Clintern Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Hei.. Hovedkort: ABIT BD7-RAID CPU: P4 1,8GHz "NW" Er et par ting som jeg syns er litt merkelig når det gjelder måling av temperatur til systemet og cpu.. System temp er ikke det samme som kabinett temp?? Den varierer mellom 42-50c så jeg syns det er litt merkelig om det er tempen inne i kabinettet. Hva er system i denne sammenheng? Chipset? CPU tempen er også "merkelig" høy.. Helt fra start når PCen er kald så ligger cpu tempen på over 40c, kan det stemme?? Med min tidligere AMD XP1600+ så startet CPUen på romtemperatur 24c og ble varmere og varmere etterhvert, det er vel mest logisk. Vurderer å kjøpe meg denne for å sjekke om hovedkortet viser korrekt temp på CPUen. Det er viktig at jeg vet dette helt sikkert for jeg driver med overklokking. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Hva er system i denne sammenheng? Chipset? Mest sannsynlig ja. Sjekk i manualen. Quote: CPU tempen er også "merkelig" høy.. Helt fra start når PCen er kald så ligger cpu tempen på over 40c, kan det stemme?? Ja. Quote: Det er viktig at jeg vet dette helt sikkert for jeg driver med overklokking. Det viktige er stabilitet, ikke temperatur. Selv om det er usikkert hvor nøyaktive målingene du får fra hovedkortet er, vil hovedkortet nok rapportere _endringer_ i temperatur riktig. Spørsmålene du kan stille deg er hvor mye temperaturen stiger når du overklokker, hvor mye den synker som følge av økt kjøling, og hvorvidt maskina er stabil eller ikke. Om cpu-temperaturen er 40, 50 eller 60 grader er ikke relevant så lenge maskina går stabilt. Høy temperatur økt spenning kan pga elektromigrasjon kverke prosessoren på _lang_ sikt, men om den varer i tre eller ti år betyr ingen verdens ting. Om tre år koster den 200 kr på qxl. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Clintern Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Ok, da fikk jeg oppklart en del ting. Men til den temperaturdelen. Jeg vet at det ikke er relevant om man har 40 eller 60 grader hvis PCen funker som den skal. Men jeg har opplevd noen merkelige frys etter lengre tid med spilling. Og da låser hele maskinen seg, ikke bare spillet. Da må jeg ty til reset knappen. Det tror jeg skyldes temperaturen. Ved driverfeil,konflikt,bug,Windows osv.. så krasjer som regel bare spillet og ikke hele kassa. Mulig jeg dropper å kjøpe sånn termometer til cpu'en men jeg har nettopp skaffa meg en Alpha kjøler med Papst vifte som jeg håper skal kjøle litt bedre. Og da får jeg kanskje delvis svar på om hvorvidt hovedkortet viser riktig temp eller ikke. [ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-18 14:43 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå