Lanes Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Etter å ha vært en trofast ganger til bærbare maskiner har jeg nå valgt å ta steget over til stasjonær. Skatte- og feriepengene svis i år altså av på en PC. Har noen spørsmål jeg håper enkelte på dette forumet vil ta seg litt tid til å besvare. Ser helst at jeg får vettuge svar fra de som faktisk vet noe. Er for så vidt ikke ute etter juletre/marsfartøy etc=) Har skrevet litt om hva jeg ønsker under. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Maskinen skal bygges selv, noe jeg aldri har gjort før, har derfor noen spørsmål om bygging også. Kommer tilbake til det senere. Tipper jeg vil fortsette å poste i denne tråden mens jeg setter maskinen sammen – blir nok en del ting jeg lurer på etter hvert. Maskinen skal først og fremst være en allround maskin, men har to spesielle bruksområder; først og fremst så vil jeg ha mulighet til å spille alle nye spill. Det vil ikke bli utpreget spilling, men jeg liker å sette meg ned nå og da. Jeg vil også bruke den til noe 3D redigering (3dsmax) og Photoshop. Maskinen skal senere utstyres med TV-kort og Wi-Fi, så det må være plass. Jeg kan absolutt ingen ting om overklokking, og det er liten sannsynlighet for at jeg skal begynne med det. (En ørliten overklokk kunne vel kanskje vært greit…?) Vil sove på samme rom som maskinen, så noe utpreget summing er ikke ønskelig. Har lest at det vil komme et ny versjon av hovedkortet jeg har valgt, den nye versjonen med ”heatpipe”. Noen som vet når den kommer? Sover egentlig igjennom alt... Under har jeg listet opp komponentene jeg har kommet fram til så langt, vil oppdatere denne listen ettersom jeg får tips og råd fra dere. Prisene er regnet opp eller ned til nærmeste 500. Mulig jeg kjøper skjermen fra eBay, slipper jeg moms kan jeg få den 1000kr billigere. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - SIST OPPDATERT 2. JUNI KL. 01:00 PSU: Hiper Strømforsyning ATX 580WHPU-4B580 Tripple Fan, Silent, PFC Skjermkort: Asus Radeon X800XL 256MB GDDR3PCI-Express, 2xDVI, Retail Hovedkort: Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939,ATX, S-ATA, GbLAN, Lyd, PCI-Ex16 Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939,512KB, BOXED m/vifte Kabinett: Cooler Master Cavalier 3 KabinettSølv Aluminium (Uten Strømforsyning) Systemdisk: Western Digital Raptor 74GB SATA8MB 10000RPM Harddisk 1: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA28MB 7200RPM NCQ DVD/CD: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Minne: Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MBKit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs Skjerm: Dell 2005FPW 20" WSXGA+ Blåtann/WiFi MSI Wireless 11g+BT Combo PCI 54 Mbps802.11g, WPA, Bluetooth v1.2 Class II Ekstra: Fellowes Verktøysett til PC11 deler AC Ryan Spiral Wrap Sort 24mm tykk - 5 m lang - Kabelholder Antistatisk Armlenke og Kabel Diverse med 10mm trykknapp PRIS = 18000 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Først og fremst så lurer jeg på om disse komponentene passer sammen? Er det noe som må kobles helt spesielt her? De første delene skal bestilles den 23.juni (tilfeldigvis når skattepengene kommer=), men budsjettet mitt har dessverre blitt strammet inn med noen tusen, har lagt meg på 17k nå. Derfor lurer jeg litt på Raptoren, kabinettet og RAMn: - Vil det med en SATA II hdd være en merkbar forskjell om jeg ikke velger raptoren? Raptopren kan for så vidt installeres senere i sommer når jeg har penger… - Det er to kabinetter som går igjen på forumet her; CM Stacker og Lian-LI PC7. Trenger jeg som helt vanlig PC bruker et kabinett som CM? Kan spare noen kroner på å velge Lian-Li. Vil nok ikke begynne med vannkjøling med det første etc. Andre kabinett? - Jeg vil ha rask ram, men jeg trenger ikke overklokkings-RAM. Noe billigere, eller burde jeg beholde det jeg har (eller liknende)? Har ikke et skjermkort som støtter SLI. Når det blir aktuelt for meg å bruke to skjermkort så er nok hovedkort og skjermkort allerede klart for utskiftning uansett… kommentarer? Har ikke helt fått grepet på RAM, hva støttes egentlig av AMD? Kunne nok vært greit med 2GB RAM (senere oppgradering), men vil det bli raskere/tregere? Vil maskinen kunne nyttiggjøre seg denne RAMn? Trenger jeg noe mer? Noe jeg har glemt? Minner om at jeg vil bygge maskinen nå – ekstra ting som bl.a. å bytte ut chipsett viften tar jeg senere. Orker ikke å måtte vente enda lenger med å bygge, vil bygge nåå=) Men kom gjerne med forslag til ting som kan legges inn senere. Til slutt; ser helst at varene kommer fra samme butikk (kan bli dyrt med mye fraktkostnader). Unntak er ting fra for eksempel datakjeden (bor i Oslo, så jeg kan hente der selv). Puh.. ble langt dette Takker for all hjelp og alle svar! En spesiell takk til gsn som fikk meg i gang Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) hmm.. burde kanskje bytte ut hovedkortet med et ASUS A8N-E Yter vel like bra? Trenger som sagt ikke SLI. EDIT: Fant nettopp ASUS A8V-E Deluxe. Virker som et enda bedre alternativ, slipper å sette inn trådløst kort senere med dette kortet også. Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Patch Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hm... hva med å bytte rammen til disse? De skal visst være meget bra - har dem selv De har heatspreaders og er meget kjappe Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Muligens... er et alternativ de. Men vil jeg merke en ytelsesforskjell på så dyr RAM framfor RAM til like over 1000kr? EDIT: leif Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor den dyre skjermen!? Er ikke noe vits med en 20 tommers skjerm til 5000kr.. Bytt ut skjermen din med denne: Samsung SyncMaster 913n Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Jeg skal ha widescreen og jeg skal minst ha SXGA+ oppløsning, er ganske bastant på akkurat det. Skjermen ligger for så vidt vanligvis høyere i pris og den fikk 6 på DinSide sin test; Betraktningsvinkel: 10 av 10 Fargegjengivelse: 9 av 10 Auto-justering: 10 av 10 Betjening: 10 av 10 Auto-geometri: 10 av 10 Har lest mange andre positive tester av den også, dessuten bruker den samme skjerm som Apple sin 20", men til en mye bedre pris. (eneste forskjell er designet og lysstyrken) EDIT: la til litt EDIT2: Woah!! Innlegg #100 :!: Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
hds Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Ville nok lagt bittelitt mer i en god PSU. Mine forslag Hiper OCZ Sikler veldig på den fra Hiper selv ihvertfall :!: Endret 1. juni 2005 av hds Lenke til kommentar
airguard Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Hvorfor den dyre skjermen!? Er ikke noe vits med en 20 tommers skjerm til 5000kr.. Bytt ut skjermen din med denne: Samsung SyncMaster 913n En kompis av meg har den dell skjermen, den er helt suveren behold den, hvis du har råd. Endret 1. juni 2005 av airguard Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor ville du lagt mer i PSU? Mer stabilt? Trenger jeg mer watt? Eller er det rett og slett bedre kvalitet? ___ Byttet ut hdd#1 fra WD Caviar til Samsung Spinpoint etter å sett noen andre bli anbefalt det byttet i en annen tråd. Ganske sikker på bytte av hovedkortet, så nå står ASUS A8V-E Deluxe der isteden. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) En kompis av meg har den dell skjermen, den er helt suveren behold den, hvis du har råd. Jeg så meg ut den skjermen for evigheter siden, virker som et godt kjøp. Har du sett den opp mot en annen skjerm? Fant en meget bra og grundig test av skjermen mot den samme fra Apple på AnandTech edit: leif Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Det og kjøpe rask ram når man ikke skal klokke er bare tull, spander heller på deg 2 GiB med ram, det drar vesentelig bedre. Glem raptoren, den har ALT for lavt GiB/pris forhold. Med fire brikker vil du få comand rate 2 i stedet for 1, kansje en 2 - 3 % laver hatighet på rammen (BARE på "venice"). Det er ingen målbar ytelsesorskjeld på S-ATA 1 og S-ATA 2. via K8T serien har hat en del problemer med I/O ytelse på sørsiden under lengere bruk (hadsken var nede i 1/3 av skrive/lese utelse etter noen timer aktiv bruk. Altså: kjøp fire (4) twinMOS 512 MiB ram, 385 kr x 4 = 1540 Kr https://prisguiden.no/produkt/2572 Køp en/eller to Disker på 250 GiB (best GiB/Pris), anbefaler Seagate 7200.8 (stille) https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25463 Prøv og finne et nForce 4 Ultra kort, det du fant var godt det, men det er sikkert noen bligere ute https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=32837 Strømme skulle duge til fremtidige oppgraderiger den. ellers kan jeg anbefale guidene til HW på selv bygging, http://www.hardware.no/artikkel/9369 den er 2 år ja, men den forklarer det viktigste og litt til. Det var vel alt (kommer sikkert på noe seinere), lykke til med handlingen og bygginger Lenke til kommentar
Davram Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Siden du skal bruke såpass mye penger og skal bruke den til krevende programmer og spill , kan denne prossessoren vere noe å vurdere. Burde lett klokkes til 2.5Ghz. https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=90589 Edit: Feil link Endret 1. juni 2005 av Davram Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Vil du ikke engang anbefale "paired" RAM? Har hørt veldig mye snakk om det...? Hva med å bytte ut RAM til disse: Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512)? Som sagt, så kan jeg oppgradere til bl.a. 2GB med RAM over sommeren. Ikke store forskjellen på SATA og SATA2...? Blir lett dratt med i "må ha høyeste tall og flest X'r"-komponenter. Den første hdd jeg satte opp var faktisk den du anbefalte, men så fikk jeg høre om SATA2. Kommer det ikke muligens en Raptor med SATA2 snart? Det må da være enda raskere, kanskje jeg rett og slett skal sløyfe den nå, og så oppgradere senere? Noen tanker om det? Det hovedkortet du anbefalte var mATX... er egentlig veldig fornøyd med det valget jeg har nå, får trådløst nett på den også. Ellers noen som er meget ueninge/enige med brusfantomet? Siden du skal bruke såpass mye penger og skal bruke den til krevende programmer og spill , kan denne prossessoren vere noe å vurdere. Burde lett klokkes til 2.5Ghz. https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?land=47 Skal ikke klokke... linken din ledet ikke til noe... EDIT: Davram var raskere Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Siden du skal bruke såpass mye penger og skal bruke den til krevende programmer og spill , kan denne prossessoren vere noe å vurdere. Burde lett klokkes til 2.5Ghz. https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=90589 Kanskje...? Jeg har aldri hatt AMD før, så jeg kjenner ikke så mye til de ulike prosessorene deres. Kunne godt tenke meg å bruke en raskere prosessor, men da blir jeg nødt til å kutte ut noe annet (for øyeblikket). Hvor stor ytelsesforskjell vil det være mellom disse prosessorene uklokket? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Forskjellen mellom en 3700+ og en 3500+ er cache størrelsen, dette har mye å si (spesielt) i tyngre operasjoner, som feks bilde og film redigering. EDIT: Jeg vet ikke hvilken kjerne 3700+ har, det var BNBOX i produkt navnet og jeg er usikker på hva dette tilsier. AWBOX, BIBOX og BPBOX er newcastle, winchester og venice. EDIT2: Tror BNBOX tilsvarer "san diego", ikke at jeg vet noe mer om hvordan den oppfører seg med 4 minne brikker. Jeg støtter ikke forslaget med 4 minne brikker da comand rate 2 reduserer ytelsen en god del. (med Winchester 333mhz også!) Corsair VS Kingston minnet = samme ytelse, smak sak. Corsair er kjent for å være svært gode klokkere, jeg har ikke testet hyperx selv så kan ikke si så mye om den. Pris burde være avgjørende mellom disse to. Du TRENGER ikke et CM stacker, fordelen med det kabinettet er at det har plass til 12(!) harddisker, 2 strømforsyninger og er generelt stort så det er lett å bygge i. Skal du går for en 400W PSU, vill jeg anbefale deg å se på chieftec sine alternativer, der får du kabinetter med 400W PSU for under 1000kr. (og nei, de er ikke glorette med mange X'er og Z'er i navnet) Kabinett er vansklig å anbefale pga alle har sin smak, det er kanskje lettest at du poster et du liker her så kan folk komme med sine meninger? OCZ og Hiper PSU som ble anbefalt er svært dyre, jeg stemmer heller for noe alà dette https://prisguiden.no/vis_produkt.p...review_id=12577 NorthQ PSUene du fant er veldig prisdyktige, men jeg tør ikke anbefale noen pga folk på forumet har slitt med noen modeller og jeg vet ikke hvilke det gjelder. Du må gjerne kjøpe sata II harddisker, men hvis valget står mellom raptor og en vanlig sata II harddisk er raptoren overlegen på ytelse. Fordelen med sata II er at de støtter NCQ, dette reduserer mekanisk slitasje på harddisken som kan gjøre at disken din lever litt lengre. Hvis jeg glemte å svare på noe, så si fra. Endret 1. juni 2005 av gsn Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) hmm... hehe hadde håpet at jeg ville klare å presse prisen litt ned på noen komponenter, men nå ligger det an til å bli en enda dyrere maskin... Får grave litt i pappas lommer eller låne litt av mor - skal bruke såpass på den, men jeg vil virkelig ikke vente til august med å bygge.. Siden jeg skal bruke maskinen til en del 3dsmax og photoshop vil det muligens lønne seg å velge 3700+. Kun 500kr forskjell, og med større cache så tror jeg det er verdt det. Noe av grunnen jeg vil ha en Raptor skyldes nok harddisken i laptopen min (5200) - den er den desidert største merkbare flaskehalsen, jeg er så lei å måtte vente pga. den - vil ha noe raskt nå! Må se litt på budsjettet mitt, men en raptor kan installeres i August om det sprekker. Kutter ut Bluetooth adpapteret og SATA2 nå. gsn: fant ikke psu'n du anbefalte på komplett eller pcutstyr. (Det er for øyeblikket de som har alle varene). gsn: hva synes du om disse (Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 1024 MB (2x512)) framfor de som er satt opp i listen. Har vurdert Cooler Master Cavalier 3 kabinett. 12 harddisker vil jeg nok aldri ha bruk for, men jeg likte Stacker veldig godt av en eller annen grunn Vi er enige på DVD og hovedkort? EDIT: SATA2 disken jeg har valgt koster bare 60kr mer enn en Seagate Barracuda, beholder SATA2 likevel. (hehe mye fram og tilbake nå ) Endret 1. juni 2005 av Lanes Lenke til kommentar
kasol Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Lanes, Jeg har en slik pc du beskriver : Asus A8V-E Deluxe Hovedkort S939 2 gig ram (2x1024) 500w strømforsyning AMD3500+ HIS X800XTPE 74 gig raptor 2x200 gig seagate i raid0 Nexus kabinett Dell 20" LCD Etter 6 måneders bruk - Skjermen er det jeg er mest fornøyd med. Det er verd hver eneste krone å spille i 1600x1200 på en slik pc. Skjermen anser jeg som mitt beste datakjøp på lenge. - Så lenge du ikke skal klokke er VIA helt greit - Raptoren har en rå ytelse som det er verd å betale for - Raid0 er også en rå opplevelse - X800XTPE har en rå ytelse i spill, særlig i 1600x1200 Her har jeg ett oppsett til deg ifra netshop som også kan sette det sammen for deg (anbefales) Ant. Beskrivelse Slett AMD Athlon 64 3200+ 2.2Ghz BOXED 1 550,00 Cooler Master Cavalier Kabinett 850,00 Enermax Noistaker 485W strømforsyning 940,00 Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCIe 4 190,00 Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 495,00 NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 475,00 Asus A8V-E Deluxe Hovedkort S939 1 095,00 Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM 995,00 Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR 1 395,00 Tot: 12 985,00 (inkl. mva.) Jeg har lagt pengene i bedre strømforsyning og bedre skjermkort siden du skal ha en slik fet LCD skjerm. Jeg syntes ikke AMD3500+ er verd de ekstra kronene og vill heller bruke dem på skjermkortet. Siden du ikke skal klokke er ram'en som jeg anbefaler også helt grei. Kjøper du venice så takler den 4x512mb ram. Siden du ikke skal klokke så er box vifte helt ok. Endret 1. juni 2005 av kasol Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Kasol: mosomt at du hadde en såpass lik maskin. Er glad for å høre at du er fornøyd med skjermen(!). Ser fram til NWN2 med 1680x1050 oppløsning!! Er litt usikker når det gjelder det skjermkortet...er det verdt pengene? Etter det jeg har lest virker det som 800xl er et veldig bra kort til prisen. Siden jeg skal bruke maskinen til en del "rendering" (ps. noen som kan det norske order for render??) vil jeg helst ha 3500+...det blir som sagt ikke så fantastisk mye spilling, så å kjøpe top notch skjermkort ser jeg på som litt bortkastet. Skal først og fremst ha en allround maskin. Ellers så liker jeg oppsettet ditt, ville byttet ut DVD-brenneren til 3540, men ellers så ser det greit ut=) P.S. fant bare 3700+ i 754 sokkel...? Eneste side den stod oppgitt med 939 var på linken til davram.. (trykkfeil?) Lenke til kommentar
kasol Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Min er nok en ren spillemaskin ja Hva med å kjøpe 2 gig ram da ? Er enig at du til ditt bruk får mer for penga med ett X800XL. X800XL på netshop: PowerColor RadeonX800XL 256MB GDDR3 PCIe 2 595,00 Du sparer: 1595 i forhold til det jeg sa: 3500+ cpu: + 656 kr => 950 kr Da ville jeg ha kjøpt meg 2 gig ram hvis rendering krever mye minne: Lenke til kommentar
apwr Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Bytt for all del ut hovedkortet med et Nforce4-basert ett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå