Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med en stuepc en god stund, men siden den har også vært router for internett, har jeg ikke fått gjort så mye. Men nå var det på tide å gjøre ferdig dette prosjektet, samtidig som jeg fikk en strålende ide.

Hvordan ville en strippet Overhead(transperantfremviser) fungere som prosjektor? (med LCD skjerm), det viser seg at mange skoler o.l kaster de helt brukbare overheadsene, og erstatter dem med videokanoner.

Jeg fikk kloa i denne flotte fremviseren:

DSCF4314_small.JPG

DSCF4316_small.JPG

DSCF4317_small.JPG

Denne flotte dingsen leveres med doble lyspærer, med hurtigkobling i tilfelle den ene ryker, får se om jeg får den funksjonen til å funke i min boks.

Jeg lurer bare på hvilken skjerm jeg skal kjøpe?

Hører Benq er bra, men hvor kjøper man denne? Og pris?

Tenker jeg mekker ei kasse, stapper innmaten av denne prosjektoren, glassplata og linsa.

Lurte på å lage en elektrisk stiller, så jeg kan stille fokus med en knapp :)

Alt dette for..

*regne*

Overhead = Gratis

Sponplater = Gratis

14-15" skjerm = 1500?

Lurte på å kle den i høyttaler filt, evnt fiffe den opp litt.

Så får vi se om dette funker da. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på å lage en pj jeg også. Vanskelig å finne bra/passende 15"lcd'er i norge, personlig endte jeg opp med en demobrukt Samsung Synchmaster 510N med 16ms, 450:1, 0.28dp til 1300,- Den hadde ingen døde pixler, bare en litt shabby eske. Det viktige med skjermene bortsett fra bra specs er ffc issues. Lumenlab har en ganske komplett liste med passende monitorer... Fant ingen benq modeller i norge som passet for meg.

Hvis du skal slenge det inn i en eske burde du ha et sett med kvalitets fresneler, bildet blir best hvis lyset treffer vinkelrett på lcd'en, muligens en annen triplet, muligens en annen pære (burde ha en fargetemperatur på rundt 4000K) som gir nok lumens og dermed også en ballast til denne. Du kan seff teste å slenge det du har der nå i en kasse og se resultatet og evt forbedre den etterhvert.

Er helt bitt av prosjektor bygging basillen, tenker mye på design og nye ideer og har snart anskaffet alle delene :love:

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar

Okay, fikk tak i en billig skjerm, 1499,-. Slapp unna postoppkrav og lang ventetid, så gjennstår det bare å sjekke om den er brukbar da.

Det er en Packard Bell skjerm, men jeg mistenker en rebranda NEC skjerm, og de er jo ganske greie. Specsa er ikke superbra nei, men vi får se.

CT500C.jpg

Nå er det bare litt testing + demontering, så finner vi fort ut om den er brukbar eller ikke :)

Lenke til kommentar

L15C / CT500C, dårlige specs :p Lurer på om det vil ha mye å si på sort/hvitt balansen når jeg napper den fra hverandre:

Input voltage 100 ~ 240 V ac RMS

Power consumption Maximum 36 W

Picture tube 15" viewable (diagonal), 0.297 mm pixel pitch

Display Active matrix, Thin Film Transistor (TFT), liquid crystal display (LCD)

Brightness 250 cd/m²

Response time 25 ms

Panel size 304 x 228 mm

Maximum resolution 1024 x 768 at 75 Hz

Input signal VGA

Display colours Max. 16.7 million colours

Plug & Play According to DDC1/2B (Display Data Channel 1/2B) protocol

Dimensions 390 mm x 380 mm x 130 mm (width x height x depth)

Net weight 3.7 Kg

Operating temperature 0°C ~ 50°C

Safety & EMC Complies to: TCO99, CE, TUV, GS, FCC, UL, CUL, CCC, BSMI.

Lenke til kommentar

Edit: (Siden jeg driver å dobbelposter idag).

Knipsa noen bilder av skjermen:

skjermforfra.JPG

Skjermen forfra, tester om det er noen døde pixler før jeg skrur den fra hverandre.

aapenskjerm.JPG

Noen utrolig irriterende små skruer som ikke vil ut, må leite etter stjerneskrutrekker i morra, så jeg får åpnet skjermen. (Du kan også se den ene ffc kabelentingen der, regner med den skal ligge langs boksen inni.

bakende.JPG

Jeg har åpna skjermen her, du kan se ledningene, (ganske lange, så dette burde gå bra.)

Okay, mer i morra da.

Endret av frakk2000
Lenke til kommentar

Ser ut som du muligens har en liten ffc issue on your hands... Hvis den er for kort, kan du få problemer med at pcb'en på venstresiden av skjermen på bilde2 kan blocke lightpathen.

Det er ikke mye du skal ta vare på av skjermdeler bortsett rammen rundt skjermen, pcb'ene også er backlighten morsom å ta vare på...

Lenke til kommentar

Jepp, tror kanskje jeg må ha en forlenger, kikka litt rundt, og de var ikke dyre, så det er ikke så mye problem. Skjermen var ihverfall billig, og veldig grei med tanke på knappene (var bare festet med teip på baksiden, kan enkelt monteres på utsiden av kassa).

Må uansett få tak i et bedre skrujern i morra, så det blir ikke noe mer mekking før den tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...