Gå til innhold

Protection på forsterker, hva er årsaken?

Anbefalte innlegg

Har i det siste hatt noen problemer med at forsterkeren i bilen min har gått i protection modus...

Og den låste seg skikkelig i går...

Forsterkeren er en 3-4år gammel Boss 4*100W (kjøpt hos bilradiospesialisten i sin tid..), den forige eieren hadde også dette problemet noen ganger, men dette rettet seg ganske fort hos han, men han fant aldri årsaken(men han hadde dårlig jording..)...

Det jeg gjorde i går var å sette på "gaffel-kabelsko" mot forsterkeren på + og -. Bruker 20mm kabel, så kablene skal være godt dimensjonert, skrudde forsterkeren fast i sub-kassa, som igjen står på en antisklimatte som også ble lagt dit i går... Jorder direkte i karosseriet, under reservehjulet med en skruv som jeg stramma skikkelig fast, samme 20mm kabel der også, men med ring-kabelsko i stedet. Forsterkeren har en 40amp sikring, og det har jeg i sikringshuset i motorrommet også..

Men likevell slår beskyttelsen inn.har startet spilleren(og også forsterkeren med den via remote) men like forbanna, den står i stå.

Holdt hånda på forsterkeren, men den var ikke lunken engang, så varmgang er utelukket..

Kan det være komponenter i forsterkeren som er løse/defekte?

Hva er sub-kasser bygd av? (jeg har orginal rockford kasse, er det noe metall i dem som forsterkeren får kontakt med via sruene som jeg festa forsterkeren med?)

I hele tatt, HJELP! Jeg kjører 11mil hver dag og det er utrolig tamt uten god lyd i bilen...

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fleste selvbygde kasser består av MDF plater. Men jeg har sett at enkelte fabrikker har bygd kasser bestående av sponplater :wallbash:

Når det gjelder jordinga di.. skrapet du vekk litt lakk rundt skruen? dette er viktig grunnet at lakken i rundt omkring på bilen leder ikke strøm. Prøv å skrap litt under skruen og rundt. Det kan hende at den ikke er jordet i det hele tatt.

Sørg også for at ingen kabler ligger mot hverandre.

Når det gjelder plasseringen av forsterkern så vil jeg anbefale deg 2 ting:

1. sett den et annet sted. Dette skyldes at subn lager jo vibrasjoner. noe som kan føre til at små komponenter i forsterkern ristes løs.

2. skruehull i kassa er aldri å anbefale

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

Joda, den er jordet, ellers ville jeg jo ikke fått strøm i det hele tatt, eller tar jeg feil nå? "Edit: selvfølgelig kan den jo være utilstrekkelig jordet, skal prøve å skrape i kveld..."

Grunnden til at jeg festa forsterkeren på subkassa er manglende plass.

men må jeg ta ned forsterkeren, så må jeg...

Edit:

Fikk et tips om at kan være en sprengt høyttaler eller lignende som kan gjøre det. skal prøve å ta ut 6*9'ene å se om det hjelper, de er såvidt jeg vet sprengt (men plager ikke meg, heller sprengt enn uten i det hele tatt...)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Hmm, har testa litt og, hmm, har ikke helt funnet ut hva som er årsaken, skrudde ut de 2 nederste skruene på forsterkeren, så nå henger den i 2 i toppen.

Fungerer greit enda.. Har også tetta hulla i kassa med knallsterk fugemasse.

Lenke til kommentar
Edit:

Fikk et tips om at kan være en sprengt høyttaler eller lignende som kan gjøre det. skal prøve å ta ut 6*9'ene å se om det hjelper, de er såvidt jeg vet sprengt (men plager ikke meg, heller sprengt enn uten i det hele tatt...)

Det kan nok stemme ja.

Hvis du brenner spolen i et element kan det fortsatt være lyd i det,men motstanden i elementet blir mindre. Mål hvor mange ohm elementene er. Hvis et element har veldig lav motstand,så er nok det årsaken at forsterkeren går i protect.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...