sturla72 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Hvis du har en partisjon, med hvilket som helst filsystem (fat, ntfs, reiserFS, ext3 osv..) kan denne slettes under installasjon av GNU/Linux. Deretter kan du lage en ny partisjon av den frie plassen for å legge inn GNU/Linux. Dette er alstå ikke noe problem. Kjører selv Ubuntu 5.04 "The Hoary Hedgehog" 64 bit versjonen. Jeg mener selv at Ubuntu er en god distribusjon. Mange av de som tidligere har kjørt det mer kjente Debian systemet, har i påvente av Debian Sarge byttet over til Ubuntu. Noen blir nok værende. Så Ubuntu er ikke noe dårlig valg. Har selv prøvd Mandrake, Fedora Core 3 med andre. Ubuntu står ikke noe tilbake for disse to. Faktisk var det lettere å få ting til å funke under Ubuntu. Om du får lyst til å prøve Ubuntu, så velg det og ikke Kubuntu. KDE kan du legge til under Ubuntu etter installasjon. Det er lekende lett med Synaptic pakke systemet for Ubuntu En ting du skal tenke over når du legger inn GNU/Linux på ditt system, er om du skal velge 32 eller 64 bits versjon. Jeg har inntrykk av at enkelte ting er vanskeligere under 64 bit, selv om det meste fungerer bra. Bl.a finnes ikke Flash for linux i 64 bit!! Du må da kjøre 32 bits nettleser under 64 bit (litt kronglete å få til), eller kutte ut 64 bit i det hele tatt og legge inn 32 bits versjon av GNU/Linux. Litt artig er det da å få brukt prossessoren fult ut med støtten for 64 bit. Dessuten blir det hele litt mere bleeding edge, hehe Endret 3. juni 2005 av sturla72 Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 hvor skal jeg mounte, hvilket filsystem skal jeg velge. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) hvor skal jeg mounte, hvilket filsystem skal jeg velge. Hvis du vil slette alt på disken er det vel bare å velge "Slett alt på disken" (standardvalget i installasjonsprogrammet). Hvis du vil installere Kubuntu på tom plass på disken, åpne listen over partisjoner, scroll ned til feltet som markerer den tomme plassen og opprett en partisjon. Filsystem spiller ingen rolle, bare gå for Kubuntu's standardvalg. Hvis du bare skal ha en Linux-partisjon, monter/mounte den som /. Endret 4. juni 2005 av Gimper Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) hvor skal jeg mounte, hvilket filsystem skal jeg velge. Hvis du vil slette alt på disken er det vel bare å velge "Slett alt på disken" (standardvalget i installasjonsprogrammet). Hvis du vil installere Kubuntu på tom plass på disken, åpne listen over partisjoner, scroll ned til feltet som markerer den tomme plassen og opprett en partisjon. Filsystem spiller ingen rolle, bare gå for Kubuntu's standardvalg. Hvis du bare skal ha en Linux-partisjon, monter/mounte den som /. det står ikke bruk partisjonen som standardvalg. samme hva jeg velger. kan jeg gå for fat32. hva er oppstartsflagg. får ikke fram spørsmålstegn på laptopen til far :!: edit. skal ha windows innpå og. må spille css. Tiden går, spørsmålene består. Endret 4. juni 2005 av toSlaDos Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 fant ut av det. men kunne ikke fullføre cd'en var ødelagt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 det står ikke bruk partisjonen som standardvalg. samme hva jeg velger. kan jeg gå for fat32. hva er oppstartsflagg.får ikke fram spørsmålstegn på laptopen til far :!: Oppstartsflagg trenger du ikke å bry deg om. Filsystemet må være ReiserFS eller ext3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå