Gå til innhold

Minnebasert harddisk fra Gigabyte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil heller velge en flash-disk, siden strømmen kan være borte lenge...

Kunne jeg fått hva jeg ville, og prisen var det samme, så ville jeg definitivt hatt ram, men flash blir nok billigere, og er litt mer praktisk, så jeg ser på det som en god middelvei imellom RAM og HD.

AtW

Lenke til kommentar
Har denne ncq? :tease:

S-ata2, så ja.

NCQ er optimaliseringsalgoritmer for disker som snurrer...

En slik disk har neppe behov for no slikt...

Jeg har hatt denne ideen en stund, men jeg kunne ha tenkt meg en disk som tok de gamle SD-RAM-brikkene jeg har til overs.

Endret av XtraLars
Lenke til kommentar

Helt klart spennende det her.

Kanskje til og med kan kaste ut alt av vanlige harddisker av PC'n etterhvert... og bare ha en filserver stående i garderoben (eller kanskje et litt luftigere sted? :p )

Har aldri testet det, men det burde gå greit å installere et spill på en filserver, mappe den, og spille herfra?

Det vil vel neppe fungere optimalt kanskje, pga at du må overføre masse data hele tiden...

Venter vi bare på at 2 GB modulene skal halveres i pris :cool:

Lenke til kommentar
Helt klart spennende det her.

Kanskje til og med kan kaste ut alt av vanlige harddisker av PC'n etterhvert... og bare ha en filserver stående i garderoben (eller kanskje et litt luftigere sted? :p )

Har aldri testet det, men det burde gå greit å installere et spill på en filserver, mappe den, og spille herfra?

Det vil vel neppe fungere optimalt kanskje, pga at du må overføre masse data hele tiden...

Venter vi bare på at 2 GB modulene skal halveres i pris :cool:

Om flash-disker blir billigere kommer jeg til å gjøre dette. Over 1 gbit-nett så taper du ikke noe transfer, og accsess-tiden blir kanskje bare 1 ms større, som er ca 10%. Har du i tillegg checksum-offload på nettverkskortet burde ikke CPUen få så mye ekstra jobb heller, så jeg ville tro det går fint når progs og OS ligger på en ramdisk.

AtW

Lenke til kommentar

Batteritid på 12 timer virker vel til å dekke de fleste sine behov?

Hvor ofte er boliger uten strøm i nærmere 12 timer? Folk er helt avhengig av strøm i disse dager, og hvis kåken min er fri for strøm i mer enn 12 timer så tror jeg ville ha savna endel andre ting før OS-disken min gikk. (varm mat, varmtvann, varme generelt. Bor nordpå:) )

Skal man flytte eller lignende, så er det jo bare å sikre seg at man har et alternativ.

Og hvis ikke.. så har vi alltids UPS'er?

Men jeg lurer litt på om hvor lenge det batteriet vil leve.. vil tia være nede i 2 timer etter et år?

-Dante

Lenke til kommentar

Strøm på batteriet eller ei. En ting disken er nyttig til er jo som lager for swapfil. Og da trenger man ikke alt for mye minne; men det igjen er jo motstridene mot at en like godt kan kjøpe mer minne til selve maskinen istedet for en slik "disk"... jaja

Lenke til kommentar
Det er vel bare et tidsspørsmål før prisene på minnet til minnebaserte disker blir lave nok til at man kan kjøpe seg slike enheter med akseptable størrelser, som f.eks. 200GB. Forhåpentligvis tar ikke dette så alt for mange år...

Det tror jeg ikke. Minne bil nok i overskuelig fremtid (~10 år) forbli veldig mye dyrere per GB.

Det er nok heller ikke hensikten at disse skal erstatte harddisker. Hensikten er at disse kommer som tillegg slik at man slipper å kjøre OSet fra noe som har så sikksykt treg aksess som harddisker.

Forøvrig må jeg si meg overrasket over hvor mange i starten av tråden her som ser blindt på MB/s og ikke tror aksesstiden spiller vesentlig inn på ytelsen. Det er jo totalt missforstått. Se bare på uttlaelsen om at det tar 10 minutter å innstallere windows på den. Tror dere det hadde vært mulig med noen harddisk? Nope, hverken Raptor, 10 stk Raptor i Raid0, eller noen 15k rpm SCSI-disker ville klart det.

