Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpte b.bil fra forhandler - h-service + ekstra!


Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil som har gått 122.000 km i forrige uke, fra en lokal forhandler. I følge serviceheftet har ikke bilen hatt service siden 86.000 km, så jeg bestemte meg for å få utført hovedservice. Dette burde jo egentlig forhandleren ha tatt seg av før de solgte kjerra. Servicen kom på nesten 4900,-, og i tillegg fant de ut at begge støtdempermansjettene bak må byttes, samt servo- og dynamoreima. Dette skal de ha 3362,- for. On top of that funker ikke kurve/tåkelysene foran, men dette fikk jeg ikke noe pris på, da de må utføre feilsøking for å finne ut av feilen.

 

Har 3 andre problemer med bilen som jeg vil ha rettet opp. Når jeg legger den helt over til venstre og kjører veldig sakte, hører jeg dunking. Tror det er en drivknute eller noe sånt. Har hørt at de ofte ryker på Primera. Dette skal de sjekke hos forhandleren neste mandag. I ettertid har jeg funnet ut at de skal få lov til å stramme bremsepedalen, slik at pedalvandringen er lik null, i tillegg til å finne ut av og fikse ulyden jeg hører når jeg tar ned håndbrekket. Hører en metallisk lyd når det går helt ned. Sikkert ei fjær eller noe. Fikses må det uansett.

 

Synes selv at det er rett og rimelig at forhandleren betaler alt dette. Jeg som kunde, burde jo ikke føle at jeg har kjøpt katta i sekken - av en profesjonell forhandler!

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg råder deg til å stå på krava og være stri. Foreldrene mine kjøpte en 1998 Fiat Marea i mars, der det fra starten var en liten eksoslekkasje. Tok dette opp med verkstedet, der de blåste av det og sa at det var en bagatellmessig lekkasje uten betydning. Så gikk det noen uker, der lekkasjen ble verre, så de bestemte seg for å prøve på nytt. Bilen ble tatt inn på verkstedet en gang til, der de konstaterte at katalysatoren måtte byttes. De skulle sjekke prisen og bestille. De viste seg at kat'en kostet 6000 kroner + mont. og selgeren mente at dette skulle deles 50/50 mellom verksted/eier. Etter at foreldrene mine presiserte og poengterte at feilen hadde blitt påpekt før, uten at noen ble gjort, tar nå forhandleren hele kostnaden på sin kappe. PS! Fiaten er de ellers godt fornøyd med!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny bruktbil i fjor. Fikk valget mellom 3 mnd full garanti, eller 6 mnd 50/50 garanti (de dekker halvparten, men garantien varer dobbelt så lenge).

 

Jeg valgte 100% garanti i 3 mnd. Når det var gått nesten 3 mnd, tok jeg en full NAF-garantiutløpstest. Den avdekket en del feil. Selger dekket absolutt alt, som de lovet ved kjøpet. Det ble en hel del tusen kroner. De var blide og hyggelige og meget behjelpelige på alle måter. Odnet alt for meg kjapt og på mine premisser. (Anbefaler Bilhuset i Mauseidvågen til alle som skal ha bruktbil i Ålesundsområdet).

 

Det eneste som IKKE dekkes av en slik bruktbilgaranti jeg fikk, er servicer.

Lenke til kommentar

Forhandlarane tar vel ein bruktbilstest før dei sel den, men noko grundig service bryr dei seg ikkje med å påkoste den. Ein NAF-test før du kjøper eller før garantien går ut er ein grei ting å gjere om bilen er eit par år og har gått litt.

 

Når me først er inne på emnet, er det stor forskjell på pris for service? Når eg skulle rette ein skade krevde dei eg kjøpte den av dobbel så høg pris som eit lokalt verksted.

Lenke til kommentar
Det er helt klart at forhandleren burde ha opplyst om disse feilen før salget. Om han ikke har sagt noe om dette, så er det en mangel fra selgers side og han plikter å rette opp de feil du måtte påpeke.

Tilstandsrapporten fikk jeg ikke utlevert da jeg kjøpte bilen og da jeg krevde den noen dager senere, ble jeg opplyst om at jeg ville få den etter at de hadde reparert den dunkingen jeg snakket om. Dette tar de på mandag. Tilstandsrapporten burde jeg fått sammen med kjøpskontrakten, ikke sant? Stolte på selgeren da han leste opp fra NAF-testen og sa feilene var ordnet. Jeg spurte t.o.m. om det var noe i veien med bilen, om den var i topp stand. Fikk ja til svar og trodde alt var i orden.

 

Skulle egentlig ikke dit med bilen før på mandag, men jeg tror jeg ringer i morgen for å gi dem de gode nyhetene :hrm:

Lenke til kommentar

Det høres ikke helt bra ut det her. men stå på ditt og krev selgeren for alle kostnader på feil som du ikke fikk vite før salg. Det at han ikke ga deg tilstandsrapporten før salg tyder på at det var ting han ikke ville vise.

 

Så mange feil ville jeg ha hevet kjøpet. Det er ikke en bil som har gått så forferdelig langt, så spørs hvor godt den er behandlet og om den har fått den servicen den trenger....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...