ze5400 Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Viktig og huske: 1) INGEN nettlesere eller pcer kan bli idiotsikre. 2) Hvor sikker nettleseren/pcen er kommer an på hva du selv gjør det til. 3) Man må alltid, alltid bruke tredjeparts antivirus/antispyware på Windows. 4) Pleier ikke være særlig brukervennlig for gamle mødre. Jeg ville installert windows 2000, MS Antispyare, Norton Antivirus og eventuelt "Spyware Doctor" (www.spywaredoctor.com). Ønsker du å modifisere pcen for moren din foreslår jeg at du bare drar ned oppgavelinjen med startmenyen til du ikke kan se den. Så lager du et lite prog i Visual Basic som starter med maskinen. Der legger du to snarveier. Internett og Skru av. Så enkelt kan det gjøres! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Høres unødvendig vanskelig ut. Bruk en enkel vindushåndterer og rediger menyen slik at du har to alternativer; «internett» og «skru av». Status for trådløst nettverk og batteri kan du vise ved hjelp av et dockapp, en desklet eller lignende. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Viktig og huske:1) INGEN nettlesere eller pcer kan bli idiotsikre. 2) Hvor sikker nettleseren/pcen er kommer an på hva du selv gjør det til. 3) Man må alltid, alltid bruke tredjeparts antivirus/antispyware på Windows. 4) Pleier ikke være særlig brukervennlig for gamle mødre. Jeg ville installert windows 2000, MS Antispyare, Norton Antivirus og eventuelt "Spyware Doctor" (www.spywaredoctor.com). Ønsker du å modifisere pcen for moren din foreslår jeg at du bare drar ned oppgavelinjen med startmenyen til du ikke kan se den. Så lager du et lite prog i Visual Basic som starter med maskinen. Der legger du to snarveier. Internett og Skru av. Så enkelt kan det gjøres! Dere har så lite clue, dere Windows-mennesker. La oss se på skalerbarheten her, la oss se på TCO og la oss se på sikkerhet. Fluxbox med denne menyen: [begin] (Fluxbox) [exec] (Firefox) {firefox} [exit] (Exit) [end] Endret 2. juni 2005 av Jimmy Pop Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Hvis maskinen bare har 128mb ram, vil jeg anbefale Windows 2000 (mye raskere enn XP på maskiner med lite RAM). Det du ber om er jo veldig enkelt å sette opp. Installer win2000 og lag en snarvei til IE i oppstartsmappa. Da vil Internett komme opp automatisk når maskinen startes, og ved å holde Power knappen inne i tre sekunder så slår maskinen seg av. ("soft-down" er oftest satt opp som standard i Bios på de fleste maskiner). Hvis du er redd for virus etc.. så installerer du Avast antivirus (gratis) og MS Antispyware (gratis). Firewall tipper jeg du har innebygd i routern din. Alternativt kan du som nevt over installere et program som resetter maskinen hver gang den restartes, men da begrenser du den til kun å bli en ren surfeboks. Mulig, men problemet er: - Jeg har ikke windows 2000. Jeg gidder ikke kjøpe det. - Hun er vant til Firefox pr. i dag, og har ingen problemer whatsoever med å bruke det (minus tabs etc). Hovedproblemet er egentlig windows, konseptet vinduer/skrivebord/etc,WLAN, etc. Ettersom WLAN fungerer utmerket på Linux etter min oppfattning (mister ikke dekningen hvert tjuende minutt, med trekke ut-og-inn-kortet (og nei, jeg har ikke tenkt å lære henne "stopp maskinvare" - å passe på at sånt går bra, er OS'ets jobb, ikke brukerens - så pr, i dag er det bare "håpe at den ikke krasjer" (den bluescreener ca 1 av 5 ganger etter det der. Linux konstanterer at kortet er trukket ut, og sjekker (NetworkManager er et fint dyr om den har link på ethernet. Forøvrig kopler den seg også automatisk av WLAN og på ethernet om kabelen settes i. Og suspend virker - noe det ikke gjør på winme. Samme