Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 stk. WAP54G - 29% signalstyrke = ustabilitet?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 Linksys WAP54G accesspunkter. Den ene oppsatt som AP Client, den andre som AP.

Har satt opp lokalnettverk ned til naboen, men det detter ut av og til - kan 29% signalstyrke være årsaken?

Avstand til naboen er 100 meter, fri sikt m. unntak av noen få blader som kommer i veien når det blåser.

Finnes det noen måte å sjekke mer dyptgående hvor stabilt signal som egentlig blir sendt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neppe noen med forstyrrende utstyr i nærheten. Bor i et villastrøk med nesten bare pensjonister ;)

Er det virkelig ingen som har noen ide om hvor godt signal man må ha for å få en stabil linje (eller om dette er grunnen?)

Finnes det ikke noe software man kan benytte for å sjekke forbindelsen?

Lenke til kommentar

Med originale antenner ble det 8%

Med en ekstra 7dBi "omni directional" antenne på hvert AP - 12%

Med en hjemmelaget "can-tenna" på AP - 29%

Fikk først raskere linje enn 3 Mbps med "can-tenna".

På AP Client'en får jeg inn 2 andre brukere, den ene som 26%, den andre som 49% Har dette noe med saken å gjøre? Kan de forstyrre?

Lenke til kommentar

De andre vil nok ikke forstyrre, med mindre de kjører på samme kanal som dine to. Det du kan teste er "netstumbler" et freeware program som sjekker link og støy. Det støtter vel i utgangspunktet kun vanlige trådløse kort, men det kan jo gi en liten indikasjon:) Ellers ville nok det beste være å sette to rettningsantenner opp mellom de to for å få best mulig ytelse. De går vel gjennom 2 vegger før de når hverandre og?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med Netstumbler, men det virker som man må ha et trådløst nettverkskort i PC'en får å få kobla på...

Nei, antenna er lagt ut på yttervegg = null vegger, kun 50 epletre blader hos naboen i mellom :/

Kanskje er det litt mer enn 100 meter, men ikke i nærheten av 150...

Driver å lager en can-tenna til, får se om det gjør susen.

Et nytt spørsmål: Kan jeg velge en hvilken som helst kanal fra 1 til 11?

Lenke til kommentar

Såpass lang avstand med ikke helt fri sikt krever kraftigere antenner på begge sidene.

Av kanaler så er det kun 1 6 og 11 som bør brukes da de i mellom vil overlappe kanaler.

Siden dette er utendørs vil jeg anbefale deg å prøve med kanal 1 på grunn av at det er ikke så mange som bruker dette innendørs pga at mikrobølgeovner kan redusere signalene.

Jeg vet ikke hvilken firmware du bruker nå, men det finnes uorginale som kan heve sendestyrken. f.eks. http://www.hyperwap.org

Lenke til kommentar

Jeg har original image i begge, er litt engstelig etter å ha lest alle innlegg fra folk som har ødelagt AP'ene sine etter feil-flashing. Men jeg kommer til å gjøre det når jeg blir lei nok ;)

Takk for tipset om kanal 1, skal prøve i morgen (naboen tar reper'n om jeg kutter linja hans i kveld!).

Lenke til kommentar
Jeg har original image i begge, er litt engstelig etter å ha lest alle innlegg fra folk som har ødelagt AP'ene sine etter feil-flashing. Men jeg kommer til å gjøre det når jeg blir lei nok ;)

Jo, men WRT54 er veldig robust og har ett oppsett som gjør at man kan få liv i den selv etter seriøs feilflashing.

Lenke til kommentar
Jo, men WRT54 er veldig robust og har ett oppsett som gjør at man kan få liv i den selv etter seriøs feilflashing.

Det er jo fint det, men som trådtittelen sier - jeg har 2 x WAP54G, ikke WRT54G ;) Og disse er langt fra så robuste.

Har akkurat endret til kanal 1 og skal koble til can-tenna nummer 2, vi får se om det utgjør noen forskjell.

Ellers så sniker jeg meg ut i natt og trimmer treet til naboen, så får vi ta nabokrangelen i morgen :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...