Gå til innhold

Fire fox eller Opera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller er det andre som er så lei av sånne tråder at man kan spy? Hvem i helvete er det som bryr seg om Kari, Per eller Anders synes Opera eller Firefox er best? Så lenge jeg synes at Firefox er best er det uinteressant for Anders dersom han synes Opera er best, og omvendt.

Prøv begge og se hva du synes er best for deg.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke gratis. Som jeg skrev tidligere: det at du ikke betaler kontanter for noe vil ikke nødvendigvis si at produktet er gratis. Betingelsen for å ikke betale kontanter for Opera browseren er at du godtar et adware produkt i stedet. Du betaler for produktet i form av reklamen du mottar.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hardware.no er gratis.

Nei, så lenge hardware.no bruker "adware konseptet" dvs. de utsetter brukerne for reklame (som de igjen får betalt for) så er ikke hw.no en gratis side. Du betaler i form av tid og oppmerksomhet på reklamene.

Mener du å si at TV2 ikke er gratis for deg å se på?

Mener du å si at f.eks. gratisaviser som finansieres av reklame, og som det finnes noen av i Oslo i det minste, ikke er gratis?

De er ikke gratis nei. Du betaler ikke kroner og øre for det, men du betaler i form av at du utsetter deg for reklame. Det samme gjelder forøvrig TV2. Nå finnes det metoder for å fikse ting slik at de fremstår som gratis for den aktuelle brukeren(reklamefilter, opptaksbokser med automatiske muligheter for å droppe reklamer på TV etc.) men dette faller utenom den planlagte bruksmønsteret som produsenten forventer.(Produsentene har også vært kjent for å aktivt motarbeide utbredelsen/utviklingen av slike løsninger)

Hvis man skal begynne å si at "man betaler ved å se på reklame", så kan man jo begynne å flisespikke på Firefox også. Firefox er ikke gratis. Siden Mozilla mottar støtte fra mange firmaer, som f.eks. IBM, Nokia og Sun, så er det faktisk kunder av disse bedriftene som betaler for Firefox. Hvis du noen gang har kjøpt en Nokia-telefon, så har du altså betalt for Firefox.

Det følger ikke med noen krav om at jeg skal få slengt opp reklame når jeg bruker Firefox. Det følger ingen betingelser med på lasset. Dette er motsatte tilfellet når det gjelder Opera browseren. Om Firefox blir indirekte sponset av IBM,Sun etc. har absolutt ingenting å si for brukeren. Brukeren blir på ingen måte utsatt for disse firmaene når de bruker Firefox. Opera er adware inntil du velger å betale 300kr for produktet.

Dersom du er av den noe snevre oppfatttelsen at alt som ikke betales med kroner og øre er gratis, ja da faller veldig mye under "gratis" kategorien din. inkl. Opera adwareversjonen.

Faktisk hadde det vært interessant å vite om Opera selv mener at deres browser er gratis. Det er svært tvilsomt om man feks. finner noe på Opera's sider som sier at Opera browseren er gratis. Nettopp av den grunn at ting som er gratis, i ordets rette forstand, er ikke fulgt av betingelser om å utsette seg for reklame.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke gratis. Som jeg skrev tidligere: det at du ikke betaler kontanter for noe vil ikke nødvendigvis si at produktet er gratis. Betingelsen for å ikke betale kontanter for Opera browseren er at du godtar et adware produkt i stedet. Du betaler for produktet i form av reklamen du mottar.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt om hardware.no er gratis.

Nei, så lenge hardware.no bruker "adware konseptet" dvs. de utsetter brukerne for reklame (som de igjen får betalt for) så er ikke hw.no en gratis side. Du betaler i form av tid og oppmerksomhet på reklamene.

Og hvor mange steder i verden kan du gå uten å "betale i form av tid og oppmerksomhet"? Man kan altids finne noe å betegne som reklame over alt.. :roll:

Hvis man skal begynne å si at "man betaler ved å se på reklame", så kan man jo begynne å flisespikke på Firefox også. Firefox er ikke gratis. Siden Mozilla mottar støtte fra mange firmaer, som f.eks. IBM, Nokia og Sun, så er det faktisk kunder av disse bedriftene som betaler for Firefox. Hvis du noen gang har kjøpt en Nokia-telefon, så har du altså betalt for Firefox.

Det følger ikke med noen krav om at jeg skal få slengt opp reklame når jeg bruker Firefox. Det følger ingen betingelser med på lasset. Dette er motsatte tilfellet når det gjelder Opera browseren. Om Firefox blir indirekte sponset av IBM,Sun etc. har absolutt ingenting å si for brukeren. Brukeren blir på ingen måte utsatt for disse firmaene når de bruker Firefox. Opera er adware inntil du velger å betale 300kr for produktet.

Dersom du er av den noe snevre oppfatttelsen at alt som ikke betales med kroner og øre er gratis, ja da faller veldig mye under "gratis" kategorien din. inkl. Opera adwareversjonen.

Faktisk hadde det vært interessant å vite om Opera selv mener at deres browser er gratis. Det er svært tvilsomt om man feks. finner noe på Opera's sider som sier at Opera browseren er gratis. Nettopp av den grunn at ting som er gratis, i ordets rette forstand, er ikke fulgt av betingelser om å utsette seg for reklame.

Det følger riktig nok reklame med gratisversjonen av Opera, derav adware. Men gratisvesjonen, som du ikke betaler noe for er fortsatt gratis å ansakaffe seg.

Uansett hva folket måtte tro, så, ja, "gratisversjonen" av Opera inneholder adware.

Uregistrert Opera har et reklamebanner, eller en annonselinje fra Google mellom verktøylinjene. Det er ikke det samme som at nettleseren inneholder adware.

Når du installerer Opera, installeres kun Opera og ikke noe annet.

Adware or advertising-supported software is any software application in which advertisements are displayed while the program is running. These applications include additional code that displays the ads in pop-up windows or through a bar that appears on a computer screen. The Opera web browser is a popular example. Adware helps recover programming development costs, and helps to hold down the price of the application for the user (even making it free of charge)—and, of course, it can give programmers a profit, which helps to motivate them to write, maintain, and upgrade valuable software.
Dvs.: Ja, Opera inneholder adware. Og ja, Opera er gratis.
Lenke til kommentar
Og hvor mange steder i verden kan du gå uten å "betale i form av tid og oppmerksomhet"? Man kan altids finne noe å betegne som reklame over alt.. :roll:

Så hva har det med saken å gjøre da? :wallbash: Men siden siden det er webowsere vi her diskuterer så vil en god respons på utsagnet ditt være, ja du gjettet det kanskje: Firefox.

Lenke til kommentar

Firefox er mye, mye, mye bedre enn Opera. Den er LANGT mer stabil, bruker mindre ressusjer, laster sider raskere, ser penere ut (Kan jo forsovet laste ned skins, men nå tenker jeg på default.). Firefox mangler muligens et par av funksjonene som finnes i opera, men de kan jo så klart lastes ned som extensions.

Lenke til kommentar
Firefox er mye, mye, mye bedre enn Opera. Den er LANGT mer stabil, bruker mindre ressusjer, laster sider raskere, ser penere ut (Kan jo forsovet laste ned skins, men nå tenker jeg på default.). Firefox mangler muligens et par av funksjonene som finnes i opera, men de kan jo så klart lastes ned som extensions.

Hva er poenget med å overdrive? Firefox er ikke mye bedre enn Opera, de er to forskjellige nettlesere med forskjellige funksjoner og muligheter. Firefox bruker ikke mindre ressurser, den laster ikke sider raskere og at du mener den ser bedre ut er din subjektive mening. Hatighetsforskjellen mellom de to nettleserene er tatt opp utallig ganger før, og i teorien er Opera hakket raskere. Dette kan forandres på ved å endre noen tall i about:config i Firefox, og da er de omtrent like raske. Uansett merker man knapt forskjell.

miCro, som bruker Firefox.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingenting som er gratis her i verden. Firefox blir betalt av kundene til IBM, Nokia, m.fl. Men Opera kan brukes gratis (uten å betale for det) med reklame, slik man kaller aviser som kun finansieres med reklame for "gratisaviser".

