Gå til innhold

Folkeskikk. Psykisk terror.


Anbefalte innlegg

Bruk- og kastmentaliteten har skapt noe som kanskje burde kalles psykisk terror. Dette er noe ansatte i servicenæringen blir utsatt for daglig. Butikkansatte og kundebehandlere, disse folkene som står som ubeskyttede frontkjempere for de store konsernene, det er her man, i møte med kunder, virkelig ser mangelen på høflighet og sympati. I informasjonsalderen skal alt skje fort, tilrettelagt og uten hindringer. Hvis en matbutikkansatt slår inn varen to ganger eller glemmer en rabatt på tre kroner, så velger mange å angripe den ansatte med spydigheter og sinne. Vi flår personen og går inn for å trykke selvtilliten deres ned i søla, som vi mener er deres rette plass. De er ikke mennesker lenger, de er roboter med en Rimi-logo på brystet. Den vesle mannen på gata får blåst ut sin frustrasjon og bitterhet. Dette er noe de fleste kan kjenne seg igjen i.

 

Det nytter ikke å lyve for seg selv. Når var du sist uhøflig eller spydig mot en person som kanskje ikke kunne noe for en feil som ble gjort? Eller kanskje du ringte og tømte aggresjonen din utover en kundekonsulent i Dagsavisen eller Aftenposten fordi avisen ikke lå der en søndag morgen. Tenker du noen gang over at ansatte også er mennesker med tanker og følelser? Eller tenker du bare "Men det er jobben deres, de skal jo takle stress, press og kjeft", kanskje? Det må være egoisme og mangel på medmenneskelighet som driver folk til å bryte ned et annet menneske psykisk på grunn av noen kroner. Nærmest perverst.

 

Hvor er det blitt av budskapet: gjør mot andre slik du vil at andre skal gjøre mot deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke det å peke på feil som fks en som sitter i kassa på rimi gjør er psykisk terror. Det bidrar jo bare til at de blir mer oppmerksomme neste gang. Dessuten har man noe som heter konstruktiv kritikk....

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det å peke på feil som fks en som sitter i kassa på rimi gjør er psykisk terror. Det bidrar jo bare til at de blir mer oppmerksomme neste gang. Dessuten har man noe som heter konstruktiv kritikk....

Det er en forskjell på å si "hei, du peip pizzaen min to ganger gitt" med et smil og å si "HEI! Hvorfor i svarte HELVETTE peip du pizzaen min TO ganger? Prøver du å svindle meg din FORBANNA MONGO? GÅ Å HENT SJEFEN DIN! Dette slipper du ikke unna med! FAEN!!!"

 

For å sette det litt på spissen ;)

Lenke til kommentar
Vi flår personen og går inn for å trykke selvtilliten deres ned i søla, som vi mener er deres rette plass.

 

Hmmm, jeg har jobbet i butikk en stund, men kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i denne karakteristikken av norske kunder. Folk flest er svært tålmodige og tør sjelden si fra selv om de har god grunn til det. Men at det er enkelte som er mer oppfarende enn andre er selvsagt sant, uten at det gjør jobbet i kassen problematisk.

 

Det som derimot er ganske provoserende er mangelen på serviceinstilling til mange butikkansatte. Å jobbe i butikk er et serviceyrke, og man får betalt for å yte deretter. Men på samme måte som det finnes et fåtall dårlige kunder, er også kjipe butikkansatte i mindretall.

Lenke til kommentar

Jobber selv i en matvarebutikk der jeg driver litt med kundebehandling, og kan ikke si jeg har fått høre det ennå når jeg har gjort små tabber. Men så gjør jeg en så god jobb uansett så det er vel ikke så rart.

 

:p

Lenke til kommentar

Faktisk har jeg aldri skjelt ut noen som jobber i butikk eller noen andre former for servicenæring. Har jeg blitt småforbannet og irritert? Ja, men ting har heldigvis alltid løst seg på en grei måte uten at noen parter har blitt nødt til å ty til "uhøfligheter".

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det å peke på feil som fks en som sitter i kassa på rimi gjør er psykisk terror. Det bidrar jo bare til at de blir mer oppmerksomme neste gang. Dessuten har man noe som heter konstruktiv kritikk....

Det er en forskjell på å si "hei, du peip pizzaen min to ganger gitt" med et smil og å si "HEI! Hvorfor i svarte HELVETTE peip du pizzaen min TO ganger? Prøver du å svindle meg din FORBANNA MONGO? GÅ Å HENT SJEFEN DIN! Dette slipper du ikke unna med! FAEN!!!"

 

For å sette det litt på spissen ;)

rofl..sette det litt på spissen ja, men ja, hvis man peker ut feilene, kan jo man bruke det første alternativet, det andre er jo bare dårlige manerer..

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet på bensinstasjon i noen år, og folk er egentlig hyggelig å greie, men har jo hatt noen episoder med folk som har latt all sin aggresjon og frustrasjon gå utover meg... Ofte var det ikke noe jeg hadde gjort personlig, men heller systemet som var ubrukelig og tregt. Merker at de egentlig driter i "feilen" som er gjort, og er mest ute etter å få ut litt aggresjon. Ofte ble de bare mer irritert når jeg smilte og var helt enig med dem, og fikk rettet opp feilen... Morsomt å se på de stå og fråde av sinne og måtte si takk :D

Endret av Raggie
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært særlig utagerende sint på butikkansatte e.l. som har fomlet litt.. Det værste jeg har gjort, er vel å bytte kasse fordi ei av kassadamene på rema 1000 brukte 10 minutter på å slå inn en vare, og jeg måtte rekke skolen.

Lenke til kommentar

Jeg blir ofte ganske så oppgitt over de ansatte på Rimien ved jobben min. Jeg skjønner meg ikke helt på ledelsen der. De ansetter brødhue på brødhue. Etter hvert lærer man dog hvilken kasse man skal gå i for å komme først igjennom. Uansett om det er ingen kø foran kassen til "Jofrid" og lang kø foran kassen til "Tore" så lønner det seg alltid å gå i "Tore" sin kasse. Jeg pleier aldri å skjelle ut noen uansett. Hender vel at jeg mumler noe til de jeg kjenner i køen.

 

Jeg har selv jobbet på telefonsupport, og har hatt en del sure brukere. Det værste var likevel hun tøsen som stod og slengte dritt om oss (support) med en kollega mens jeg satt og hørte på i andre enden av telefonen. Hun trodde tydeligvis at jeg hadde satt henne på hold, når jeg bare hadde satt på mute så hun ikke hørte meg. Det var forresten ikke vi som hadde gjort noe feil heller, det var arbeidstedet hennes. Slikt gjør meg forbannet. Var rett før jeg serverte henne noen salver og la på. I stedet ventet jeg bare til hun var ferdig og latet som jeg aldri hørte det.

Lenke til kommentar
Når var du sist uhøflig eller spydig mot en person som kanskje ikke kunne noe for en feil som ble gjort? Eller kanskje du ringte og tømte aggresjonen din utover en kundekonsulent i Dagsavisen eller Aftenposten fordi avisen ikke lå der en søndag morgen.

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har gjort noe slikt. Jeg hater krangler og bråk, og har ingen problemer med å holde meg rolig og behersket hvis en serviceansatt gjør noe feil.

Lenke til kommentar

Har hatt en del kunder som har blitt sure pga. skrivefeil i reklameavisen og utsolgte varer. Enkelte kunder tror at tv'er og dvdspillere vokser på lageret. De forstår ikke at det er tomt uansett hvordan jeg forklarer det.

Lenke til kommentar

Det er enkelte som ikke klarer å oppføre seg som folk.

 

"Kunden har alltid rett" er også en del av den politisk korrekte svøpe. Når jeg er i banken så vil jeg tro at den som jobber der har litt mer peiling enn meg på hva som skjer, så hva er poenget i at jeg skal krangle på noe? Med mindre det er tydelig at noe er galt, og da går det faktisk an å utvise normal folkeskikk uansett.

 

Kunden har slett ikke alltid rett. Derimot skal den serviceansatte selvsagt strekke seg langt for å sørge for at kunden ikke lider urett eller får problemer. Men kunder som bare er påståelige og vrange burde kanskje arresteres og tvinges til å ta et kurs i folkeskikk.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i butikk, med support, med distribusjon, og endog solgt smykker på Aker Brygge en sommer. Og ja det finnes folk som ikke har lært alminnelig folkeskikk. Rene bøller av den typen som forlanger det umulige, av typen "gratis, i går!" og når du ikke kan hjelpe dem avslutter samtalen med "Nå skal jeg ta en telefon til sjefen din, og så har ikke du noen jobb lenger." Jeg har et antall slike historier fra min 30 år i arbeidslivet, men det blir vel nokså off topic.

 

Og nei, kunden har definitivt ikke alltid "rett".

 

Men folk flest er nå greie da.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...