Gå til innhold

Anbefalt linux-distro til min hardware

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har lyst til å prøve linux. Det ser så bra ut!

Min hardware:

AMD Athlon64 3000+

nForce3-brikkesett

geForce 4200ti

1GB med kingston hyperX

WD IDE-hd på 80GB

Noen forslag på en distro som er kompitabel med det meste av hardware, og som er for

"n00bs"? Ser at ubuntu er anbefalt. Er det noe spesielt jeg bør vite før jeg setter cd'en i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fra en linux noob til en annen. jeg syntes SuSE 9.3 var evig mye bedre en ubuntu, mepis og xandros. har testet alle nå nylig, og alle skulle visst være rimelig "windows brukervennlig"

ellers så er det ganske så straight forward med innstallering syntes jeg hvertfall eneste man trengte tenke på var dette med harddisk og partisjonering. visst du vil kjøre dual boot med windows også. men det er jo ikke verre en at du har en ledig partisjon så fikser det meste seg selv.

Lenke til kommentar
Noen forslag på en distro som er kompitabel med det meste av hardware, og som er for

"n00bs"? Ser at ubuntu er anbefalt. Er det noe spesielt jeg bør vite før jeg setter cd'en i?

Ubuntu er en veldig grei distro ja. Du trenger ikke å vite noe spesielt før du installerer, men hvis du vil ha dualboot mellom Linux og Windows og Windows-partisjonen din er i NTFS-format bør du resize Windows-partisjonen din med Partition Magic e.l. Ubuntu's installer kan nemlig bare resize FAT32-partisjoner.

Lenke til kommentar

Skal bare bruke linux til surfing, forum og irc. Og seff lære mer om linux. Jeg har en partisjon på 14,7GB NTFS-filsystem. Holder det? OG kan jeg spille av musikk fra den andre partisjonen (NTFS)? Har lyst på KMD-"desktop program", er kubuntu ubuntu med KMD?

Edit: har hatt slackware på laptopen men det var uten lyd og nett. alt vart føkka når jeg slo av den feil :cry: . Det var ikke jeg som innstalerte det.

Endret av toSlaDos
Lenke til kommentar
Skal bare bruke linux til surfing, forum og irc. Og seff lære mer om linux. Jeg har en partisjon på 14,7GB NTFS-filsystem. Holder det? OG kan jeg spille av musikk fra den andre partisjonen (NTFS)? Har lyst på KMD-"desktop program", er kubuntu ubuntu med KMD?

14.7GB holder fint det. :) Du kan spille musikk fra NTFS-partisjonen etter å ha satt den opp slik at den vises i KDE. Kubuntu kommer med KDE ja.

Lenke til kommentar
ntfsmounting er simpleste ting i verden.

# mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/win_c

feks.. :)

Hvorfor ikke prøve Mandriva (tidligere mandrake)?, det er jo som skapt for nybegynnere

Tror jeg går for kubuntu. Det er irc-klient osv på den ja? og spill!?

Trenger jeg ikke å rezise til fat32 for å mounte kubuntu?

Lenke til kommentar
hehe, det jeg lurer på er hva er det jeg må gjøre før jeg innstallerer kubuntu. Må jeg "gjøre om" partisjonene mine til fat32?

Hvis du ikke har ledig plass på disken *utenfor* Windows-partisjonen din, må du resize den med et program ala Partition Magic.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har ledig plass på disken *utenfor* Windows-partisjonen din, må du resize den med et program ala Partition Magic.

Jeg har jo en ntfs-partisjon ledig. MÅ det være en fat32-partisjon?

Du kan jo godt installere Linux "oppå" NTFS-partisjonen din, men da kommer alt på den til å bli slettet, og den filsystemet kommer til å bli endret til ext3/reiserFS.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

har du en partisjon ledig er det bare og peise på, du får formatert og konvertert den til det formatet som linux bruker, ec3 eller hva faen det nå het.

hilsen mr linux noob.

edit: ext3 var det ja. :blush:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Du kan ikkje installere GNU/Linux på eit Windows-filsystem som NTFS eller FAT, eller, du KAN, men du vil ABSOLUTT ikkje.

Du må ha upartisjonert plass tilgjengeleg før du set i gang (dvs plass på harddisken som ikkje er formatert med noko filsystem).

Du kan lese NTFS frå GNU/Linux, og du kan skrive OG lese FAT32 frå GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...