Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryssa kabel i nettverk... åssen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skaffa meg en kryssa kabel, og skal koble sammen to maskiner... åssen gjør man det a? Har søkt litt rundt her og der... men ikke så mye lurt jeg fant frem... noen som kan hjelpe meg...

Skal koble sammen 1 bærbar og 1 stasjonær...

Pleas help me!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki... da er begge maskinene kobla sammen, hvordan kan jeg da dele filer mellom PC'ene? Sikkert bare noe småting en må gjøre... men jeg er litt blank her :p

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

start->kjør: cmd på xp maskinen. Skriv ipconfig i kommandovinduet som kommer. Der får du opp informasjon om ipadressen og subnettmask på den maskinen. På maskin nummer 2 sjekker du ipadresse/subnettmaske og setter subnettmasken lik som på xp maskinen, mens du setter ipadressen til å være lik UNTATT i siste tallgruppe. Så kan du prøve \\<sett inn xpmaskinens ip her> i en filutforsker eller nettleser på maskin nr 2.

Ø.

Lenke til kommentar

Oki... her er det jeg har gjort, jeg har kobla sammen PC'ene, satt IP adresse til 192.168.0.1 og 192.168.0.2 på den andre... Nettverksmaske til 255.255.255.0, deretter går jeg til start / kjør og skriver inn \\192.168.0.1 på den maskina som har IP 192.168.0.2...

Men hva mer er det jeg må gjøre? Samme feilmelding kommer på begge PC'ene...

Please help me...

Lenke til kommentar

Begge er tilkoblet... er på jobb for tiden, men hjemme kl. 2 ca.. skal teste da...

Begge maskinene går trådløst, kan det være problemet, at de både eer trådløse, og så skal man ha en kabel mellom de... routeren min støtter ikke nettverk

Lenke til kommentar

Altså om du skal få fram filene fra den ene maskinen på den andre, må du skrive inn IP-adressen til den andre maskinen. Eller skrive inn navnet på den andre maskinen.

Trykk "windows-tast(ved siden an alt)" og "break/pause" for å få fram systeminformasjon. Der ser du nettverksnavn og arbeidsgruppe. Det er viktig at begge maskinene ligger i samme nettverksgruppe! Om alt så er korrekt, velger du kjør ->skriv så "//navnet på maskinen" (ikke ta med anførselsestegn)

Eller du kan gå på start ->mine nettverkssteder. Der vil du få informasjon om alle maskiner i din arbeidsgruppe.

Om IP-adressen er riktig, subnettmaske er riktig og arbeidsgruppe/nettverksgruppe er riktig så skal det gå greit. :thumbup:

Husk å pass på at du idet hele tatt har delt noen filer da!

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Har du flere nettverkskort i PCen må du sjekke att det er ipen på netterkskortene du har koblet sammen du ser på.

Bruk ipconfig /all for å få opp all ipinnstillinger.

Har du flere nettverkskort er innstillingene for hvert nettverkskort være forskjellig. Blir litt vanskelig å høre hverandre når du snakker til forskjellige adresser. ;)

Ø.

Lenke til kommentar

Oki, gjort alt det dere har sagt over... den pinger fint, ingen pakker er mistet (0%), så det er kontakt, jeg har lagt filer i mappen "Delte filer" på begge datamaskinene, men ingenting kommer opp

Dette var vanskeligere enn hva jeg trodde gitt :ermm:

Endret av BFP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...