Gå til innhold

Trenger litt info om fax

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Jeg kunne tenkt meg og satt opp en enkel fax løsning hjemme. Problemet mitt er att jeg har NULL peiling på dette :p Jeg har da ISDN og har skjønt såppas att man trenger ett eget nr til fax maskinen. Kan man bruke vanelig nr til det ?

F.eks kan jeg bare kjøpe meg en fax maskien, så sette opp den til og lytte på ett nr ?

Mulig jeg rett og slett bare spurte dumt nå, men har ALDERI vert borti dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha eget nummer til fax, men hvis du brukker samme linje til fax og telefon, så vil jo linjen være opptatt mens du sender og mottar faxs.

Du kan bruke vanlig nummer til det, meg bekjent.

Jeg tror du har rett, at du bar ekan kjøpe og sette opp. Men ikke skyt meg om det er galt.

Jeg har aldri vært ekspert på faksen hjemme, den er det bare pappa som kan... Men faks er jo temmelig umoderne... Det er visstnok kun advokater og leger som bruker fax i dag. :p

Lenke til kommentar

Faxen bruker et "vanlig" telefonnummer. Har du ISDN har du alt to "linjer", og antagelig to nummer også (selv om du bare vet om det ene.) Så da er det bare å kontakte Telenor og få vit hva det andre nummeret er.

Så må du ha en fax, der finnes det både analoge og ISDN-utgaver. De analoge er (var i alle fall) langt billigere, men da må du ha en analog utgang. Det har ISDN-boksen ofte, hvis ikke får du kjøpt en ISDN-analog konverterer. Denne må så "programmeres" så den vet hvilken av ISDN-linjene som skal ut på den analoge linjen.

Du kan som Joachim sier ha fax og telefon på samme nummer, men det er litt irriterende hvis du får mange fakser, fordi du ikke vet før du svarer om det er en faks eller telefon som ringer. Siden du har ISDN er ikke det noe poeng, da har du som sagt alt to linjer og kan bruke en til telefon og en til fax.

Hver ellers forberedt på spam, det er firmaer som spesialiserer seg på fax-utsendelser. Og i motsetning til email så koster faksene deg både papir og blekk.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...