Gå til innhold

350D - Hvilke innstillinger bruker du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker følgende instilling

 

kontrast: -2

resten: 0

 

-2 i kontrast gjør at jeg forkaster minst mulig informasjon, og det gir færre utbrente highlights, hvis jeg ønsker høyere kontrast/fargemettning gjør jeg det i PS. Sharpening gjør jeg også i postproduksjon (Fred Mirandas Intellisharpen II er veldig bra, men finnes noen gode sharpeningactions her: http://www.atncentral.com/download.htm

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Sett heller kameraet i P-mode ("program") enn på Auto. Da vil kameraet oppføre seg helt likt, bortsett fra at du kan påvirke lukkertid og blender med tommelhjulet. Dette kan være det første skrittet på veien mot å lære seg å fotografere :)

Neste skritt er å gå på biblioteket eller bokhandelen for å skaffe seg en bok om fotografering.

Lenke til kommentar
Jeg bruker følgende instilling

 

kontrast: -2

resten: 0

 

Jeg tror ikke jeg ville satt kontrasten til -2. Det vil antageligvis føre til at du må gå igjennom alle bildene dine og justere opp kontrasten etterpå. På min 20D, så kjører jeg faktisk +1 på kontrast, skarphet og fargemetning og får da bilder som blir "helt greie" ut i fra kameraet. Vet ikke helt hvordan 350D er i forhold til 20D på disse settingene, men 20D er iallefall ganske "blass" og nøytral på 0.

 

Er du redd for utbrente bilder, så kan du heller sjekke histogram i de tilfellene det er problem, og heller undereksponere litt.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å ta bilder på, det viktigste er at man er fornøyd. For noen så vil RAW kvele kreativiteten og gjøre at all moroa forsvinner, mens andre elsker å sitte i timesvis foran PCen og finjustere bildene.

 

Å lære seg hvordan lukkeren og blenderen fungerer er ganske viktig for å kunne få optimale resultater. Man lærer også mye ved å se på bilder tatt av andre og sjekke hvilket objektiv de har brukt og instillingene på kameraet.

 

Siden det er veldig individuelt hvordan personer liker bildene så er det vanskelig å gi noen tips uten å vite mer om hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Takk for det. Jeg starter fra bunn av her. Overgangen fra Ixus 500 er mildt sagt enorm. Utrolig dårlig at manualen som fulgte med var på finsk svensk og dansk. Ikke engang på engelsk. Men jeg får se om jeg finner den på norsk elektronisk.

 

Jeg må bare bruke tid til å sette meg inn i kameraet, og hva alle funksjonene betyr. Det er en del av de. Men fint verktøy er det. Nå er det jeg som er begrensningen for hvor gode bildene blir, og ikke kameraet.

Lenke til kommentar
Det er mange måter å ta bilder på, det viktigste er at man er fornøyd. For noen så vil RAW kvele kreativiteten og gjøre at all moroa forsvinner, mens andre elsker å sitte i timesvis foran PCen og finjustere bildene.

 

At noe som åpner for flere muligheter og bedre resultater skal kvele kreativiteten er jeg ikke med på. Da er man ikke mye interressert i 100% resultater heller.

 

Å lære seg hvordan en RAW-konverter virker tar ikke mye tid. Man trenger da heller ikke å sitte med hvert enkelt bilde å knote heller. Å kjøre en batch med de bildene som trenger noenlunde lik etterbehandling går kjapt. Samme metode bruker jeg også i PS, da enten med Actions eller jeg lager meg Droplet's som jeg kan lempe hele mapper i og da går alt på automatikk.

 

En stor fordel med å ha filene i RAW er at man har muligheten til å hente ut det maximale i bildene. Etter hvert som man blir bedre med etterbehandlinga kan man også jobbe på nytt med bilder man lagde for en tid tilbake.

 

Å få skikkelige resultater krever at man gjør alt skikkelig, fra A til Å.

F.eks. å kjøpe et dyrt kamerahus for så å bruke billig optikk er et brudd i denne kjeden. Samme å skyte i jpeg når man ikke er 100% sikker på at eksponeringene treffer helt. Å ta bilder på krevende lukkertider uten stativ er også et moment som kan gjøre sluttresultatet dårligere enn hva som kunne vært realiteten.

Riktig lysbruk, holdeteknikk, pusteteknikk osv. er alle faktorer som spiller inn.

 

For hver faktor man lemper på jo større sjans er det for at sluttresultatet ikke blir optimalt.

Man klarer ikke å få alt dette inn på en gang, men etter hvert som man fyller hullene blir bildene bedre og bedre.

 

Å lære seg fotografering og alle dets underfundigheter tar lang tid, men jo mer man lærer jo morsommere blir det og det blir også enklere å plukke opp nye ting jo mer man kan fra før.

Lenke til kommentar
Takk for det. Jeg starter fra bunn av her. Overgangen fra Ixus 500 er mildt sagt enorm. Utrolig dårlig at manualen som fulgte med var på finsk svensk og dansk. Ikke engang på engelsk. Men jeg får se om jeg finner den på norsk elektronisk.

 

Jeg må bare bruke tid til å sette meg inn i kameraet, og hva alle funksjonene betyr. Det er en del av de. Men fint verktøy er det. Nå er det jeg som er begrensningen for hvor gode bildene blir, og ikke kameraet.

Du klarer da vel å få noe fornuftig ut av den svenske og danske manualen? Språkene er ikke sååå ulike norsk og er det enkelte ord man ikke forstår kan man enten sjekke den svenske (om man bruker den danske) og viceverca.

Manualer på engelsk finner man flere plasser på nett.

Lenke til kommentar

Jeg kører primært "TV" hvor man er herre over lukketiden. Men jeg tager også mest billeder af dyr i bevægelse - hovr det ikke dur med lukketider meget under 1/300 del sekund.

 

Hvis du hellere vil værre herre over dybdeskarpheden så vælg P, så afpasser den selv lukktiden. (jo større tal jo større område er skarpt - men kræver mere lys)

 

På de to programmer skal du selv vælge ISO, men jeg er ikke betænkelig ved at tage billeder ved 800-1600 ISO. Selvfølgelig er det bedre jo lavere, men de er absolut brugbare også ved høje ISO

Lenke til kommentar
At noe som åpner for flere muligheter og bedre resultater skal kvele kreativiteten er jeg ikke med på. Da er man ikke mye interressert i 100% resultater heller.
At andre personer ikke er interessert i det du holder på med betyr ikke at de gjør noe galt, det betyr like gjerne at du gjør noe galt. For mange så er det morsomme og kreative å være ute å ta bilder, ikke å sitte foran PCen.

 

Det er ingen automatikk i at flere muligheter gir bedre resultater og det finnes mange eksempler på det motsatte. Mange av de store fotografene som har tatt bilder du bare kan drømme om har brukt utstyr med store begrensninger.

 

Du finner også mange som bruker fast optikk istedet for zoom fordi det gir begrensninger som må løses kreativt og som gjør at de tar bedre bilder.

Lenke til kommentar
Jeg bruker følgende instilling

 

kontrast: -2

resten: 0

 

Jeg tror ikke jeg ville satt kontrasten til -2. Det vil antageligvis føre til at du må gå igjennom alle bildene dine og justere opp kontrasten etterpå. På min 20D, så kjører jeg faktisk +1 på kontrast, skarphet og fargemetning og får da bilder som blir "helt greie" ut i fra kameraet. Vet ikke helt hvordan 350D er i forhold til 20D på disse settingene, men 20D er iallefall ganske "blass" og nøytral på 0.

 

Er du redd for utbrente bilder, så kan du heller sjekke histogram i de tilfellene det er problem, og heller undereksponere litt.

Hver sin smak selvfølgelig, men med mindre jeg tar bildene i RAW (og da har jo ikke parameterne noe å si) så foretrekker jeg å ta bildene med kontrast -2. Det er viktig å huske på at du kan altids justere kontrasten i etterkant, men du kan aldri få tilbake informasjonen du taper ved å ha høy kontrast i kameraet. Min erfaring er forresten at bildene blir langt fra blasse selv ved -2 på eos 350D'en min.

 

Jeg er forresten helt enig med deg i at man skal sjekke histogrammet, er det jeg bruker LCD skjermen mest til egentlig, utenom å rote rundt i menyene.

Lenke til kommentar
At noe som åpner for flere muligheter og bedre resultater skal kvele kreativiteten er jeg ikke med på. Da er man ikke mye interressert i 100% resultater heller.
At andre personer ikke er interessert i det du holder på med betyr ikke at de gjør noe galt, det betyr like gjerne at du gjør noe galt. For mange så er det morsomme og kreative å være ute å ta bilder, ikke å sitte foran PCen.

 

Det er ingen automatikk i at flere muligheter gir bedre resultater og det finnes mange eksempler på det motsatte. Mange av de store fotografene som har tatt bilder du bare kan drømme om har brukt utstyr med store begrensninger.

 

Du finner også mange som bruker fast optikk istedet for zoom fordi det gir begrensninger som må løses kreativt og som gjør at de tar bedre bilder.

Tror nok de aller fleste som har brukt 10-15.000,- på fotoutstyr har lyst til å få andre resultater fra dette enn hva man får med et digikompakt til under halve prisen.

 

"Det jeg holder på med" er det samme som de aller aller fleste både profesjonelle og seriøse amatørere driver med: Nemlig å få tatt de best mulig bildene! Deri ligger det ofte etterarbeid, da selv den beste fotograf ikke klarer å gjøre alt 100% riktig hver gang, ikke kan kameraene klare det heller.

Etterarbeid på fotografier er ikke noe nytt. Mørkerom har vært brukt omtrent siden fotografiet ble oppfunnet, men det at man nå bruker en Pc/Mac til arbeidet gjør det liksom til noe annet?

 

Jeg har ikke satt at jeg tar så voldsomt bra bilder og jeg er klar over alle de ekstremt gode bildene som er tatt med utstyr av et helt annet kaliber enn hva man leker seg med nå i dag. Husk at når man ser på disse bildene tenker man også på når de er tatt, hva slags utstyr de hadde osv. De som ble berømte fotografer tok heller ikke rent få bilder, så det er jo en viss base å finne gode bilder i også ;)

 

Får til slutt ta med at det aller meste av min optikk er fast og lyssterk :)

24/1.8, 35/2, 50/1.4, 85/1.8, 150/2.8 er noe av hva jeg innehar.

 

De fleste som uttaler seg slik som du endrer etterhvert mening, da de ser at det faktisk er noe i det å kvalitetssikre hvert ledd fra A til Å når man driver med foto. Om det er på amatør eller profesjonell basis man driver med dette synes de aller fleste å finne det givende å klare å skape bedre og bedre bilder etter som tiden går. Mye har bunn i forståelsen av oppbyggingen av et bilde og "å se" utsnitt mm,

men vel så mye er hva man får med seg av det tekniske innen fotografering. Da fra holde/støtteteknikk til bruk av riktig fargerom for bilder til web. Det er mye i sekken her men man lærer fort det grunnleggende og da ser man fort at dette var slett ikke dumt ;)

Lenke til kommentar

Eg må nok seie meg litt einig med både "Kristallo" og "Åkken Bom". For meg er det viktige å ha det moro med å ta bilder, og for min del er det som regel ikkje å sitja framfor Pc å redigere bilder. Sjølvsagt er det unntak til regelen, så litt rett skal eg derfor gje "Åkken Bom".