med pcmcia ethernetkortet fra 3com - det virker helt av seg selv på linux, men jeg finner ingen *fungerende* windowsdriver til det.)) - Jeg kan VB (6.0) temmelig bra, men har ikke tenkt å styre med det. Har ikke knotet med det på et par år. Hva du mente med "et program som resetter maskina hver gang den restartes" aner jeg ikke, men det er en ny surfeboks. Snakker du om noe ala å sette root til readonly? IOM at vi tenker linux her er ikke sikkerhet det store problemet. Har ikke tenkt å resette bookmarksene hennes etc. etter hver eneste reboot. Men i alle fall virker XFCE eller noe lignende som det mest aktuelle alternativet. Maskina kjører FC4 betaen med gnome i dag (den hun skal få), men når firefox og OO er lastet inn på en gang, går det alt, alt for sakte. Kan være at det ender med winME på nytt... (ev at jeg flytter disken til en av de oppskrapa, men fungerende, compaq-laptoppene med 256 MB ram jeg har liggende) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Skjønner ikke at det er noe å diskutere en gang, jeg... Kan ikke forstå at noe kan være raskere enn en god distribusjon som Slackware eller Gentoo sammen med Fluxbox som WM. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Hva med Sarge? Så kan den bare kjøre apt-get update; apt-get dist-upgrade automatisk for å holde seg oppdatert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Hva med Sarge? Så kan den bare kjøre apt-get update; apt-get dist-upgrade automatisk for å holde seg oppdatert. muligens, eller kansje en nedstrippet Ubuntu? Tror likevel jeg foretrekker en nedstrippet RH i bånn. Kan RH bedre enn debian. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hvis maskinen bare skal være dead stable, så ville jeg også gått for Sarge, altså... Det er jo ikke så mye å «kunne» mindre enn RH. Installen er jo gjort på ti minutter, og apt-get er jo ikke akkurat vanskelig å bruke. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 På biblioteket her i Molde bruker de kde's kiosk-mode sammen med firefox. Har prøvd alle tenkelige tastekombinasjoner o.l. for å drepe den, men har ikke lykkes så langt. Hvorvidt den starter opp rett i kde, vet ikke jeg. Men er ihvertfall klå-fingret-nerd-sikkert. Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 På biblioteket her i Molde bruker de kde's kiosk-mode sammen med firefox. Har prøvd alle tenkelige tastekombinasjoner o.l. for å drepe den, men har ikke lykkes så langt. Hvorvidt den starter opp rett i kde, vet ikke jeg. Men er ihvertfall klå-fingret-nerd-sikkert. På biblioteket i Ålesund hadde de (har ikke vært der på noen år så vet ikke om de har det lengre) bare Netscape og X, fungerte perfekt. Man logget inn fra konsoll med gjest/gjest eller noe sånt og X startet automatisk med Netscape (menyen var disablet). Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 På biblioteket her i Molde bruker de kde's kiosk-mode sammen med firefox. Har prøvd alle tenkelige tastekombinasjoner o.l. for å drepe den, men har ikke lykkes så langt. Hvorvidt den starter opp rett i kde, vet ikke jeg. Men er ihvertfall klå-fingret-nerd-sikkert. På biblioteket i Ålesund hadde de (har ikke vært der på noen år så vet ikke om de har det lengre) bare Netscape og X, fungerte perfekt. Man logget inn fra konsoll med gjest/gjest eller noe sånt og X startet automatisk med Netscape (menyen var disablet). Nå er det KDE i kiosk mode om jeg ikke husker helt feil. Snakka litt med bibliotek-sjefen en gang jeg skulle hente noen maskiner der. Han var i hundre og klarte ikke å stoppe å snakke om hvor genialt kiosk var Det er Firefox, OOo, xpdf og lignende applikasjoner som er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå