jj2005 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Kjøpte en bil som har gått 122.000 km i forrige uke, fra en lokal forhandler. I følge serviceheftet har ikke bilen hatt service siden 86.000 km, så jeg bestemte meg for å få utført hovedservice. Dette burde jo egentlig forhandleren ha tatt seg av før de solgte kjerra. Servicen kom på nesten 4900,-, og i tillegg fant de ut at begge støtdempermansjettene bak må byttes, samt servo- og dynamoreima. Dette skal de ha 3362,- for. On top of that funker ikke kurve/tåkelysene foran, men dette fikk jeg ikke noe pris på, da de må utføre feilsøking for å finne ut av feilen. Har 3 andre problemer med bilen som jeg vil ha rettet opp. Når jeg legger den helt over til venstre og kjører veldig sakte, hører jeg dunking. Tror det er en drivknute eller noe sånt. Har hørt at de ofte ryker på Primera. Dette skal de sjekke hos forhandleren neste mandag. I ettertid har jeg funnet ut at de skal få lov til å stramme bremsepedalen, slik at pedalvandringen er lik null, i tillegg til å finne ut av og fikse ulyden jeg hører når jeg tar ned håndbrekket. Hører en metallisk lyd når det går helt ned. Sikkert ei fjær eller noe. Fikses må det uansett. Synes selv at det er rett og rimelig at forhandleren betaler alt dette. Jeg som kunde, burde jo ikke føle at jeg har kjøpt katta i sekken - av en profesjonell forhandler! Synspunkter? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 det er derfor jeg alltid krever full service + eu kontroll når jeg kjøper bil av forhandler/selger. kan være problematisk å komme med det i ettertid, da det blir vanskelig å påvise at selger hadde kunnskap om dette. Lenke til kommentar
jj2005 Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Kjennskap eller ei, logisk sett burde de jo være pliktig til å betale for det. Jeg har jo 3 mnd. garanti. Lenke til kommentar
duste_lie Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvis du har 3mnd garanti på ting du ikke selv forsaker, burde de fikse noe av dette ja... Hør med NAF eller noen andre folk som har peil Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 men vil 3mnd 50/50 garanti eller liknende, dekke slitasje da? som vanligvis tas på en service? sjekk med noen som har peil du Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg råder deg til å stå på krava og være stri. Foreldrene mine kjøpte en 1998 Fiat Marea i mars, der det fra starten var en liten eksoslekkasje. Tok dette opp med verkstedet, der de blåste av det og sa at det var en bagatellmessig lekkasje uten betydning. Så gikk det noen uker, der lekkasjen ble verre, så de bestemte seg for å prøve på nytt. Bilen ble tatt inn på verkstedet en gang til, der de konstaterte at katalysatoren måtte byttes. De skulle sjekke prisen og bestille. De viste seg at kat'en kostet 6000 kroner + mont. og selgeren mente at dette skulle deles 50/50 mellom verksted/eier. Etter at foreldrene mine presiserte og poengterte at feilen hadde blitt påpekt før, uten at noen ble gjort, tar nå forhandleren hele kostnaden på sin kappe. PS! Fiaten er de ellers godt fornøyd med! Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg kjøpte ny bruktbil i fjor. Fikk valget mellom 3 mnd full garanti, eller 6 mnd 50/50 garanti (de dekker halvparten, men garantien varer dobbelt så lenge). Jeg valgte 100% garanti i 3 mnd. Når det var gått nesten 3 mnd, tok jeg en full NAF-garantiutløpstest. Den avdekket en del feil. Selger dekket absolutt alt, som de lovet ved kjøpet. Det ble en hel del tusen kroner. De var blide og hyggelige og meget behjelpelige på alle måter. Odnet alt for meg kjapt og på mine premisser. (Anbefaler Bilhuset i Mauseidvågen til alle som skal ha bruktbil i Ålesundsområdet). Det eneste som IKKE dekkes av en slik bruktbilgaranti jeg fikk, er servicer. Lenke til kommentar
jj2005 Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Jeg har ikke tenkt å betale en krone av reparasjonsutgiftene. Når man selger bruktbiler profesjonelt, burde man sørge for at bilene er i topp stand før man selger dem. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Du bør vertfall unngå setningen «Bilen selges som den står» i kontrakten.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Forhandlarane tar vel ein bruktbilstest før dei sel den, men noko grundig service bryr dei seg ikkje med å påkoste den. Ein NAF-test før du kjøper eller før garantien går ut er ein grei ting å gjere om bilen er eit par år og har gått litt. Når me først er inne på emnet, er det stor forskjell på pris for service? Når eg skulle rette ein skade krevde dei eg kjøpte den av dobbel så høg pris som eit lokalt verksted. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Merkeveksted er vel generelt stivere priset enn de mer lokale.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Det er helt klart at forhandleren burde ha opplyst om disse feilen før salget. Om han ikke har sagt noe om dette, så er det en mangel fra selgers side og han plikter å rette opp de feil du måtte påpeke. Lenke til kommentar
jj2005 Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Det er helt klart at forhandleren burde ha opplyst om disse feilen før salget. Om han ikke har sagt noe om dette, så er det en mangel fra selgers side og han plikter å rette opp de feil du måtte påpeke. Tilstandsrapporten fikk jeg ikke utlevert da jeg kjøpte bilen og da jeg krevde den noen dager senere, ble jeg opplyst om at jeg ville få den etter at de hadde reparert den dunkingen jeg snakket om. Dette tar de på mandag. Tilstandsrapporten burde jeg fått sammen med kjøpskontrakten, ikke sant? Stolte på selgeren da han leste opp fra NAF-testen og sa feilene var ordnet. Jeg spurte t.o.m. om det var noe i veien med bilen, om den var i topp stand. Fikk ja til svar og trodde alt var i orden. Skulle egentlig ikke dit med bilen før på mandag, men jeg tror jeg ringer i morgen for å gi dem de gode nyhetene Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Det høres ikke helt bra ut det her. men stå på ditt og krev selgeren for alle kostnader på feil som du ikke fikk vite før salg. Det at han ikke ga deg tilstandsrapporten før salg tyder på at det var ting han ikke ville vise. Så mange feil ville jeg ha hevet kjøpet. Det er ikke en bil som har gått så forferdelig langt, så spørs hvor godt den er behandlet og om den har fått den servicen den trenger.... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Du bør vertfall unngå setningen «Bilen selges som den står» i kontrakten.. slik jeg selger biler bilen selges som den står , det er kjøperens ansvar og på se at bilen er i ønsklig stand Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 For selgeren er det positivt å ha det med, for kjøperen er det negativt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå