Martin Lie Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Etter å ha slått på stortrommen med den raskeste (normale) prosessoren som var å oppdrive i oktober 2001 (Palomino, Athlon XP 1800+), 512 MB DDR266-minne og 15" flatskjerm med 35ms responstid (!) har maskinen min gradvis myglet, og er i dag en blek skygge av seg selv i et nedstøvet hjørne under pulten min. På tide med en oppgradering, kanskje... Som den gang, da jeg febrilsk ventet på at XP-prosessorene skulle komme, har jeg også nå (siste halve året) ventet på at dobbelkjerne-prosessorer (med fornuftig arkitetur) skulle bli lansert. I går annonserte AMD at nå er tiden kommet for neste generasjons desktop-prosessorer, og med det klipper de også den digitale snoren rundt bankkontoen min. Tror jeg... Rett skal være rett; jeg har kortet ned ventetiden med å kjøpe en 20" LaCie-skjerm, som nå spent venter på å få en se en av sine tvillingsøsken. Det jeg har lyst å sette sammen skal altså være en arbeidsstasjon til bruk både i jobb-sammenheng (billedbehandling, programmering, kompilering) og i privat sammenheng (spilling, diverse multitasking). Jeg forventer å sitte ved siden av denne maskinen en god del timer hver dag, så lavt lydnivå er viktig. Her er altså mine overordnede krav: Lavt lydnivå Kraftig maskin med god multitaskingsevne ...og her, litt mer konkret: Athlon X2-basert 1024 MB minne eller mer(?) To 20" LCD-skjermer, så jeg trenger skjermkort med 2 DVI-utganger S-ATA-basert (ikke IDE) (eller SAS, men det er vel ikke tilgjengelig til fornuftige priser ennå?) PCIe fremfor PCI Mulighet for å spille høstens og kanskje neste vårs spill i 1600x1200-oppløsning (Oblivion, Gothic3, Drømmefall og denslags), men har ikke tenkt å gå for SLI Få eller ingen kabinettvifter, stille PSU, men helst luft/heatpipes fremfor vannkjøling Overklokker gjerne litt, men ikke så det går ut over støynivået Hm... Er det mulig å sette sammen en slik PC, eller er dette bare utopi? Her er mitt foreløpige utksast: Prosessor: AMD Athlon X2 4400+ (ca. 5000,-) Kjøler: Ikke bestemt ennå... (ca. 500,-?) Minne: Ikke bestemt ennå... (ca. 2000,-?) Hovedkort: Ikke bestemt ennå... (ca. 1500,-?) Strømforsyning: MIST 500W, kanskje? (ca. 900,-) Kabinett: Ikke bestemt ennå... (ca. 1500,-?) Skjerm: LaCie Photon Vision II 20" (ca. 7700,- - har én fra før) Skjermkort: Ikke bestemt ennå... (ca. 2-3000,-?) Harddisk: Seagate 400GB S-ATA (ca. 2300,-) (har en 74GB Raptor liggende fra før, så trenger bare en disk til lagring) Mus/tastatur/DVD-brenner har jeg fra før, så jeg venter med å oppgradere det foreløpig. Har jeg glemt noe annet? Når det gjelder kjøler, så har jeg liten erfaring med kjøling av dobbeltkjerner. Det gjelder sikkert de fleste. Vil f.eks. en Zalman CNPS7000A-Cu kunne tilfredsstille både krav til kjøling og støy? Hovedkort... Må ha noe med en del S-ATA-kanaler og som støtter X2, og kanskje litt overklokking. Ellers ingen spesielle krav, bortsett fra et generelt kvalitetskrav. Overklokker gjerne X2-en til 4800+-nivå, eller over, hvis mulig. Her trenger jeg litt hjelp. X2-ene har låst multiplier, ikke sant? Så det som er aktuelt er å skru opp "FSB"-en (dvs. Hypertransport-linken, HTT), evt. i kombinasjon med å skru multiplieren ned. Har jeg forstått ting korrekt da? Så hvis jeg f.eks. satser på å skru opp HTT-frekvensen med 10%, fra 200 til 220, så trenger jeg DDR-minne som klarer å kjøre på DDR440-hastighet, right? Og hvis jeg i tillegg ønsker CL2-minne, så koster det skjorten? Så noen kompromisser bør kanskje inngås her. Noen tips til gode minnebrikker til dette formålet? Skjermkort må som sagt ha 2 DVI-utganger, og helst kunne fungere på spill 1 år frem i tid. Har sett at det er et par heatpipe-kjølede skjermkort på markedet, men vil disse være kraftige nok? Hvordan er det med kabinett-temperaturen? Man bør vel sørge for å ha et kabinett som takler å ha alle disse komponentene gående, uten å få en kabinett-temperatur på 80 grader. At kabinettet ser pent ut er selvsagt heller ingen ulempe. Noen tips her? Ser for øvrig at X2-CPU-ene ikke forventes til Norge før om 3-4 uker. Kanskje vi får klar en spesifikasjon til den tiden? Setter pris på alle konstruktive innspill, forslag, kritikk og/eller erfaringer med de ovennevnte (eller ikke-nevnte) komponentene. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED 2xSeagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Logitech Z-5500 Høyttaler 5.1 THX Lian Li PC7BSCAND Zalman CNPS7000BCU Zalman VF700-CU OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum Raptor-Gaming M2 Corepad Blå LaCie Photon Vision II 20" LCD POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB PCIe Retail Keytronic KT2001 PRO tastatur PS/2 TOTALT: 27633,- NOK Ble veldig mye, men penger var jo ikke viktig, og den skjermen og cpu var jo halve prisen nesten. Hvis prisen var for høy kan jeg lett få den ned, men går jo på bekostning av ytelse. Men hvorfor skal du ikke ha vannkjøling? Er jo å anbefale når du skal klokke et sånt monster! Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 En veldig vanskelig, men godt formulert oppgave. Er jo vrient å vite mye av disse tingene nå, siden vi har sett så lite til disse prosessorene til nå. Det jeg kan si for sikkert er ihvertfall, godt valg av PSU. Blir bra med to slike skjermer og; Jeg vil anbefalle å kutte ned på kabinettet og heller legge til å skjermkortet. Så kjøper du en mer stillegående kjøler fra Microplex i lag med strømforsyninga, og evt. andre ting derifra. Så vil jeg foreslå et par kabinettvifter. En foran og en bak. En slik burde funke. Blir det mulighet for 120mm er såklart dette best. Så kan du dekke hele kabinettet med støydempingsmatter. Skal komme tilbake med mere når jeg har lest litt og har lengre tid til å skrive. Må bare rose for veldig fin og ryddig post. Slikt varmer et moderator-hjerte Noterer faktisk at du ikke har trykket EDIT en gang (!) Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Mange takk for tips, Innos og kennethdammyr! Først til Innos' post... 2xSeagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM Ser at du her anbefaler 2 x 250GB i stedet for 1 x 400GB. Dermed får jeg 500GB til mindre enn prisen av 400GB, right? Grunnen til at jeg kun valgte 1 data-disk er hovedsaklig varmeutvikling. Hvis jeg vil ha en maskin som er så støyfri som mulig, så bør jeg også ha så lite som mulig som lager varme inni der. Dessuten bør 400GB være nok med det første, med min løsning vil jeg bruke én S-ATA-kanal mindre, samt at jeg får alt i én partisjon uten å bruke striping (RAID0). Men når det er sagt, så vet jeg egentlig ikke hvor mye varme som "spares" ved å ha 1 disk i stedet for 2. Noen som vet om varme-argumentet mitt har noe for seg eller ikke? Logitech Z-5500 Høyttaler 5.1 THX Har noen B&W-høyttalere og en NAD-forsterker som tar seg av den jobben, men takk for tipset. Lian Li PC7BSCAND Det kabinettet så ikke verst ut! Ser at det har to 120mm-vifter med relativt lavt støynivå (2x16dB er vel lik 1x19dB? Og 19dB er ikke så ille...). Tror du at de to viftene i seg selv vil være nok til å holde kabinett-temperaturen lav nok? Har du erfaringer med dette kabinettet, eller er det bare et du synes ser bra ut? OCZ 1024MB E.B. Dual Channel Platinum Ser at du har funnet disse minnemodulene blant Netshops demovarer. Men hvis jeg legger til 100 kroner får jeg disse, som har CL2 istedenfor CL2,5 (ikke at det har alt å si da) samt at de er sertifisert for 33 MHz mer (PC3700/DDR466 istedenfor PC3500/DDR433). Synes det virker som et bedre kjøp, men hvis det er en spesiell grunn til at du anbefaler PC3500-modulene er det bare å rope ut! Hva er det med den Enhanced Bandwidth-teknologien, forresten? Er ikke båndbredden avgjort ved frekvens (f.eks. 233MHz) * datapulser pr. frekvens (f.eks. DDR) * antall data-overførende pins (f.eks. 64 stk = 8 Byte)? Hva er det som gjør at disse E.B.