Gå til innhold

330 w strømforsyning.. kr timen?


Anbefalte innlegg

Her om dagen dreiv jeg med noe arbeid på pc'n min... og, midt i arbeidet måtte jeg en tur til byen.. Jeg tenkte jeg kunne bare latt pc'n min stå på mens jeg var borte noen få timer... når jeg kom tilbake, var pc'n slått av, av min strømbesparende far.

 

"Det koster så mye å ha pc'n på. Slå den av når du er ute av huset bla bla bla"

 

ok... nå til selve spørsmålet mitt.. Bruker en 330w strømforsyning KONSTANT 330 w?

 

Og hvor mye koster det ca å ha den på i timen? (legg ved regnestykket og)

 

På forrhånd, takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke glemme skjermen midt oppe i det hele da!

Om du har en "gammeldags" CRT-skjerm, så stikker den fort av med et parhundre watt den også.

Har du derimot en LCD-skjerm så er det snakk om tiendedeler av hva CRT-skjermen trekker.

Hvis vi da går ut fra at hele greia trekker 300watt, så blir det altså, 0,3kw pr time.

Kilowatt-timeprisen ligger vel rundt 40-50øre, om jeg ikke tar helt feil.

Det vil da utgjøre ca 15øre pr time / 3,60 pr døgn / eller 1314,- i løpet av et år.

Det blir jo penger av sånt også. ;)

Lenke til kommentar
Du må ikke glemme skjermen midt oppe i det hele da!

Om du har en "gammeldags" CRT-skjerm, så stikker den fort av med et parhundre watt den også.

Har du derimot en LCD-skjerm så er det snakk om tiendedeler av hva CRT-skjermen trekker.

Hvis vi da går ut fra at hele greia trekker 300watt, så blir det altså, 0,3kw pr time.

Kilowatt-timeprisen ligger vel rundt 40-50øre, om jeg ikke tar helt feil.

Det vil da utgjøre ca 15øre pr time / 3,60 pr døgn / eller 1314,- i løpet av et år.

Det blir jo penger av sånt også. ;)

3,60 per døgn høres ikke så mye ut, men hvis du har hatt pc'n på i et par år så blir det noen kroner :p

 

Edit: Det som far din kanskje ikke tenker på er at om du har på pc'n så slipper du å ha på så mye varme på det rommet :thumbup: da nesten alt som pc'n "bruker" går med til varme

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
men er det ikke noe sånn at pc'n bruker voldsomt med strøm når du starter den iforhold til når den står i hvilemodus?

 

hørt rykter om det der.. men vet ikke om det stemmer da.

det er forkjellig fra pc til pc.. min pc slår av alle viftene og hardisken i hvilemodus.. tillome psu.. mens pappa sin pc (står rett ved siden av) har alle viftene på. bare hardisken som stopper..

Lenke til kommentar

For å ta opp det med strømforbruket til PC-skjermen:

 

Jeg tror ikke en CRT-skjerm har en effekt på hele 200W. Jeg har hørt at en vanlig, gammeldags TV ikke har et større forbruk enn i overkant av 60W. En PC-skjerm bør dermed under ingen omstendigheter overtige dette.

 

EDIT: Komplett.no oppgir "strømforbruk" i skjemene, selv om de egentlig oppgir effekten.

 

I188188.jpg

Denne skjermen har en effekt på 83 W.

 

Aftenposten skrev i en artikkel at en helkveld foran TV-skjermen har en pris på 50 øre.

 

EDIT: Det viser seg forresten at et fjernsyn har en effekt på omtrent 250W. Det vil si at det koster 1,25 W * 0,5 (strømprisen??) kroner å se på det i 5 timer. Men nå er jeg egentlig litt off topic.

Lenke til kommentar

Jeg syntes du er litt streng med CRT nå Skrue.

Min 19" Samsung 959NF har oppgitt maks strømbruk på 110W og min Sun 24" 90W10 tror jeg trekker maks 140 eller 150W. Og den er et gammelt monster av en skjerm.

 

Hos komplett virker det som om størmbruken på LCD er omtrent som dette:

17" = 40 W

19" = 50 W

21" = 70 W

som blir ca 50% av CRT.

 

Dersom du skrur av skjermen regner jeg med at de fleste vanlige PC'er bruker <100 W idle, noe som blir omtrent en krone om dagen.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Dersom du skrur av skjermen regner jeg med at de fleste vanlige PC'er bruker <100 W idle, noe som blir omtrent en krone om dagen.

Et fjernsyn oppgis til normalt sett under 6 W idle, og mange LCD-skjermer oppgis til under 3 W :)

Strømbruk idle er vel også et av punktene som går under TCO, så en nyere skjerm med høy TCO merking bør hvertfall ligge innenfor rimelighetens grenser i idle strømbruk.

Og dersom du bruker power knappen bør det vel gå ned til 0 W regner jeg med(?). Og jeg mente 100W idle for hele maskinen.

Lenke til kommentar
Dersom du skrur av skjermen regner jeg med at de fleste vanlige PC'er bruker <100 W idle, noe som blir omtrent en krone om dagen.

Et fjernsyn oppgis til normalt sett under 6 W idle, og mange LCD-skjermer oppgis til under 3 W :)

Strømbruk idle er vel også et av punktene som går under TCO, så en nyere skjerm med høy TCO merking bør hvertfall ligge innenfor rimelighetens grenser i idle strømbruk.

Og dersom du bruker power knappen bør det vel gå ned til 0 W regner jeg med(?). Og jeg mente 100W idle for hele maskinen.

Åja. Da skjønner jeg. Trodde du mente 100 W for skjermen :no:

 

TCO-merkingen skal ha noe med strømforbruk i standby-modus, så vel som påslått modus, ja. Slår man skjermen av skal det gå - ingen - strøm og dermed utvikles ingen effekt. Et veldig lite tap i en eventuell transformator er dog å regne med. Det er vel en transformator der?

 

Ser ikke bort fra at effekten i idle kan gå så langt ned som til 100W. Jeg har egentlig veldig lyst å måle selv, på min Shuttle med kanskje litt unormalt lite strømforbruk. Amperemeter har jeg, og om en strømkabel går tapt gjør meg ikke noe. Eventuelt ødelegge en gammel og stygg forlenger.

Lenke til kommentar
Jeg syntes du er litt streng med CRT nå Skrue.

Joda, du har nok rett i det.

Innlegget og regnestykket mitt ble nok tatt litt for mye på sparket, burde nok ha sjekket litt bedre mht strømtrekk for CRT.

Men nå har i alle fall noen opplyste sjeler korrigert meg, så da er det vel bra! :yes:

Lenke til kommentar
Her om dagen dreiv jeg med noe arbeid på pc'n min... og, midt i arbeidet måtte jeg en tur til byen.. Jeg tenkte jeg kunne bare latt pc'n min stå på mens jeg var borte noen få timer... når jeg kom tilbake, var pc'n slått av, av min strømbesparende far.

 

"Det koster så mye å ha pc'n på. Slå den av når du er ute av huset bla bla bla"

Er faren din bare redd for at pcen skal begynne å brenne sånn som moren min? Eller liker han kanskje ikke pcen generellt :p

Pcen varmer ganske mye. Så du slipper å fyre opp rommet. Du kan jo bare spørre han hva han vet, hvor mye dere må "betale ekstra" osv.

Lenke til kommentar
Her om dagen dreiv jeg med noe arbeid på pc'n min... og, midt i arbeidet måtte jeg en tur til byen.. Jeg tenkte jeg kunne bare latt pc'n min stå på mens jeg var borte noen få timer... når jeg kom tilbake, var pc'n slått av, av min strømbesparende far.

 

"Det koster så mye å ha pc'n på. Slå den av når du er ute av huset bla bla bla"

Er faren din bare redd for at pcen skal begynne å brenne sånn som moren min? Eller liker han kanskje ikke pcen generellt :p

Pcen varmer ganske mye. Så du slipper å fyre opp rommet. Du kan jo bare spørre han hva han vet, hvor mye dere må "betale ekstra" osv.

er morra di oxo slik at "den kan ta fyr"?

fy f*** å mange ganger jeg har krangla med mi mor om at en PC sjeldent tar fyr å det er en ørliten kjangs for at det sjer osv...

jeg er bare glad hun ikke har sett alle modifikasjonene mine inni kabinettet :whistle:

Lenke til kommentar
Her om dagen dreiv jeg med noe arbeid på pc'n min... og, midt i arbeidet måtte jeg en tur til byen.. Jeg tenkte jeg kunne bare latt pc'n min stå på mens jeg var borte noen få timer... når jeg kom tilbake, var pc'n slått av, av min strømbesparende far.

 

"Det koster så mye å ha pc'n på. Slå den av når du er ute av huset bla bla bla"

Er faren din bare redd for at pcen skal begynne å brenne sånn som moren min? Eller liker han kanskje ikke pcen generellt :p

Pcen varmer ganske mye. Så du slipper å fyre opp rommet. Du kan jo bare spørre han hva han vet, hvor mye dere må "betale ekstra" osv.

er morra di oxo slik at "den kan ta fyr"?

fy f*** å mange ganger jeg har krangla med mi mor om at en PC sjeldent tar fyr å det er en ørliten kjangs for at det sjer osv...

jeg er bare glad hun ikke har sett alle modifikasjonene mine inni kabinettet :whistle:

off_topic_select.gif

Ja hun er det.. eller var da :p Hun spør hele tide når jeg/vi går ut: Det kan vel ikke skje noe? :p

Lenke til kommentar
Her om dagen dreiv jeg med noe arbeid på pc'n min... og, midt i arbeidet måtte jeg en tur til byen.. Jeg tenkte jeg kunne bare latt pc'n min stå på mens jeg var borte noen få timer... når jeg kom tilbake, var pc'n slått av, av min strømbesparende far.

 

"Det koster så mye å ha pc'n på. Slå den av når du er ute av huset bla bla bla"

Er faren din bare redd for at pcen skal begynne å brenne sånn som moren min? Eller liker han kanskje ikke pcen generellt :p

Pcen varmer ganske mye. Så du slipper å fyre opp rommet. Du kan jo bare spørre han hva han vet, hvor mye dere må "betale ekstra" osv.

du traff mitt i blinken der... men han henger seg opp i strømen og da. men hovedsaklig brann... prøver å fortelle han at, hvis en brannårsak er av en pc. er det som regel skjermen som har tatt fyr... han sier også "det er ikke bra for pc'n å latt den stå så mye på hele tiden, de på jobben sier at jeg skal slå av pc'n min når jeg ikke er på den, for at det sliter på pcn'e"

 

altså, de pc'ne han bruker på jobb, har vell ikke bra nok kjøling.. jeg har to vifter forran, og en diger vifte bak. cpu'n min er aldri på mer enn 35 grader, og det er temmelig bra for viftekjøing (men så bråker den som ett anna uvær og da:P)

 

Og ja, pc'n er min ovn her på rommet:P hehe

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt har en pc'r og det meste av annen elektronikk best av og være på hele tida..

 

Dette har visst noe med at loddepunktene i elektronikken blir dårligere etter oppvarming og nedkjøling om og om igjen, det er visst ikke så veeeldig bra på lang sikt..

 

Det er ihvertfall det jeg har hørt av elektronikk lærer'n min!

 

Btw, pc er ovn her også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...