Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Rendering krever en god porsjon minne ja(!) Men jeg kjøper nok heller minne i August og bruker de pengene jeg sparer på CM stacker og blåtann. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Bytt for all del ut hovedkortet med et Nforce4-basert ett! hjelp..(!) La ikke merke til at det ikke var Nforce 4.. trodde det var det! Takker! Greit... alternativer? Helst ett med innebygd wifi (virkelig ikke så nødvendig, men et pluss) og nforce4 seff. Hva med MSI K8N Neo4 Platinum? Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 dellen har en responstid: 16 ms Kansje du bør vurdere en annen skjerm med mindre responstid? elle går det greit? Du kunne kanskje ha vurdert en samsung skjerm på 19-21 tommer. Lenke til kommentar
Davram Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Kasol: mosomt at du hadde en såpass lik maskin. Er glad for å høre at du er fornøyd med skjermen(!). Ser fram til NWN2 med 1680x1050 oppløsning!! Er litt usikker når det gjelder det skjermkortet...er det verdt pengene? Etter det jeg har lest virker det som 800xl er et veldig bra kort til prisen. Siden jeg skal bruke maskinen til en del "rendering" (ps. noen som kan det norske order for render??) vil jeg helst ha 3500+...det blir som sagt ikke så fantastisk mye spilling, så å kjøpe top notch skjermkort ser jeg på som litt bortkastet. Skal først og fremst ha en allround maskin. Ellers så liker jeg oppsettet ditt, ville byttet ut DVD-brenneren til 3540, men ellers så ser det greit ut=) P.S. fant bare 3700+ i 754 sokkel...? Eneste side den stod oppgitt med 939 var på linken til davram.. (trykkfeil?) P.S. fant bare 3700+ i 754 sokkel...? Eneste side den stod oppgitt med 939 var på linken til davram.. (trykkfeil?) Nei , det er ikke trykkfeil. Prosessoren er ny, kom i Mai, og har San Diego kjerne. Komplett kommer nok til å ta den inn etterhvert Lenke til kommentar
hds Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ville du lagt mer i PSU? Mer stabilt? Trenger jeg mer watt? Eller er det rett og slett bedre kvalitet? En god PSU er viktig fordi at den er kjekk å ha med videre i kommende systemer. Hvorfor jeg valgte disse 2 og ikke noen billigere? Holdbarheten som nevnt tidligere, OCZ sin har maks 26A, mens Hiper har 38A totalt på +12V. Begge er kjent som gode produsenter av PSU'er, så regner med at dem har en fin og stabil spenning. Begge har avtagbare ledninger, noe som er kjekt slik at man får mer oversiktelig og bedre arbeidsforhold når du monterer, bytter ut, omorganiserer inne i kabinettet. Har det du trenger av strømkabler. Her finner du en fin test av Hiper PSU'en, mens OCZ har mange linker liggende i prisguide (tidligere link) Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Du hadde ikke merket forskjell på en raptor kobla mot P-ATA 100 og coax (MYE raskere en S-ATA2) fodi raptoren ikke klarer og gi mer en 70 - 80 MiB/s. S-ATA 2 er bare en gimik, helt unødvendig for platehadisker. siden du ikke skal klokke så er twinMOS like bra som alt annet (bare billigere). ville gått for en 3500+ da den ekstra L2 cachen har mest og si i Spill, og der er 3500+ bra nok. Selv om hk er micro atx passer de i så og si alle atx kabinetter, også i de så micro kabisene da. Du kommer vel til ogbruke to PCI spor (ett til lyd og ett til trådløst). men tok det kortet som eksempel fordi det var billligst. Det eneste som er med msi kortet er at det krever en spessiel spening som bare er sandar på atx 1.1 psu, men ikke på atx 2.0, den 400 Wattern du har lista opp er en atx 1.1, det du tenger er en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303777&cks=PLS den gør det mulig og bruke atx 1.1 psu på atx 2.0 kort. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hvis cache har mest å si i spill (har ikke lest mye tester på dette området) ville jeg uten tvil gått for en 3000 eller 3200, det med at det ikke er forskjell på minne hvis du ikke skal overklokke er rett og slett løgn. Timings gjør en fin del forskjell og krever absoulut 0 overklokking for å gi effekt. S-ATA II er ikke bare en gimik, det at man ikke får utnyttet båndbredden er ikke et ukjent faktum, men det S-ATA II kontrollere støtter er svært nyttig(som nevnt tidligere, blant annet NCQ) Og den sammenligningen din mellom P-ATA og coax forstår jeg rett og slett ikke. Greit at raptoren kanskje ikke skriver med mer en 70 - 80 MiB/s, men det blir jo som å si at det ikke er ytelses forskjell på to harddisker med 7200 rpm, IDE vs S-ATA. Selv om båndbredden ikke blir utnyttet til sitt fulle betyr ikke det at S-ATA ikke har noe effekt. Endret 1. juni 2005 av gsn Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Da har jeg satt sammen et andre utkast fra komplett.no. Orker ikke sette inn linker, men dere kjenner sikkert igjen mange av tingene her: Er ikke sikker på om det fungerer, men jeg tror dere kan finne handlelisten her med linker videre. PSU: Hiper Strømforsyning ATX 580WHPU-4B580 Tripple Fan, Silent, PFC Skjermkort: Asus Radeon X800XL 256MB GDDR3PCI-Express, 2xDVI, Retail Hovedkort: Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939,ATX, S-ATA, GbLAN, Lyd, PCI-Ex16 Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939,512KB, BOXED m/vifte Kabinett: Cooler Master Cavalier 3 KabinettSølv Aluminium (Uten Strømforsyning) Systemdisk: Western Digital Raptor 74GB SATA8MB 10000RPM Harddisk 1: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA28MB 7200RPM NCQ DVD/CD: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Minne: Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MBKit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs Skjerm: Dell 2005FPW 20" WSXGA+ Blåtann/WiFi MSI Wireless 11g+BT Combo PCI 54 Mbps802.11g, WPA, Bluetooth v1.2 Class II Ekstra: Fellowes Verktøysett til PC11 deler AC Ryan Spiral Wrap Sort 24mm tykk - 5 m lang - Kabelholder Antistatisk Armlenke og Kabel Diverse med 10mm trykknapp Pris: 18000,- allrighty' then Det wifi/blåtann adapteret er spennende, har lett etter noe slikt, men ikke funnet noe før nå. En av de tingene jeg virkelig var på utkikk etter. Noen som har noe erfaringer men den? Jeg har winXP pro, NIS-05, printer, trådløs router, mus og tastatur fra før Endret 2. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) dellen har en responstid: 16 ms Kansje du bør vurdere en annen skjerm med mindre responstid? elle går det greit? Du kunne kanskje ha vurdert en samsung skjerm på 19-21 tommer. Tror ikke det. Skjermen er jeg fast bestemt på. 16ms er mer en godt nok for meg. Jeg nærmer meg ikke spill som Unreal, så det skal nok gå bra Hvis cache har mest å si i spill (har ikke lest mye tester på dette området) ville jeg uten tvil gått for en 3000 eller 3200, det med at det ikke er forskjell på minne hvis du ikke skal overklokke er rett og slett løgn. Timings gjør en fin del forskjell og krever absoulut 0 overklokking for å gi effekt. Tydelig at det er litt delte meninger her... Tenker jeg holder meg til 3500+ likevel, penger har betydning for meg så jeg sier meg fornøyd med den. Den RAMn jeg har valgt nå har vel middels+ timings, burde jeg velge noe bedre, eller duger disse? Kommer nok til å oppgradere til til 2GB senere når jeg får råd. S-ATA II er ikke bare en gimik, det at man ikke får utnyttet båndbredden er ikke et ukjent faktum, men det S-ATA II kontrollere støtter er svært nyttig(som nevnt tidligere, blant annet NCQ) Det var så liten forskjell i pris, så jeg velger likevgjerne SATA II. Nei , det er ikke trykkfeil. Prosessoren er ny, kom i Mai, og har San Diego kjerne.Komplett kommer nok til å ta den inn etterhvert Greit, men som jeg skrev over så tviler jeg på at jeg velger den. Kommer veldig an på prisen, men jeg tipper den legger seg over 3k - noe som sannsynligvis gjør den uaktuell for meg. sammenligningen din mellom P-ATA og coax forstår jeg rett og slett ikke Ikke jeg heller _____ hds: valge Hiper PSU, likte kablingen og prisen virker grei. Er vel ikke noen enorm forskjell fra den ene PSUn til den andre om begge er kvalitet, så da er vel det valget sikret. _____ brusfantomet: Takker for hjelp, men jeg går nok for et vanlig ATX og medfølgende standar PSU. Ble litt for spesielt. _____ Er ikke helt sikker på om jeg liker det Cavalier kabinettet. Noen som kjenner til støynivå, arbeidsforhold og generelt andre ting verdt å vite om kabinettet? Begynner å falle for Lian Li PC7BSCAND, men jeg er åpen for andre forslag. Førte opp litt verktøy, antistatisk armbånd og kabelholdere som tilbehør, er det noe mer jeg trenger for å sette dette trollet sammen? Endret 2. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 jeg har det kabinettet du nevner, bare i sort utgave da. (ser enormt mye bedre ut i sort i mine øyne) støynivået er ikke noe og klage på, stålramme som hjelper på vibrasjonstøy. fine løsninger på feste av pci/agp, cd/dvd og hdd. kjører de medfølgende viftene på 5volt og da er de lydløse. sover med pc'n 2 meter fra hodeputa og det eneste jeg hører er litt svak harddisk during. (men den må jo selvsagt vibrasjonsdempes for at det skal bli stille) tempraturene er også gode selv om jeg har kjørt viftene såpass lavt. alt i alt veldig fornøyd med dette kabinettet, gir mye for penga. utentvil det beste jeg har hatt sålangt og jeg har hatt lian li før ja. synes personlig at lian li er litt oppskrytt, men nå har jeg ikke hatt disse dyreste 2000,- kabinettene da. som psu anbefaler jeg mist 500 watt hvis du setter pris på lite støy. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 jeg har det kabinettet du nevner, bare i sort utgave da. (ser enormt mye bedre ut i sort i mine øyne) støynivået er ikke noe og klage på, stålramme som hjelper på vibrasjonstøy. fine løsninger på feste av pci/agp, cd/dvd og hdd. kjører de medfølgende viftene på 5volt og da er de lydløse. sover med pc'n 2 meter fra hodeputa og det eneste jeg hører er litt svak harddisk during. (men den må jo selvsagt vibrasjonsdempes for at det skal bli stille) tempraturene er også gode selv om jeg har kjørt viftene såpass lavt. alt i alt veldig fornøyd med dette kabinettet, gir mye for penga. utentvil det beste jeg har hatt sålangt og jeg har hatt lian li før ja. synes personlig at lian li er litt oppskrytt, men nå har jeg ikke hatt disse dyreste 2000,- kabinettene da. som psu anbefaler jeg mist 500 watt hvis du setter pris på lite støy. Jeg er enig med deg, det må bli sort! Må betale frakt i tillegg for Lian Li kabinettet, det taler jo mer for Cavalier. Synes kabinettet ser litt "skranglete" ut på bilder, dette er sikkert feil, men det er noe av intrykket jeg har av det. Om du er fornøyd så får jeg håpe jeg også blir det Det Lian Li jeg har sett på koster ikke mer enn 800kr...langr fra 2k. PSUn jeg har satt opp er vel 580W - holder det Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 jeg har det kabinettet du nevner, bare i sort utgave da. (ser enormt mye bedre ut i sort i mine øyne) støynivået er ikke noe og klage på, stålramme som hjelper på vibrasjonstøy. fine løsninger på feste av pci/agp, cd/dvd og hdd. kjører de medfølgende viftene på 5volt og da er de lydløse. sover med pc'n 2 meter fra hodeputa og det eneste jeg hører er litt svak harddisk during. (men den må jo selvsagt vibrasjonsdempes for at det skal bli stille) tempraturene er også gode selv om jeg har kjørt viftene såpass lavt. alt i alt veldig fornøyd med dette kabinettet, gir mye for penga. utentvil det beste jeg har hatt sålangt og jeg har hatt lian li før ja. synes personlig at lian li er litt oppskrytt, men nå har jeg ikke hatt disse dyreste 2000,- kabinettene da. som psu anbefaler jeg mist 500 watt hvis du setter pris på lite støy. Jeg er enig med deg, det må bli sort! Må betale frakt i tillegg for Lian Li kabinettet, det taler jo mer for Cavalier. Synes kabinettet ser litt "skranglete" ut på bilder, dette er sikkert feil, men det er noe av intrykket jeg har av det. Om du er fornøyd så får jeg håpe jeg også blir det Det Lian Li jeg har sett på koster ikke mer enn 800kr...langr fra 2k. PSUn jeg har satt opp er vel 580W - holder det Vel... Du trenger vel ikke 580W til dette. 500W holder nok i massevis. Jeg anbefaler MIST 500W også. Lenke til kommentar
hds Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Vel... Du trenger vel ikke 580W til dette. 500W holder nok i massevis. Jeg anbefaler MIST 500W også. Hvorfor spare 100 kr på å kjøpe den MIST PSU'en? Han skal ikke handle på mircroplex engang, så blir like dyrt som den Hiper PSU'en. Dessuten så er den PSU'en fra Hiper mye mer kjekk å ha pga at du du trenger bare bruke de kablene du må. Igjen "spare" 100 kr for å få mer rot? Neitakk hadde jeg sagt. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Litt trøtt nå, men minnet du satt opp Lanes, det var 2-3-3-6 til rundt 1000kr? Da er det såfall et bra kjøp Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Litt trøtt nå, men minnet du satt opp Lanes, det var 2-3-3-6 til rundt 1000kr? Da er det såfall et bra kjøp 2-5-3-6 til AMD, var 2-3-3-6 til Intel. Holder meg på de da. QUOTE (Overdox @ 02/06/2005 : 05:33) Vel... Du trenger vel ikke 580W til dette. 500W holder nok i massevis. Jeg anbefaler MIST 500W også. Hvorfor spare 100 kr på å kjøpe den MIST PSU'en? Han skal ikke handle på mircroplex engang, så blir like dyrt som den Hiper PSU'en. Dessuten så er den PSU'en fra Hiper mye mer kjekk å ha pga at du du trenger bare bruke de kablene du må. Igjen "spare" 100 kr for å få mer rot? Neitakk hadde jeg sagt. De pengene jeg ville "spart" ville jeg nok ha måtte betale i frakt og andre gebyrer....Hadde microplex hatt en butikk i Oslo hadde det vært annerledes. Er det forresten noen andre IT butikker i sentrum av Oslo bortsett fra datakjeden? Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Vel... Du trenger vel ikke 580W til dette. 500W holder nok i massevis. Jeg anbefaler MIST 500W også. Hvorfor spare 100 kr på å kjøpe den MIST PSU'en? Han skal ikke handle på mircroplex engang, så blir like dyrt som den Hiper PSU'en. Dessuten så er den PSU'en fra Hiper mye mer kjekk å ha pga at du du trenger bare bruke de kablene du må. Igjen "spare" 100 kr for å få mer rot? Neitakk hadde jeg sagt. Jeg bare så en annen som anbefalte MIStT 500W, så da tenkte jeg at jeg kunne anbefale den og. Men men, trenger ikke høre på oss. Det var bare et forslag, i tilfelle det var noe annet han skulle kjøpe hos Microplex. Trenger ikke ta det så alvorlig. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg bare så en annen som anbefalte MIStT 500W, så da tenkte jeg at jeg kunne anbefale den og. Men men, trenger ikke høre på oss. Det var bare et forslag, i tilfelle det var noe annet han skulle kjøpe hos Microplex. Trenger ikke ta det så alvorlig. Jeg så den anbefalt et annet sted selv. Ingen som tar det så alvorlig :!: , er bare glad jeg får tips jeg! Lenke til kommentar
hds Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Jeg bare så en annen som anbefalte MIStT 500W, så da tenkte jeg at jeg kunne anbefale den og. Men men, trenger ikke høre på oss. Det var bare et forslag, i tilfelle det var noe annet han skulle kjøpe hos Microplex. Trenger ikke ta det så alvorlig. Alvorlig? Jeg bare prøver å argumentere for hvofor trådstarter (i min mening) burde velge den fra Hiper. Har aldri sagt at MIST PSU'en er et dårlig valg, har jeg? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Det eneste stedet hvor NCQ har noe for seg er ved muti tasking, S-ATA 2 har ellers muigheter for lengere kabler (2 meter i stedet for 1.8 meter)og 15 disker på en kabel, begge deisse tingene har den vanelige brukker INGEN nytte av. Det er veldig lav forskjel på ytelsen med forskjellige timings, ja det er målbart men 2 - 3 % bedfre ytelse kan ikke forsvare en øking i pris på 20 - 30 %. Den PSUen er bra den, atx 2 (passer hk). ville kjøp 2 GB med "billig ram" i stedet jeg da (siden du skal rendre og slikt), men hvis du har tenkt og kjpe mer senere så samme for meg. Det med raptoren var fordi en raptor ville ha ytet like bra på P-ATA 100 som ved S-ATA 2, det er bare sån, S-ATA er ikke bedre grunnet hastighet eller latency, men mer grunnet "sanks" i form av mindre kabler, raskere formatering og nesten ikke målbart mindre prosesor bruk en P-ATA. (jeg har ingen verdens peilng på hvorfor det går raskere og formatere en S-ATA disk i forhold til en P-ATA, det bare er sån) Lenke til kommentar
gsn Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) S-ATA disker yter jo bedre en P-ATA disker, det er et faktum. Selv om begrensingen i harddisken er mekanisk så er S-ATA kontrollere en god del bedre. Jeg ser bare INGEN grunn til å gå for S-ATA framfor S-ATA 2, da harddisk prisen er så og si den samme uansett. NCQ hjelper ikke bare til med multi tasking, men den forlenger også levetiden på harddisken da det blir mindre sliting på lese/skrive hodet. Og timings gir en forskjell på 2%? Det var jeg ikke klar over, leste litt rundt nå og det stemmer såfall til dels, hvis man ser på båndbredde så er de 2 prosentene ganske så korekte, men i spill ytelse snakker vi 5 og 6 prosent. Hvis du velger for å gå for 4 minne brikker, så må du såfall sørge for å få en venice, disse er merket BPBOX i slutten av produktnavnet. Brusfantomet: håper ikke forgie inlegget mitt virket litt krasst. Endret 2. juni 2005 av gsn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå