Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg overføring ved bruk av Samba

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en liten filserver som jeg bruker til lagringsplass. Når jeg overfører filer via FTP så får jeg ca 10MB/s, men når jeg bruker samba (f.eks prøver å se en film via samba og en mountet harddisk) så får jeg veldig lave hastigheter (som 300kB/s). Dette gjelder også overføring av filer via samba.

- Azton

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det vil hjelpe litt om du også nevner hvilke OS som er i bruk her. TCP_NODELAY burde være på per default. Men som posteren over sa, legg også ut smb.conf. Den hastigheten du får, gjelder det både lesing _og_ skriving til filserver?

Lenke til kommentar

Ah, beklager. Jeg bruke FreeBSD 4.10

[global]
workgroup = MSHOME
log file = /var/log/log.%m
max log size = 50
netbios name = Trinity
socket options = TCP_NODELAY 
dns proxy = no 
load printers = yes
security = user
os level = 20
encrypt passwords = yes
server string = Lokal filserver

[homes]
  comment = Home Directories
  browseable = no
  writeable = yes
[printers]
  comment = All Printers
  path = /var/spool/samba
  browseable = no
# Set public = yes to allow user 'guest account' to print
  guest ok = no
  writeable = no
  printable = yes

[stash]
comment = stash @ Trinity
path = /ftp
write list = azton

Edit: Jeg har ca 10MB/s når jeg kjører via FTP, så tror ikke disken er for treig.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

smb.conf ser i hvert fall helt grei ut. Til informasjon så kjører jeg samba 2.2.8a på min filserver under FreeBSD 4.10, og det fungerer veldig bra. Denne er nå overmoden for oppgradering, men pytt pytt ;)

Du må nesten komme med mer informasjon for at noen skal komme med mer konstruktive forslag.

1. Med hvilke OS, så mente jeg også med hvilket OS du kobler deg opp mot filserveren.

2. Hvilken versjon av samba er det snakk om? Bruk `pkg_info` eller. `smbd -V` for å finne det ut. Det hender i blant at visse versjoner av samba kan skape problemer. Kan hjelpe å cvsup'e ports og oppdatere.

3. Sjekk også at det går treigt begge veier. Dvs. både lesing og skriving til filserver. Gjelder det _alle_ typer filer, el. kun ved streaming av video?

4. Du sier at det går raskt over ftp. Befinner samba-sharen seg på samme disk og partisjon som ftp-rota?

6. Sjekk /var/log/log.<navn på maskin du overfører filer fra> for å se om det oppstår noen feil under overføring.

5. Hjelper ingenting, kan du også kjøre smbd i debug modus for å se om det kommer opp feilmeldinger. F.eks. `smbd -d 1`

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...