Gå til innhold

ATi Radeon 9700 banker Ti 4600 i ny test!

Anbefalte innlegg

Kom over en fersk test av en prøveutgave av Radeon 9700 hos Tom's hardware. Ut i fra det de sier, er det veldig stor forskjell mellom de to kortene i enkelte tester. ATi er uten tvil den nye kongen på haugen, og det sier en Nvidia tilhenger :lol: Kortet kommer ut i andre halvdel av august, og NV30 kommer ikke ut før om noen måneder. Dette er et interessant skifte i grafikkort-kappløpet. All konkurranse er velkommen! Her er testen: http://www.tomshardware.com/graphic/02q3/0...0718/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer alltid noe bedre, om en stund er radeonkortet mere uteldet enn gf2mx200 er nå, og da kan det være grafikken kanskje blir litt god. men spillene blir kke bedre i takt med grafikken, og jeg synes ffv som jeg spiller nå er mye bedre enn de aller fleste nyere spill. ffx har jo bedre grafikk men jeg vet ikke om det er noe bedre egentlig.

forskjellen mellom dyre og billige grafikkort er store, men forskjellen i grafikken er mye mindre, iallefall i NwN, sof2, AA, delta force3 og warcraft3 som er ganske nye spill. nå snakker jeg om gf2pro og gf4ti.

til dere som har gf4ti, hvilke spill synes dere har god grafikk? jeg har testet aquanox, men demoen klikker etter 5 sekunder ca i en filmsekvens der en ubåt kjører nede i dypet.

en trenger ikke ha gf4 eller noe for å digge grafikk, jeg digger grafikk jeg også, men det hindrer meg ikke i og like eldre spill.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 16:29, El_PoLLa skrev:

kommer alltid noe bedre, om en stund er radeonkortet mere uteldet enn gf2mx200 er nå, og da kan det være grafikken kanskje blir litt god. men spillene blir kke bedre i takt med grafikken, og jeg synes ffv som jeg spiller nå er mye bedre enn de aller fleste nyere spill. ffx har jo bedre grafikk men jeg vet ikke om det er noe bedre egentlig.

forskjellen mellom dyre og billige grafikkort er store, men forskjellen i grafikken er mye mindre, iallefall i NwN, sof2, AA, delta force3 og warcraft3 som er ganske nye spill. nå snakker jeg om gf2pro og gf4ti.

til dere som har gf4ti, hvilke spill synes dere har god grafikk? jeg har testet aquanox, men demoen klikker etter 5 sekunder ca i en filmsekvens der en ubåt kjører nede i dypet.

en trenger ikke ha gf4 eller noe for å digge grafikk, jeg digger grafikk jeg også, men det hindrer meg ikke i og like eldre spill.

Det er bare gøy å se at ting går fremover. Jeg elsker utvikling og synes det er spennende å følge med på slike ting. Men ikke alle har den interessen, og det respekterer jeg. Ikke bland dette sammen med spillglede, det har mer å gjøre med interessen for ny teknologi.

Lenke til kommentar

Det som er interessant med dette kortet er at det er myntet for DX9. Dermed vil det ikke bli foreldet så fort som f.eks. kjøp av et nytt GF4/Radeon 8500. Men så er det ventetiden frem til du faktisk kan kjøpe det da... Venter uansett på WD 200gb (serial ATA) og kjøleren på microplex så det blir ikke så ille som det ellers hadde vært

Lenke til kommentar

Uansett så vil ikke dette automatisk si at Ati er den nye kongen på haugen....

Det samme skjedde jo med Radeon 8500, det var det beste i 2 måneder (tror ikke det var 2 måneder engang), og så kom Nvidia med GF4.

Poenget er at Ati har helt feil rytme, de kommer ut med sine kongekort rett før Nvidia kommer med neste generasjon 3D chip. NV30 kommer til å begrave R300 helt, og den skal antagelig komme ut i oktober engang.

Jeg for min del kommer til å vente til NV30 kommer ut med å kjøpe noe som helst...jeg har et GF3Ti500, og det har ikke kommet ut noe spill som kan utfordre PC'n min i "vanlige" oppløsninger enda. I følge Anandtech vil PC'n min klare å takle UT2003 helt fint på 1024*768, max settings, så hvorfor oppgradere enda? Jeg venter heller til neste gen Nvidia kort....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 16:58, CAT-scan skrev:

Det samme skjedde jo med Radeon 8500, det var det beste i 2 måneder (tror ikke det var 2 måneder engang), og så kom Nvidia med GF4.

