Gå til innhold

Hjelp med SMPS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SMPS

Vel, jeg skal prøve meg, beviser at jeg har altfor lite å finne på. Så får heller ekspertene på forumet korrigere meg.

Er det selve kretsen eller kun kontrolleren du lurer på?

Vel, fra venstre: likeretter og glattekondensator, så en "fly-back"-krets som primærspolen skal lades ut gjennom når MOSFET'en slås av, en hjelpespole som forsyner IC'en og så sekundær-spolen med ut-krets til last.

MOSFET'en er i prinsippet "kranen" for å regulere spenning/strøm til last, dette reguleres av hvor stor del av pulsbredden MOSFET'en skal være av eller på. Dette er en ikke-linjær regulator, i motsetning til seriell/parallell regulatorer. Den har kun to stillinger; enten på eller av. IC'en lager, pulser typisk 2-800 KHz og hvis lasten trenger mye påfyll vil MOSFET stå på i størsteparten av pulstiden. Motsatt av.

Zenerdioden "lytter" på lasten, den står parallelt med last sammen med motstand/LED. Øker spenning over last, vil strømmen gjennom motstanden øke og derfor spenningen. LED som står i parallell vil reagere og begynne å lyse, dette kan forstås som base til opto-kopleren, altså vil kollektorstrømmen via FB gi beskjed om lasten trenger mer eller mindre påfyll. Og derav vil IC'en styre gaten på MOSFET'en.

Legg merke til at selve utkretsen er elektrisk adskilt fra resten av kretsen ved hjelp av sekundærspolen og opto-kopleren.

Noe bedre enn det greier jeg ikke uten et datablad. :whistle: Tror ikke jeg skal satse på å bli lærer. :cry: Hvis noen vil korigere meg, be my guest. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...