mulighet til å teste størrelser på hull og litt stikksag teknikk ;)

Skal også montere en plate som er bøyd over den ene vifta, for å styre lufta over lampeholderen.

Jeg har brukt en 12v bryter fra Biltema, med kontroll-lys for å se om viftene er på. Har en liknende bryter for selve lampa, så de kan stå ved siden av hverandre (lampe knappen har ikke lys, men jeg burde jo se om den er på eller ikke >_<).

Bruker en gammel 12v strømforskyning til å drive viftene, og bruker den orginale strømforskyninga til å drive lampa med. (Et skikkelig beist).

Her er ei skisse over elektronikken så langt:

circut_schematics.gif

Skal jobbe mer med kassa nå, så det kommer muligens flere bilder i løpet av quellen.

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Måtte finne en måte å holde fast strømforskyningen til lampa, den veier jo 3,6KG! Og det var ikke noen fine hull jeg kunne feste den med, så jeg måtte lage noe selv.

:blush:

power_holder1.JPG

Etter litt fresing og stressing, så blei det sånn.

power_holder2.JPG

power_holder3.JPG

Flott med fresedings til dremmern.

:dremel:

Lenke til kommentar

Ja, den blei litt for kort på sidene, men som du sier, det er ikke så mange som skal kikke inni ;) Brukte alt for lang tid på å frese ut lokket på toppen, til at jeg gidder å gjøre det igjen.

Tror ikke strømforskyningene pleier å være så store.

Lenke til kommentar

Fått gjort en hel del i dag!

Montert vifter, lampe, strøm, kabling, og knapper.

Holder på å montere skjermen samt fresnel plata, men det skulle selvfølgelig vise seg å være vanskeligere enn jeg hadde først antatt. (*host* bomma litt med noen mål så klart).

Ramma til LCD skjermen var 1cm for brei (0,5 på begge sider), så jeg måtte modde og herje litt.

Skal slenge opp litt bilder seinere, håper å få litt bilder på veggen også i løpet av kvelden! :D

Det som er igjen:

- Tilpasse(Montere) fresnelplate

- Tilpasse(Montere) lcd skjerm

- frese hull til VGA kabel og Strøm

- montere viftegriller bak (*shrug*)

- Kle hele kassa i høytalerstoff eller noe annet knask. (Orker ikke male, den er for billig til at jeg gidder å bruke mer tid på det).

Ligger godt under 2000 kroner brukt, så jeg må vel si meg fornøyd med dette. Forhåpenligvis er det bedre enn en TV til 2000 ;)

Lenke til kommentar

På tide med en bildeoppdatering.

Dette har man fått gjort i kveld:

box_side_small.JPG

Slang boksen på en krakk på tvbordet, men den er fortsatt litt lavt, jaja, blir kanskje keystone alikavel da :p

lcd_panel_testfitting_small.JPG

Testa med LCD displayet, måtte kutte og herje et par ganger før jeg fikk frisert det ned til en mer omgjengelig størrelse (okay, så jeg dreit meg litt med målinga.)

Fikk lånt elektrisk høvel av min bestefar, så jeg har fått ordna de fleste bommertene. Hjelper å bruke skikkelig vinkelmåler også har jeg funnet ut av >_<

powerbutton_small.JPG

Slik blei powerknappene og strøminntaket seende ut. Kan også se den ene av de to 92x92 viftene jeg har installert. (Tror jeg skal kjøpe 2 nye, den ene bråker masse.).

cables_and_fans_small.JPG

Her kan du se innmaten ovenifra. For å holde prisen nede, samt ivareta MacGyver spiriten, har jeg brukt ducttape.

:dribble:

lamp_fitted_small.JPG

Montert lampa riktig (ser ihvertfall sånn ut). Brukte lang tid på å måle, men jeg endte opp med å ta det litt på øyemål, det blei i grunnen bedre. Kan også skimte powersupplyen som jeg monterte med min fantastiske holder >_<. Må støvsuge litt også når den tid kommer.

tempmaaler_small.JPG

Har montert den ene tempmåleren på varmeskjoldet til lampa, den andre skal monteres ved LCD skjermen, foreløpig har jeg bare testet varmen inne i lampe "kammeret" og det er ikke akkurat veeldig kjølig :p

tempmaaler_close_small.JPG

Her kan du se måleren litt nærmere, brukte en bøyd plate, som jeg rettet ut, da ble det en fin brett, som passet perfekt å stikke måleren i mellom.

temp_test_small.JPG

Her er tempen på varmeskjoldet (øverst) og inne i lamperommet etter ca 5minutter i ei varm stue. Ikke kjempefornøyd nei. Vurderer faktisk å montere en vifte til.

(Kan nok slå av litt grader når måleren ligger ved LCD panelet.)

lens_mounted_small.JPG

Her er linsa skrudd fast i fokusboksen, som jeg forøvrig må kutte ned litt fant jeg ut av.

cut_focusbox_small.JPG

Skal prøve å kutte ned boksen så mye i første omgang (blyantstreken nærmest), regner med å få gjort det i morra.

lcd_buttons_small.JPG

Skal kutte litt ned på denne også, skal lime den fast på siden av kassa.

LCD_controller_board_small.JPG

Kontrollerkortet til skjermen, skal kutte litt i metallet der, og bruke den som holder (borre hull og montere hele greia. Sparer litt arbeid da.

projected_light_small.JPG

Og til slutt, en test av lampa og fokusen, ser bra ut dette, du kan se FFC kabelen ligger litt utenfor, men det gjør ingenting, siden jeg ikke kommer til å se noe pga høyden på LCD skjermen (bruker bare et rektangel i midten).

Det blei ihvertfall sinnsykt mye lys, skulle hatt en LCD skjerm med høyere kontrastforhold, regner med jeg skal gå for en 600:1 eller mer på neste prosjekt, da blir det nok bra.

Håper også jeg blir ferdig i morra, da kan jeg poste litt bilder av resultatene ! :)

Hiv Og Hoi!

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Ja, du rettet ut feilene så det ser bra ut. Har du noen bilder på hvordan bildet ble på veggen?

Kunstlær hørtes bra ut, men det er mulig at temperaturen går litt opp da...? :hmm:

Ellers bra arbeid, digger DIY-PJ`s (spess siden jeg snart skal bygge min egen :love:)

Lenke til kommentar

Hatt en fridag fra prosjektor i dag, så jeg regner med instilling og den siste monteringen skjer i morgen.

(heh, ikke helt fridag, rakk å forkorte fokusboksen, og klargjøre holderen for LCD-kretskortet.) :innocent:

Har også litt problemer (tror jeg) med at boksen blir for varm, vurderer sterkt å montere en ekstra 92x92 vifte, men jeg trenger helst 3 like, (for at ikke de skal surre på forskjellige frekvenser og lage ekstra mye støy.) Så jeg må muligens vente litt med fulle kinokvelder.

38 grader etter 6 minutter bakerst i kassa synes jeg var en smule mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...