Gå til innhold

Ødelegger magneter hardisker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere noensinne åpnet en harddisk, og funnet ut at det faktisk står to temmelig kraftige neodymium-magneter i den? At harddisker blir ødelagt av magnetisme er en myte, det skal i så fall vannvittige mengder magnetisme for å få det til. At en gammel compaq ryker er vel ikke noe rart, da gamle harddisker ryker rett som det er.

Lenke til kommentar

På min mp3-spiller, Creative Zen Touch 40GB, advares det sterkt mot å bruke magneter i nærheten av mp3-spilleren..

Hvis den skal brukes i bil, stikk på Clas Ohlson og kjøp en slik universal mobil-holder som monteres rett på vifteanlegget i bilen, funker fint som F. :thumbup:

Lenke til kommentar

En jeg kjenner fortalte meg for et par uker siden, at en kollega hadde fått ødelagt en PDA med harddisk ved å bruke en magnetisk mobilholder på denne. Om den uansett hadde feilet vet vel ingen, men når det finnes alternativer som borrelås, så er det vel ikke noen grunn til å ta sjansen?

Lenke til kommentar

tror ikke sterk magnetisme er bra for noe hardware.. prøv å sett en magnet intil skjermen din et par dager. eller ikke. foreslår at du prøver å få tak i en slags "clip-on" løsning til bil for Ipod.. det er jo så sykt mye tilbehør til de så det finnes sikkert.

Endret av bactuzz
Lenke til kommentar

Eg ville ikkje hatt magneter i nærheten av min iPod. Det skal ein god del til for å skade ein harddisk i ein PC, men ein iPod har ingen vanleg PC-harddisk. Mulig at sjangsen er liten, men eg ville ikkje tatt sjangsen med ein så dyr ting.

Lenke til kommentar
Ødelegger magneter hardisker? Tenkte å feste iPodden min i bilen med en magnetholder.

Du klarer ikke å ødelegge en harddisk med et så lite magnetfelt. Du må indusere et voldsomt magnetfelt for at det skal kunne ødelegge noe som helst, type MR maskin eller slikt.

Det er en myte at små magneter ødelegger harddisker.

Lenke til kommentar
Ødelegger magneter hardisker? Tenkte å feste iPodden min i bilen med en magnetholder.

Som sagt før her, jeg tror det skal mye til å slette data på en disk med en magnet, og enda mer til for å ødelegge den for alltid.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vet at vanlige kasseter ikke tåler magneter noe særlig.

En harddisk er vel bygd opp av ca. samme system, altså at data lagres på et magnetisk spor.(?)

Hvor sensitive en harddisk er, det vet ikke jeg, men det går vel ann å tenke ut at sterke magnetfelt ikke er det beste alternativet å velge.

Men.. en harddisk er gjerne beskyttet av en metallbox som omringer hele disken.

om dette kanskje kan være beskyttende mot magnetiske forstyrrelser går det jo ann å spekulere i.

Man skal jo også huske at det er noen magneter internt i hardisken også, blant annet på motoren som driver diskene rundt, så diskene tåler vel en viss mengde.

Ossen det funker på mindre harddisker er jeg usikker på, men man skulle jo tro at disse gjerne er dårligere beskyttet, blant annet for å spare plass.

Så dersom alternativet er der, og du kan velge noe annet enn en magnetholder, bruk det!

Lenke til kommentar
Har dere noensinne åpnet en harddisk, og funnet ut at det faktisk står to temmelig kraftige neodymium-magneter i den? At harddisker blir ødelagt av magnetisme er en myte, det skal i så fall vannvittige mengder magnetisme for å få det til. At en gammel compaq ryker er vel ikke noe rart, da gamle harddisker ryker rett som det er.

Ja, har faktsik sett det, og har prøvd å sette sammen de magnetene for så å trekek de fra hverandre. Det er så godt som umulig! Eneste som funer er å skyve de fra hverandre, slik at den plassen de sitter sammen blir mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Vet at vanlige kasseter ikke tåler magneter noe særlig.

En harddisk er vel bygd opp av ca. samme system, altså at data lagres på et magnetisk spor.(?)

Hvor sensitive en harddisk er, det vet ikke jeg, men det går vel ann å tenke ut at sterke magnetfelt ikke er det beste alternativet å velge.

Men.. en harddisk er gjerne beskyttet av en metallbox som omringer hele disken.

om dette kanskje kan være beskyttende mot magnetiske forstyrrelser går det jo ann å spekulere i.

Man skal jo også huske at det er noen magneter internt i hardisken også, blant annet på motoren som driver diskene rundt, så diskene tåler vel en viss mengde.

Så dersom alternativet er der, og du kan velge noe annet enn en magnetholder, bruk det!

Bare tull. Inni en harddisk er det en/to utrolig kraftige neodymium-magneter som lager et magnetfelt til å styre lesearmen. Disse magnetene er vannvittig kraftige, har selv blitt klemstret ganske heftig av dem, og opplevd at jeg ikke klarer å få dem av den flaten jeg festet de på (kjøleskapsdør, f.eks, måtte dra den langs døren helt til jeg kom til et hjørne), så en harddisk tåler riiikelige doser magnetisme.

Dessuten er det magnetiske feltet fra to kraftige neodymium-magneter på innsiden av disken myyyye sterkere enn det magnetiske feltet fra to vanlige (feritt?) magneter på utsiden av harddiskens metallinnramming. Å plassere en disk i en CT-scanner er nok ikke så lurt, men vanlige magneter i magnetfester skal gå veldig greit.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...