cybervision_ Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 I det siste har maskina blitt treig og av og til stopper den opp og hopper ut av programmer. Jeg har sjekka for spy og virus, samt sjekka windows, kan det være HD'en som holder på å kvelde? Det er forøvrig en WD 80 gig som er ca 3-4 år gammel. Som topicen sier så lurer jeg på om jeg skal investere i en ny raptor disk. Den skal jo være kjapp og jeg vil anta jeg merker forskjell på den og en 4 år gammel en. Men finnes det andre harddisker som kan matche den på ytelse og pris, vil ikke ha SCSI. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Du kan sjekke disken med et program som du heter på WDC sine sider: http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&pid=999 Hvis det ser ut til at disken er problemet så kan du gjerne kjøpe en ny. Jeg vet ikke vhilket lagringsbehov og hastighetsbehov du har men jeg vil tro det står og vipper mellom en Raptor 74GB (ca 1500kr) og en litt større disk med ytelse som ligger i nærheten av raptoren. F.eks en 250GB til ca 1000kr. Eller f.eks to stk 200GB til å sette i Raid0 til ca 1500kr (samme som raptoren) (om du har raidkontroller da). Har du forresten Seriell ATA-tilkobling i maskinen din eller er det et like gammelt hovedkort med kun Parallell ATA-tilkobling? Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Ok, skal se på det. Nei, hovedkortet er et Epox kort med S-ATA 150. Har farten noe å si her? Kortet heter forresten: 8KDA3+ Det er bare HD'en som er gammel i systemet, kanskje litt dumt eller? Endret 1. juni 2005 av cybervision_ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 S-ATA yter omentrent likt som P-ATA, men det er noen andre fordeler som mindre kabler = bedre luftstrømning, ingen innstilling av master/slave, og bedre oppgraderbarhet (neste gang du skal bytte hovedkort er det ikke sikkert alle hovedkortene har P-ATA lengre, akkurat som seriell og paralellportene har forsvunnet på de fleste hovedkort nå for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå