Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vk2 Sidemåls eksamen, hvilken oppgave tok du?

Anbefalte innlegg

Og hva skrev du om?

Jeg tok oppgave 2, og følte at den var ganske åpen egentlig. Både fordi sjangeren var Essay/Kåseri, kan man vandre litt rundt grøten. Jeg skrev bare litt om hvordan jeg føler meg knyttet til lokal/nasjon 1.5 side.

Så skrev jeg vel 3.5 sider om hvordan globalisering av kultur og globalisering av massemedier fører til den globale landsby, og så tilbake til hvordan den globale landsby og globalisering er med på å gjøre at vi glemmer en del av vår egen kultur, fordi de forskjellige kulturene blir vagere og vagere (skillene svekkes) og hvordan det igjen svekker nasjonalfølelsen og tilhørighet til eget land. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hva skrev du om?

Jeg tok oppgave 2, og følte at den var ganske åpen egentlig. Både fordi sjangeren var Essay/Kåseri, kan man vandre litt rundt grøten. Jeg skrev bare litt om hvordan jeg føler meg knyttet til lokal/nasjon 1.5 side.

Så skrev jeg vel 3.5 sider om hvordan globalisering av kultur og globalisering av massemedier fører til den globale landsby, og så tilbake til hvordan den globale landsby og globalisering er med på å gjøre at vi glemmer en del av vår egen kultur, fordi de forskjellige kulturene blir vagere og vagere (skillene svekkes) og hvordan det igjen svekker nasjonalfølelsen og tilhørighet til eget land. :p

Skrev oppgave 4. Den med økonomisk globalisering.

Har 3SK så syns jeg var veldig heldig med oppgavesettet. Skrev om EU, U-Land, Flernasjonale selskaper osv.

3sider. Kort og presist som 3SK læreren vår pleier å si. ;)

Lenke til kommentar

Tok oppgave 2. Skrev et kåseri om hvorfor jeg overhodet ikke føler meg knyttet til verken lokalsamfunnet mitt eller Norge som sådan. Deretter greide jeg ut, relativt humoristisk, om hvorfor jeg anser meg for å være en verdensborger av ypperste merke. Smurte skikkelig på i kjent kåseri-stil. Har 6 i standpunkt, håper på å kunne forsvare den også på eksamen. ;)

Lenke til kommentar

Trolig noen av de dårligste oppgavene jeg har sett. Jeg brutke nesten 2 timer på å bestemme meg for hva jeg skulle skrive.

Jeg valgte oppgave fem, og det gikk helt utrolig dårlig.

Jeg skrev om en Somalier som kom til norge for å snylte skatt. Og hvordan han gikk inn og ut av fengsel og smuglet slekninger inn i landet i containere.

Jeg klarte ikke å produsere mer enn 2,5 sider, og det hjelper ikke akuratt at jeg har 2 i nynorsk fra før av. Som læreren min sa til meg på tentamen; "Når det gjelder rettskrivning synder du på alle punkter".

Jeg håper bare jeg får ståkarakter, men jeg tviler litt på det.

Lenke til kommentar

Har 3SK så syns jeg var veldig heldig med oppgavesettet. Skrev om EU, U-Land, Flernasjonale selskaper osv.

3sider. Kort og presist som 3SK læreren vår pleier å si. ;)

Akkurat samme som deg. Priset meg lykkelig for 3SK når jeg så oppgaven. :)

Lenke til kommentar

3sider. Kort og presist som 3SK læreren vår pleier å si.  ;)

Akkurat samme som deg. Priset meg lykkelig for 3SK når jeg så oppgaven. :)

Jeg synes det er sånn hvert bidige år jeg, både heldags og eksamen, at de som har SK har fordeler pga. emner som blir gjennomgått i det faget nesten alltid kommer på norsk eksamen.

Kjipt for oss som ikke har SK :thumbdown:

Lenke til kommentar

Skrev også oppgave 4.

Tok utgangspunkt i EU-grunnlovsavstemninga i Frankrike, og skisserte løpet videre for Nederland, og spekulerte i om årsakene til neiet (nå neiene) kan ha hatt utgangspunkt i den økonomiske delen av grunnloven, og en gryende proteksjonisme.

Proteksjonismebiten tok jeg videre til det faktumet at USA nå har opprettet noen tollmurer mot typiske asiatiske produkter, f.eks. teksiler. Videre skisserte jeg at Kina og India nå er sterkt voksende, og at de beveger seg inn i den fjerde demografiske fasen.

Så diskuterte jeg hva dette har å si for den menige mann i gata i disse landene. Vil de også nyte godt av denne høykonjunkturen etterhvert, eller kommer det til å gå som i Afrika, der vi har sett ugunstige kapitalstrømmer? Jeg lar det gå til den spekulasjonen at Kina ikke lengre eier seg selv.

Knyttet så dette sammen til en teori om at den globaliseringen vi ser i økonomien i dag kan uttrykkes som en regionalisering, heller. Likevel skal vi være forsiktige med å spå fremtiden, og det er uansett en spennende utvikling som sannsynligvis vil gagne verdensamfunnet på sikt, jevnt over.

Ble gode 5 sider.

(Og har ikke SK, forøvrig...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...