Gå til innhold

Hvordan lager man et templatesystem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har aldri vært borti Smarty (har ikke tid til å sette meg inn i det akkurat nå. Får ta det i morgen ettermiddag), men det er jo mulig det er noe ala det jeg tenker på. Poenget er å ende opp med noe man lett kan endre designet på i ettertid uten å berøre PHP-koden. I koden må man med andre ord hente inn templaten (som bør bare inneholde HTML/CSS med variabler på f.eks formen {variabel}), på en eller annen måte prosessere templaten (sette inn variabler i stedet for et eller annet) og skrive ut resultatet.

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett på smarty, så er det vel slik som du beskriver smarty fungerer, pluss litt til.

Jeg har hørt av erfarne php-programmerere (jeg har ikke sett så mye på det selv) at smarty blir som å "programmere" php/html igjen, bare da for å plassere utseendet, og du ender ofte opp med en suppe av kode fordi smarty kan bli like avansert som det php er.

Man kan da begynne å lure på om det lønner seg å sette seg inn i Smarty, og kanskje bruke eksisterende templates/design, eller lage et enkelt spesifikt templatesystem for programmet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg personlig har laget mitt eget. Det er én HTML-fil som setter opp et basic design (tre kolonner, f.eks.), og én XML-fil som bestemmer hva disse kolonnene skal fylles med. (En liste over seksjoner, eller de siste innleggene i forumet, f.eks.)

Baserer meg på CSS, og ender dermed opp med å kunne forandre veldig mye uten å røre malene i det hele tatt.

Dersom du skal forandre utseende annenhvert år er det kanskje greit å ha et malsystem som du ikke glemmer hvordan fungerer.

MVH Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...