-modulene skal ha høyere båndbredde enn andre PC3500-moduler? Raptor-Gaming M2Corepad Blå Keytronic KT2001 PRO tastatur PS/2 Har, som sagt, mus (samt musmatte) og tastatur. Logitech MX300, fUnc 1030 og Labtec Ultra Flat, hvis du lurer. Spiller ikke FPS-spill, så jeg trenger ikke ekstrem presisjon eller hurtighet. DFI Lanparty UT NF4 Ultra-DZalman CNPS7000BCU POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB PCIe Retail Kan du si noe mer om hvorfor du ville valgt akkurat disse? Ble veldig mye, men penger var jo ikke viktig, og den skjermen og cpu var jo halve prisen nesten. Det går bra så lenge det holder seg under 30k, samt at jeg vet hvorfor jeg kjøper det jeg gjør. Har spart en stund til dette. Men hvorfor skal du ikke ha vannkjøling? Er jo å anbefale når du skal klokke et sånt monster! Fordi overklokking ikke er viktig, og fordi dette skal være en bruksmaskin men enn en fikle-maskin. Det er tross alt litt mer ansvar å ha vannkjøling i maskinen sin, og jeg er ikke sikker på om jeg orker det ansvaret for denne maskinen. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 En veldig vanskelig (...) oppgave. Definitivt! Derfor jeg trenger litt hjelp. To hoder, osv... Det jeg kan si for sikkert er ihvertfall, godt valg av PSU. Blir bra med to slike skjermer og; Godt. Da regner jeg PSU-en som trygg. Har du brukt den selv, eller? Er veldig fornøyd med den første LaCie-skjermen, så jeg tror det blir bra med den andre også. Alltid greit å ha stor overflate når man driver med f.eks. webutvikling; har alltid 10-15 minimerte vinduer liggende på oppgavelinjen. Jeg vil anbefalle å kutte ned på kabinettet og heller legge til å skjermkortet. Det er ikke noen konkret grense, så jeg trenger ikke kutte på en ting selv om en annen ting må forbedres (så lenge det er godt begrunnet). Men kabinettet som Innos foreslo lå jo litt lavere enn det jeg hadde anslått, så da er jo evt. den tingen i boks allerede. Så kjøper du en mer stillegående kjøler fra Microplex i lag med strømforsyninga, og evt. andre ting derifra. Er det skjermkort-kjøler du snakker om her? Ser at Innos anbefalte det også. Har faktisk aldri skiftet kjøler på et skjermkort før. Er det Zalmans VF700-Cu som regnes som den beste? Så vil jeg foreslå et par kabinettvifter. En foran og en bak. En slik burde funke. Blir det mulighet for 120mm er såklart dette best. Så kan du dekke hele kabinettet med støydempingsmatter. Kabinettet som Innos foreslo har 2 stk. 120mm-vifter... Som sikkert kan skiftes ut, om de bråker for mye. Hvordan vil støydempingsmattene påvirke temperaturnivået i kabinettet? Skal komme tilbake med mere når jeg har lest litt og har lengre tid til å skrive. Takk! Må bare rose for veldig fin og ryddig post. Slikt varmer et moderator-hjerte Noterer faktisk at du ikke har trykket EDIT en gang (!) Hehe. Men jeg brukte "forhåndsvis innlegg" en del ganger da. Og så har jeg oppdaget en skrivefeil i ettertid. Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Bare for og betrygge deg enda mere så kan jeg også gå god for psu'n, bruker den selv og den er stabil og så godt som lydløs. når det gjelder cpu kjøler ville jeg heller gått for en XP120 + en stillegående papst vifte etter behov og kanskje en liten fan mate så du har litt mere kontroll på støynivået. XP120 er vel så og si den råeste luftkjøleren man får sånn for oss dødelige hvertfall. når det gjelder hovedkort ville jeg gjort mitt for å få et med passiv northbridge kjøler, evt et du kan montere en passiv zalman chipset kjøler på uten at den kommer iveien for skjermkort eller cpu kjøleren. og skjermkort må du selvsagt bytte vifte på, det blir vel den største støykilden vil jeg tro, med harddisken på en tett andre plass. god vibrasjonsdemping av disken er også et must. når det gjelder kabinett ville jeg personlig valgt noe annet, men visst du liker lian li designet så værsegod. ikke det verste du kunne valgt for og si det sånn. og til sist, en såpass kraftig maskin og med et sånt budsjett så synes jeg virkelig du burde klare presse 2gb minne.. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Bare for og betrygge deg enda mere så kan jeg også gå god for psu'n, bruker den selv og den er stabil og så godt som lydløs. når det gjelder cpu kjøler ville jeg heller gått for en XP120 + en stillegående papst vifte etter behov og kanskje en liten fan mate så du har litt mere kontroll på støynivået. XP120 er vel så og si den råeste luftkjøleren man får sånn for oss dødelige hvertfall. Er den mye bedre enn Zalman sin, altså? Vet du noe om forskjellen i støynivå? Selv om en Papst-vifte (eller den anbefalte MIST-viften) i seg selv lager lite bråk, så vet man aldri hvordan det blir når viften plutselig skal skyve luften gjennom en kjølegrill. Har du brukt XP-120 selv? Altså: Aner du noe om hvor mye bedre kjøling den gir i forhold til evt. økt støynivå? Ser også at både XP-120 og CNPS7000BCU har visse kompatibilitetsproblemer med hovedkort, så kjøleren bør vel ses i forbindelse med hvilket hovedkort som velges også. når det gjelder hovedkort ville jeg gjort mitt for å få et med passiv northbridge kjøler, evt et du kan montere en passiv zalman chipset kjøler på uten at den kommer iveien for skjermkort eller cpu kjøleren. Det diskvalifiserer i så fall DFI-kortet som er foreslått. Jeg har også sett litt på Gigabyte K8NXP-9, men dette ser også ut som det har aktiv brikkesett-kjøler. Har du noen gode forslag? og skjermkort må du selvsagt bytte vifte på, det blir vel den største støykilden vil jeg tro, med harddisken på en tett andre plass. god vibrasjonsdemping av disken er også et must. Hehe, bytte av skjermkortkjøler er tydeligvis et must. Okay. Er det Zalmans kjøler du også anbefaler? Hvis harddiskene er høyeste støykilde, så tror jeg forresten at vi er i mål. Og det går jo an å slenge på støydempingsrammer i ettertid. når det gjelder kabinett ville jeg personlig valgt noe annet, men visst du liker lian li designet så værsegod. ikke det verste du kunne valgt for og si det sånn. Ja, synes ikke de ser dumme ut, men er åpen for andre forslag. Hva ville du valgt? og til sist, en såpass kraftig maskin og med et sånt budsjett så synes jeg virkelig du burde klare presse 2gb minne.. Helt enig, men problemet er kombinasjonen av mye og raskt minne. 2GB med DDR400-minne koster 2500,- mens 2GB med DDR466-minne koster 5000,-! Og da begynner det å koste mer enn det smaker... Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Så da er altså den nye listen som følger (sikre valg i kursiv): Prosessor: AMD Athlon X2 4400+ Prosessor-kjøler: Zalman CNPS7000B-Cu eller Thermalright XP-120 + vifte Minne: OCZ EL DDR PC-3700 Dual Channel Platinum eller kanskje prøve Corsair TWINX2048-3200C2 og se om de går til DDR440 med dårligere timings? Hovedkort: DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D eller Gigabyte GA-K8NXP-9 med passiv Zalman brikkesettkjøler? Strømforsyning: MIST MIST500BHE12, 500W Kabinett: Lian Li PC7BSCAND? (Er det en spesiell grunn til at dette Lian Li-kabinettet er så billig?) Skjerm: LaCie Photon Vision II 20" Skjermkort: Ikke bestemt ennå... Skjermkort-kjøler: Zalman VF700-CU? Harddisk: Seagate 400GB S-ATA? Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Er den mye bedre enn Zalman sin, altså? Vet du noe om forskjellen i støynivå? Selv om en Papst-vifte (eller den anbefalte MIST-viften) i seg selv lager lite bråk, så vet man aldri hvordan det blir når viften plutselig skal skyve luften gjennom en kjølegrill. Har du brukt XP-120 selv? Altså: Aner du noe om hvor mye bedre kjøling den gir i forhold til evt. økt støynivå? Ser også at både XP-120 og CNPS7000BCU har visse kompatibilitetsproblemer med hovedkort, så kjøleren bør vel ses i forbindelse med hvilket hovedkort som velges også. Har desverre ikke fått råd til den selv, selv om jeg har siklet i lengre tid nå. Men jeg har lest utallige godord om den i tester både på støynivå og ytelse. og fått god respons fra folk her på forumet som har kjøpt den. En av fordelene med XP120 vs Zalman sin løsning er muligheten for og skifte vifte. da er du garantert full kontroll ang ytelse og støynivå. har du råd så ville det vært et soleklart valg for meg hvertfall. Dette med hovedkort er jo selvsagt noe man må tenke på, men slik er det når man skal ha det tyst. Det diskvalifiserer i så fall DFI-kortet som er foreslått. Jeg har også sett litt på Gigabyte K8NXP-9, men dette ser også ut som det har aktiv brikkesett-kjøler. Har du noen gode forslag? Når det gjelder og finne gode velutrusta hovedkort med passivkjøler så ser det ut til og være litt vrient for tiden, men forhåpentligvis så er dette noe som kommer til og endre seg fremover. leste jo nylig om asus som tar ibruk heatpipe, men spørs hvordan det blir iforhold til cpu kjøler. den ligger jo rimelig nært kan det se ut til, men visst den ikke er for høy burde det jo gå bra. Hehe, bytte av skjermkortkjøler er tydeligvis et must. Okay. Er det Zalmans kjøler du også anbefaler? Hvis harddiskene er høyeste støykilde, så tror jeg forresten at vi er i mål. Og det går jo an å slenge på støydempingsrammer i ettertid. Ja det må vel bli Zalman som er det beste valget, kan ikke komme på så mange alternativer hvertfall. akkurat det med skjermkort kjøling er ikke min sterkeste side ettersom jeg holder meg til skjermkort med orginal passivkjøling. men det får man jo selvsagt ikke oppe i den ytelsesklassen. 6600gt er vel det kraftigste den dag i dag med passiv kjøling. Ja, synes ikke de ser dumme ut, men er åpen for andre forslag. Hva ville du valgt? Nei kabinetter er egentlig mest en smaksak så velg det du syns er pent. selv har jeg et sort coolermaster cavalier 3 og er storfornøyd med det. Helt enig, men problemet er kombinasjonen av mye og raskt minne. 2GB med DDR400-minne koster 2500,- mens 2GB med DDR466-minne koster 5000,-! Og da begynner det å koste mer enn det smaker... Ja det er jeg enig i, det er ikke verdt dobbel pris for minne som er minimalt raskere. tror nok du vil bli fornøyd med førstnevnte til 2500,- Lenke til kommentar
TAS Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Tittet kjapt over innleggene her,ser ut som innlegget til Innos har bare en skjerm. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Tittet kjapt over innleggene her,ser ut som innlegget til Innos har bare en skjerm. Da tittet du nok litt for fort. I første innlegg skrev jeg at jeg allerede har én LaCie-skjerm, så jeg trenger "kun" én til. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Chipset-kjøler: Zalman Northbridge Kjøler Harddisk: 2xSeagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM Hovedkort: DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Kabinett: Lian Li PC7BSCAND Minne: OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED Prosessor-kjøler: Zalman CNPS7000BCU Skjerm: LaCie Photon Vision II 20" LCD Skjermkort: Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCIe Vivo, Dual DVI, retail, Plat. Ed Skjermkort-kjøler: Zalman VF700-CU Strømforsyning: MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA Totalt: 25212,- kr Chipset-kjøleren fordi den er vifteløs, bra og billig. NB: Kan ikke garantere at denne passer! Harddisken fordi jeg ikke tror støy/varmeutvikling er noe problem, og så kan du kjøre i raid0 for bedre ytelse, eller raid1 for mer sikkerhet. Hovedkort fordi det klokker veldig bra, vet ikke så mye om det selv, men skal være best tror jeg. Kabinettet fordi det er stille, 16db på viftene! Men hvis du gidder, kan du jo vente på Antec P180, dette er et helt genialt kabinett for luftkjøling. Minne fordi det hadde bedre timings, og så ble det billigere fordi netshop ikke hadde de Corsair brikkene. dfa måtte du betalt mer frakt, og da ble det ikke mye prisforskjell. Prosessoren fordi den er veldig bra, og så skulle du ha den, hadde valgt denne selv. Prosessor-kjøleren fordi jeg har hørt at den er mye bedre enn den thermalright kjøleren. Denne passer garantert, det sier ihvertfall sidene til Zalman. Skjermen fordi du har en fra før, og sikkert vet at denne er bra sidne du vil ha en til. Skjermkortet fordi det var det billigste, og sikkert beste X850 XT PE netshop hadde med dual dvi. Alternativet var Club 3D. Skjermkort-kjøleren fordi det står at den skal passe, den kjøler visstnok bra, den har samme prinsipp som cpu kjøleren. Og når du har 2 nesten like kjølere ser det jo bra ut. Strømforsyning fordi du ville ha den, og den er veldig stille, og bra. Har hørt en in real life. Håper dette hjalp, men kan ikke 100% garantere at alt vil gå i sammen, men er ganske sikker på at det vil det, så hvis du velger dette og det skjer noe galt, ikke send en torpedo! Men tror ingen soms etter opp noe for deg her kan 100% garantere at det virker, hvis de ikke har prøvd selv. Men er som sagt ganske sikker på at det virker, eneste er den chipset-kjøleren jeg er litt usikker på. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hei. Flott valg av skjermer Du sier du skal ha en stillegående maskin. Jeg hadde vrudert vannkjøling hvis jeg hadde vært deg, men det kan jo hende du ikke vil ekspimentere med dette. Jeg tror dog at du vil få en del varme problemer. Vanligvis ville jeg advart mot å kjøpe det siste av det siste, men du er jo vel bevandret i denne verden Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Hei. Flott valg av skjermer Du sier du skal ha en stillegående maskin. Jeg hadde vrudert vannkjøling hvis jeg hadde vært deg, men det kan jo hende du ikke vil ekspimentere med dette. Jeg tror dog at du vil få en del varme problemer. Vanligvis ville jeg advart mot å kjøpe det siste av det siste, men du er jo vel bevandret i denne verden Jeg er enig med øyvind her. Jeg har lenge planlagt å kjøpe ett liknende oppsett (bare med litt mindre fokus på spillytelse). Her er mine innspill: Vannkjøling sparer deg for myyye vifter og bråk. Personlig skal jeg skaffe meg en Zalman reserator, passiv, og for alle praktiske formål lydløs. Har sett folk kjøle cpu, 2* 6800 ultra, psu og nb med en zalman, så kjølingsevene er god, om ikke spektakulær. (mange andre vannkjølinger er nok mer heftige, men bårker, den vil nok være bedre enn det meste av luft). GPU-kjøleren har fått litt kritikk, men det kommer en ny variant av reseratoren disse dager, der det er lettere å ta av slangene, det følger med anti-korrosjon og bedre blokker. I tillegg bør du ha en kabinettvifte for å være sikker på at resten er kjølig nok, en undervoltet 120 mm Nexus er kjent for å være veldig bra, og er også meget stille. Da har man to deler igjen som lager lyd. HD og PSU, vannkjølte psuer er det dårlig utvalg i, man får vannkjølte HD, hus, men jeg er usikker på hvor nyttig disse er. Hder bråker endel, så ett HD-hus kan være verd å teste ut (nexus har en av disse også). Generelt er nye harddisker veldig stille og fine, Hiatachi og samsung er bra, ville kasnkje gått for en hiatachi. Har du mulighet, kjøp en disk til hovedmaskina, og sett opp en filserver med gbit-link. Kabinett, sjekke ut antec p180, kan fort bli en veldig bra kasse, spesielt om du skal kjøle med luft, visstnok lyddempet og bra. Men kommer ikke ut før i disse dager, og er av aluminium, noe som ikke er så gunstig på lydfronten. Ett billigere alternativ kan være kasse og dempematter, men sørg for å få tech-specs på mattene, så du vet hvor bra det er. Matter er heller ikke noe vidundermiddel, men det hjlper litt. AtW Endret 2. juni 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Overklokking: AMD64 X2 har låst multiplier, derfor kan du kun øke FSB, AMD kaller det vel HTT, men det er helt betydelig i denne sammenheng. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er annerledes med EB-brikkene, men i praksis er det vel at de er gode å klokke med. Derimot tror jeg at et par E.L. brikker fra OCZ på PC3700 vil passe deg fint. Kjøling og kabinett: CPU: XP-120 kjøleren er nok tingen her. For det første er den nok kanskje en hakket bedre kjøler og som phax sier; Du kan velge vifte selv. En annen ting er at den ikke er så bred(i diameter) som Zalman-kjøleren. Dermed er sjansen for å krasje med NB-kjøleren mindre. NB: Zalman sin NB-kjøler til 65kr burde duge. Så lenge luftsirkulasjonen i kabinettet er god nok. Skjermkort: Jeg har heller ikke helt oversikt over hvilken som er den beste. Men jeg tror man skal passe seg for å montere en slik Zalman som du viser til, på et X850XT. Send gjerne en mail til Microplex og spør om kjøleren vil kunne kjøle det skjermkortet du kommer til å velge og om den passer. De pleier å være flinke til å svare på slikt. Kabinett: Jeg synes det LianLi kabinettet som er foreslått er fint jeg. Og tror nok det vil kunne gjøre jobben. Men dette er, som phax også nevnte, en smaksak. Kan godt være at Antec P180 er både vel og fint, men det er enda ikke i butikken. Hvis du kjøper et par slike kabinetvifter, med en Vantec nexus viftestyring vil du få god luftsirkulasjon. Denne kan også styre en annen vifte i tillegg. Et støydempingskit og du burde klare å få en fin balansegang mellom lyd og kjøling. Husk at kabinettviften foran skal trekke inn utenifra og blåse inn i kabinettet, mens den bak suger fra kabinettet og ut på baksiden. Luften er kaldere foran. Hardware: Du har nok ikke bruk for RAID med det første, og vil heller foreslå å bruke en stor disk. 400GB Seagate disk er jo romslig. Dermed sparer du en støy og varmekilde. Du har en Raptor fra før? Dette er såklart også en støykilde. Derfor vil jeg foreslå en hardiskdemper. Klarer du å plassere en slik foran kabinettviften foran vil du få "gratis" kjøling også. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2005 På grunn av stor usikkerhet rundt skjermkort-kjøp bestemte jeg meg for å vente til neste generasjon med skjermkort. Nå som G70 er lansert og R520 er testet (dog ikke i butikken på en god stund ennå), bestemte jeg meg for å gå for nVidia i denne omgang. Her er det som ble "final specs": Prosessor Prosessor-kjøler Minne Hovedkort Skjermkort Skjermkort-kjøler Skjerm#2 Kabinett Strømforsyning Ekstra lagringsharddisk Tastatur Kjølepasta Har fra før: Skjerm#1 Systemharddisk Mus (utgått produkt) og musmatte ...og så er det bare å vente på at brenneren kommer til landet. Dette blir bra! Mange takk for alle tips! Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Ser helt ekstremt bra ut grattis med en super pc Lenke til kommentar
TAS Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Gratulerer .Ikke noe å utsette på der gitt. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Takk, takk. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Glad for at du så lyset og gikk for 2gb ram, noe annet ville vært skikkelig teit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå