Gå til innhold

Problem med lukkertid

Anbefalte innlegg

Er ganske ny enda med mitt D70 kamera. I dag når jeg skulle ta noen bilder, stilte inn kamera på M, manuell. Og stilte det inn slik jeg ville ha det. Men etter at jeg hadde tatt et bilde, hoppet lukkertiden fra 125 opp til 500.

Hvorfor skjer dette? Og hvordan kan jeg få låst lukkertiden slik jeg vil ha den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På M så stiller du inn lukkertiden med tommelhjulet så du må nesten ha kommet borti det, hverken lukkertid eller blender skal forandre seg automatisk med den instillingen.

Hvis instillingene forandrer seg helt av seg selv så kan det være statisk elektrisitet eller en feil på kameraet.

Lenke til kommentar

Testet nå, satt på 125, tok et bildet, lukkertiden ble så satt til 400. Så ble annet hvert bilde tatt med 125 og 400.

125 så 400 så 125 så 400. . .

Så slo jeg av og på kamera igjen, så tar det bilder med disse lukkertidene: 125, 40, 125, 40...

Hva i all verden skyldes dette?

Lenke til kommentar
Testet nå, satt på 125, tok et bildet, lukkertiden ble så satt til 400. Så ble annet hvert bilde tatt med 125 og 400.

125 så 400 så 125 så 400. . .

Så slo jeg av og på kamera igjen, så tar det bilder med disse lukkertidene: 125, 40, 125, 40...

Hva i all verden skyldes dette?

Hva med å ta en titt i manualen, ser ut om som du har programert egne opptaksmenyer .

Prøv og reset tilbake til fabrikkinnstilling :cry:

Lenke til kommentar

Virker som du har aktiviset bracketing (det vil si at hvert bilde blir tatt med forskjellig lukkertid i syklus på 3). Dette er en innstilling på Nikon kameraer. Se i din brukerveiledning så finner du raskt ut hvordan du slår den av.

Lenke til kommentar

Så sant så sant, hadde tydeligvis brukt tommelen i stede for pekefingeren, og dermed skrudd på BKT helt uten at jeg tenkte over det :p

Takk for alle svar, var godt å få ordne opp i det til slutt.

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...