Batteriet bytter man lett ut med en annen batteripakke så man mangedobler batteritiden. Men det høres lovende ut at Gigabyte holder på med en nye versjon med forbedret batteritid. Kanskje det blir DDR2? For DDR2 har jo lavere spenning og lavere effektforbruk. I fremtiden vil nok også moduler på 2 og 4GB bli langt mer tilgjengelige i form av DDR2 enn det noen gang vil bli for DDR.

Lenke til kommentar
Batteritid på 12 timer virker vel til å dekke de fleste sine behov?

Hvor ofte er boliger uten strøm i nærmere 12 timer? Folk er helt avhengig av strøm i disse dager, og hvis kåken min er fri for strøm i mer enn 12 timer så tror jeg ville ha savna endel andre ting før OS-disken min gikk. (varm mat, varmtvann, varme generelt. Bor nordpå:) )

Skal man flytte eller lignende, så er det jo bare å sikre seg at man har et alternativ.

Og hvis ikke.. så har vi alltids UPS'er?

Men jeg lurer litt på om hvor lenge det batteriet vil leve.. vil tia være nede i 2 timer etter et år?

Det står at den henter strøm fra PCI-bussen. Jeg vet ikke om det er bare når PCen er på eller om den også henter strøm fra PCIbussen når PCen er av. Hvis det er førstnevnte så må jo batteriene lades for hvar 12te time du har PCen av. Men jeg håper det er sistnevnte. Strømforsyninger leverer jo normalt 2,5W eller noe sånt i standby-modus. (Normalt brukt til Wake On Lan og Wake on Ring funksjonene på nettverkskort og modem)

Batteritiden vil vel endres med årene, akkurat som på mobiltelefoner. Hvor mye kommer an på hvordan batteriet behandles (opladingsykluser).

Lenke til kommentar

Nå avhenger jo dette litt av spenning på batteriet osv, men det burde ikke være umulig å øke batterilevetiden vesentlig ved å bruke for eksempel et MC- batteri eller lignende i tillegg. Regner med at det går an å finne ut spenning osv. på batteripakken, og modifisere dette selv. Da bør tiden det går før strømmen forsvinner bli ganske lang. Ulempen er at man må finne en plass til et tungt batteri inne i kabinettet, men det lar seg vel løse.

Lenke til kommentar
Genialt er dette jo hvis de finner ut av betteri problemmet det er jo sinsykt kipt og miste os disken sin norten ghost eller noe kan vel brukes til rask gjennopretning?

For noen år siden brukte jeg et program som heter Second Copy 2000. Det kunne konfigureres til å kopiere alle filer fra OS-partisjonen ved shutdown til en annen partisjon og kan hente det tilbake ved oppstart igjen. Det er kanskje mulig at dette lagringskortet bruker en tilsvarende programvare for å lage et "mirror" av minnekortet på en ekte harddisk. Hvis det er slik så synes jeg ikke at 12 timer batteritid er noen stor svakhet.

Å .. bare drømme om hvor kjapt programmer starter opp og reagerer.. Scratchdisken til Photoshop osv... :dribble:

Lenke til kommentar
Altså, hvor mange idag bruker pagefile? Jeg sitter med 1gb ram og har skrudd av pagefile.

Jeg tror windows skriver til page uansett(?) har hørt at XP legger til noe ekstragreier til filer, midlertidig om du ikke har pagefile. Men det er litt sånn ullen tredjepartsinfo, du burde ihvertfall undersøke det.

AtW

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg leste om denne disken var endelig en støyfri disk til HTPC! :thumbup: Ypperlig for alle som har en HTPC kun for avspilling, blir vel litt lite for de som ønsker å lagre tv sendinger og slikt...

Lenke til kommentar
Om man har PCen avslått, men fortsatt tilkoblet strøm til PSU. Da lades batteriet på den saken her, ikke sant?

Den mister ikke all data hvis PCen står idle i et par døgn...eller?

Jeg vet ikke. Det sto det ikke noe om i artikkelen. Det står bare at den henter strøm fra PCIbusen, men om den henter strøm derfra når PCen er av også står det ikke noe om. Forhåpentlig er PSU'ens standbymodus på 2,5W nok til å holde ladingen på batteriene evt. lade de opp også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...