Poenget er at Ati har helt feil rytme, de kommer ut med sine kongekort rett før Nvidia kommer med neste generasjon 3D chip. NV30 kommer til å begrave R300 helt, og den skal antagelig komme ut i oktober engang.

Men hvis jeg husker rett, så var det en ganske stor pris forskjel mellom Radeon8500 og GF4. Det er i grunnen hvilke grafikk kort som gir deg mest for pengene som teller, for meg i hvert fall.

Og det er ikke helt rettferdig å dømme R8500 enda. ATI hadde mange grafikk effekter og muligheter, som spill enda ikke har tatt fullt i bruk (det samme med GF4). Så det er ikke rettferdig å bare dømme Radeon etter hvor mye fps det greier i Quake3.

Jeg sier ikke at Radeon8500 er bedre enn GF4, tvert i mot. Men R8500 er et bra valg for gamere som er ute etter et rimlig grafikk kort.

Personlig så beholder jeg det elendige GF2 kortet mitt, til Doom3 kommer. Jeg tror at Doom3 kommer til å sette den nye standaren for PC grafikk. Så jeg mener at inntil Doom3 kommer da er alle grafikk kort tester unødvendige. Det grafikk kortet som takler Doom3 best (innen en viss pris kategori) skal få æren av å erstatte Geforce2MX kortet mitt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 19:41, CAT-scan skrev:

Hehe...faen om de gjør, de har brukt 18 måneder på dette kortet. De snakker om å lage en "souped up" version av kortet da, med mer Ram, og høyere klokkefrekvens.

No shit, Sherlock :wink:

Nei, seriøst, RV300 er sinnsykt bra teknisk sett, chip og VPU-designet (merk, ikke GPU) er så drøyt komplisert. 110 millioner transistorer i kjernen.....

Og Ati har ennå ikke godt over til 0.13 micron produksjonsprosess.

Det er bra at nVidia får reell konkurranse om gfx-tronen.

Og nVidia ligger an til tidligst slipp av NV30 i november, visstnok.

BTW: Doom3 har minst 80MB teksturer, iflg Anandtech => vi må få oss 128MB gfx-kort

Lenke til kommentar

Quote:

Men hvis jeg husker rett, så var det en ganske stor pris forskjel mellom Radeon8500 og GF4. Det er i grunnen hvilke grafikk kort som gir deg mest for pengene som teller, for meg i hvert fall.

Selvfølgelig var det en stor prisforskjell, GF4 var jo tross alt en god del bedre enn R200. R200 hadde også vært på markedet en liten stund, så prisen hadde jo gått ned vesentlig.

Quote:

Og det er ikke helt rettferdig å dømme R8500 enda. ATI hadde mange grafikk effekter og muligheter, som spill enda ikke har tatt fullt i bruk (det samme med GF4). Så det er ikke rettferdig å bare dømme Radeon etter hvor mye fps det greier i Quake3.

Men dette er jo bare helt vanlige DirectX8 elementer som ble introdusert med GF3 for et år siden...

Kortet hadde selvfølgelig noe annet småtteri også, sånn som truform og lignende, men dette kan kasseres under ubrukelig med en gang fordi ingen utviklere har tatt i bruk det, og de kommer heller antagelig aldri til å gjøre det.

Quote:

Jeg sier ikke at Radeon8500 er bedre enn GF4, tvert i mot. Men R8500 er et bra valg for gamere som er ute etter et rimlig grafikk kort.

Selvfølgelig er det det, men prisene på GF4 og Radeon8500 vil nok bli mer likestilte om en måneds tid, når Radeon9700 kommer.

Quote:

Personlig så beholder jeg det elendige GF2 kortet mitt, til Doom3 kommer. Jeg tror at Doom3 kommer til å sette den nye standaren for PC grafikk. Så jeg mener at inntil Doom3 kommer da er alle grafikk kort tester unødvendige. Det grafikk kortet som takler Doom3 best (innen en viss pris kategori) skal få æren av å erstatte Geforce2MX kortet mitt.

Hehe...Doom3 kommer jo ikke før langt uti 2003, så da er nok Radeon9700 blitt billig :smile: (forhåpentligvis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...