Zodux: Hvis man gidder å tulle rundt med extensions ja :) Min tid er dyrebar. Jeg ønsker å surfe rundt, ikke å sitte og dille med tredjeparts programvare som det kan oppstå alskens problemer med.

Lenke til kommentar

Dere som krangler om Opera er gratis eller ikke har forskjellig definisjon av ordet gratis og vil derfor aldri bli enige. Folk flest vil nok si at både hw.no, tv2 og opera er gratis siden de ikke betaler noe for å bruke disse tjenestene.

Lenke til kommentar
Dere som krangler om Opera er gratis eller ikke har forskjellig definisjon av ordet gratis og vil derfor aldri bli enige.

For å unngå misforståelser om Opera er "gratis" eller ikke så er det faktisk bare å opplyse om at Opera er adware. Synes man det er helt greit med adware har man en knakende solid browser. Liker man ikke adware har man (lovlig sett) to valg: Kjøp Opera browseren for 300kr eller bytt til Firefox som har tilsvarende funksjonalitet, (dvs. du bestemmer selv hvor mye funksjonalitet du ønsker).Firefox er helt åpen slik at man i prinsippet kan skreddersy produktet nøyaktig slik man vil ha det (dersom man er interessert i dette) og i tillegg til dette er Firefox ikke belemret med adware på noen som helst måte. :yes:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Google-søk i Firefox gjør at Mozilla tjener penger. Se på adressen når du bruker søkefeltet...

At man kan "skreddersy produktet nøyaktig slik man vil ha det" er noe som kanskje går an for en bitteliten minoritet som kan skrive kode selv. For de andre kan det være greit med et produkt som allerede er klart. Med Opera kan du selv velge om du kun vil bruke grunnleggende funksjonalitet, eller det som er litt mer avansert. Alt er tilgjengelig hvis man ønsker det. Og det uten å installere tredjeparts programvare.

Dessuten, når du sier "belemret med adware", så får du det til å høres ut som Opera installerer ekstra adware på PCen, og det gjør den selvsagt ikke.

Men for all del, man begynner jo etter hvert å bli ganske vant til FUD fra Firefox-fans... Og Opera er på ingen måte den første konkurrenten som stadig blir rakket ned på av Firefox-fans som har "sett lyset".

Lenke til kommentar

Spør du meg er Opera akkurat passe mye av det gode. Jeg er også av dem som ikke lar meg plage av en 30px høy reklamebanner. Men selvfølgelig - etter å ha brukt Opera siden versjon 5 burde man kanskje betale for seg snart...

Firefox har noen fine extentions som er til god hjelp under webutvikling, men som webutvikler bør man uansett ha både FF, IE og Opera tilgjengelig.

-Vegar

Lenke til kommentar

jeg foretrekker opera. ble skuffet over opera 8's ustabilitet. men kan være bare den norske versjonen. jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med det etter at jeg instalerte den engelske ;)

liker opera best mye pga at man har god kontroll over nettsidene man er inne på ved at alle er i bare ett vindu på "startmenyen", og god oversikt over filer man laster/har lastet ned ++ mye mer ;)

Lenke til kommentar

Bare jeg som er lei av Opera vs. Firefox-krigene?

Synes fokuset heller burde vært på Opera og Firefox vs. Internet Explorer, og så får det være opp til den enkelte bruker å velge mellom Opera og Firefox.

Begge er kjempegode nettlesere, men på forskjellige måter. Ta deg derfor tid til å bruke begge, og velg så hvilken du synes er best.

Selv bruker jeg Opera og har vært fast tilhenger siden versjon 7 kom, men har da overhodet ikke noe problem med at folk bruker Firefox. Har prøvd Firefox mangfoldige ganger, men har funnet ut at for meg (jepp, for meg) blir det altfor mye styr med extensions etter å ha fått alt rett i fanget med Opera. Det er dessuten alltid noen smådetaljer som plager meg.

Velg den du selv trives med, så lenge du holder deg unna Internet Exploder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...