Gå til innhold

Situasjonen i Afrika


Anbefalte innlegg

Første avsnitt (om redusert fattigdom):

 

«Human Development Report 2001: Making new technologies work for human development», United Nations Development Program (UNDP), Oxford University Press Inc., 2001, s. 11

 

og

 

«Eliminating World Povery: Making Globalisation Work for the Poor», Secretary of State for International Development, 2000, s. 13 og 21

 

Siste avsnitt (om redusert ulikhet):

 

Rapport 6a:2000: «Globalisering og ulikhet: Verdens inntektsfordeling og levestandard 1960–1998», Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI), 2000, s. 39

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg begynner å bli litt lei at kolonitiden blir brukt som unnskyldning - de lå langt bak Europa lenge før den tiden også.

Dette er vel ikke helt riktig. Store deler av afrika var høyt utviklet og drev handel med bl.a asiatiske land. Jeg mener å ha lest at når Portugiserne kom til øst-afrika og fant høyt utviklede sivilisasjoner mente de at svarte mennesker ikke kunne ha gjort dette selv og at det var djevelens verk. De brant ned, knuste og ødelagte mye av denne sivilisasjonen. Jeg har ikke tid til å finne frem denne infoen nå, men kanskje senere.

 

I tillegg vil jo slavehandel kunne forklare en manglende arbeidskraft i endel år. De sterke og arbeidsføre ble trukket ut av landene sine og brukt til arbeidskraft andre steder.

 

Man skal heller ikke glemme at mange afrikanske land har mye høyere utviklet infrastruktur og sivilisasjon enn dere tror. Det er ikke slik at det er et kontinent med stråhytter og magre mennesker som sitter rundt bålet og prater mens skrinne geiter halter rundt dem.

 

Her er f.eks et bilde fra Nairobi, Kenyas hovedstad:

 

nairobi.jpg

Lenke til kommentar

Mye bra ressurser om Afrikask prekoloni historie her; http://africanhistory.about.com/od/kingdoms/

Store deler av afrika var høyt utviklet og drev handel med bl.a asiatiske land.
Dette stemmer nok ikke helt. Ser man på Afrika vs Europa år 1400 (før koloniperioden satte inn), vil jeg anslå at Afrikanske stater og kongeriker lå rent teknologisk på samme nivå som Europa tidlig på 1000-tallet (tidlig middelalder). Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Mye bra ressurser om Afrikask prekoloni historie her; http://africanhistory.about.com/od/kingdoms/
Store deler av afrika var høyt utviklet og drev handel med bl.a asiatiske land.
Dette stemmer nok ikke helt. Ser man på Afrika vs Europa år 1400 (før koloniperioden satte inn), vil jeg anslå at Afrikanske stater og kongeriker lå rent teknologisk på samme nivå som Europa tidlig på 1000-tallet (tidlig middelalder).

Jeg har ikke sagt noe om hvilket nivå de var i forhold til europa :) Men de hadde en greit utviklet handel:

 

On the Indian Ocean seaboard, the commercial scene was very different from the Atlantic sea board in the late 15th century. The Arabs had been trading with the Swahili coastal people for centuries before the Portuguese appeared. Trade went east through the Persian Gulf and India, and on to the Far East. The Portuguese  arrived in the late 15th century with the principle aim of capturing the gold routes which drove this trade. In this they failed.

 

Les mer her: http://www.bbc.co.uk/worldservice/africa/f...0chapter3.shtml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...