 

Så litt on topic. Mitt råd er at du,dersom du kan, allierer deg med ein du kjenner, som kan litt om fotografering, så kan du lære av han/henne. Det er i alle fall slik eg har tenkt meg til lære meir (i tillegg til gode gamle "prøve og FEILE" metoda)

Lenke til kommentar

Uten å slå bombastisk fast at noen har rett eller galt, så må jeg si meg veldig enig med åkken bom. Min mening er at Investerer man i et dyrt dSLR kamera, så investerer du også i en maskin som er designet for at du skal kunne være mest mulig kreativ med bildene dine. Det innebærer som regel en viss mengde postproduksjon fordi kameraet fanger så mye informasjon som mulig, som man da kan bearbeide.

 

Hvis _jeg_ ikke hadde hatt interresse av å gjøre postproduksjon på bildene mine, så ville jeg nok ha valg et 'prosumer' P&S kamera som behandler bildene i større grad, og vil gi 'bedre' resultater rett ut av kameraet. Ulempen er f.eks at det disse kameraene ofte har ganske agresiv oppskarping, noe som kan gi utslag i forsterking av støy, CA, 'oppskarpingsglorier' etc. Man har heller ikke utskiftbare objektiver, noe som selvfølgelig er et argument for å kjøpe dSLR.

 

Men det aller viktigste er selvfølgelig at man har det gøy med å ta bilder!

Lenke til kommentar

"Åkken Bom" har et viktig poeng i det han sier om behandling av bilder i ettertid. Har du lagret bilder i RAW så har du mye større muligheter når du skal gå tilbake til "gamle" bilder når din kompetanse i bildebehandlig har økt. Det kommer du ikke til å angre på, men du kommer til å angre på at du ikke har gjort det.

 

Dessuten er RAW det eneste brukbare alternativ til de gode gamle negativene.

Å sitte på et lager av mer eller mindre hardt komprimerte jpg bilder i fremtiden ser jeg på som risikabelt og har liten verdi.

Endret av SW-547
Lenke til kommentar

Hei

 

Det er grunn til å kommentere et par av de innleggene som verserer her, men først til trådstarter: Jeg benytter Nikon D70, men rådet jeg har, som langt i fra er oppfunnet av meg, skulle også være et godt råd for deg. En måte som kan være god for å bli bedre på å eksponere riktig og få de bildene man vil ha, er å ta bilder i manuell stilling. Juster lukker og blender til du er fornøyd med resultatet slik det framkommer på LCD-skjermen. Prøv å legg merke til hvilke verdier som fungerer under ulike forhold, og hvis du finner det interressant nok, lag statistikk av resultatene.

 

Angående det å kjøpe dyrt kamera, så er det mange som kjøper et slikt et fordi de vet at det ligger mye kvalitet i det, og ikke uten videre har et ønske om å bli mesterfotografer. De liker følelsen av å holde i et kvalitetsprodukt, og forventer at bildene de tar blir gode, noe de oftest blir selv uten inngående kjennskap til eksponeringsverdier og farvetemperatur. Det er direkte feil at når du bruker 10 000 kr på kamera, så er det fordi den som kjøper det nnødvendigvis gjør det for å få et proffesjonelt resultat.

 

Det er i hvert fall min tro

 

 

hilsen JL

Lenke til kommentar

Masse gode tips her.

Keep it coming får jeg si.

Har mye å lære her. Jeg er helt besatt her på fredagskvelden med svensk/dansk bruksanvisning og et stort smil. Etter å ha tatt 6-7000 bilder med Canon s30 og et par tusen med Ixus, så oppdaget jeg fra første bilde at dette var noe helt annet.

 

Har anskaffet Photoshop CS, så jeg må nok se å bli flinkere til å etterbehandle bildene.

Har ikke så mange fotointeresserte bekjente, så her blir det mye prøve å feilemetoden. Men det er jo bare gøy.

Endret av Hansforum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...