Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Heisann! Tenkte på nytt HK og 3Dkort her.. Men så er det usikkerheten da.. meg = null peil Kan jo først skrive hva jeg har: Radeon 9600 Atlantis 2x 256mb DDR 2x 512mb DDR P4 3.0GHz Har integrert nettverkskort, men har vel et kort liggende her i støvet..(Må da være et nettverkskort det her.. hmm ) + en minnekortleser.. (Er det no problem å få kobla til HK ?) Tenkte på ABIT IC7 muligens 3Dkort vet jeg ikke helt.. PCI-e, X800 \ X850 ( ?hmm ) Tips\innspill tas imot med glede En ting jeg lurer på.. - HDD, Cd-rom og DVD-brenner er jo kobla med PATA kabler(CD og DVD er forøvrig kobla med en fancy seriekablegreie ) M.a.o totalt 2 PATA inn i HK.. - Men hvor mange PATAsloter(Om man kaller det sloter) er det egentlig på IC7 ? Andre muligheter for tilkobling enn med PATA ? Sorry for dumme spørsmål.. regner med at de er det Totalt penger jeg tenkte å bruke er vel rundt 5000kr +\- Endret 5. juni 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Abit IC7 er et bra hovedkort ingen tvil om det,men du kan ikke bruke PCI-Express skjermkort på det. Siden du har såpass mye som 5000 kr å bruke anbefaler jeg at du kjøper ny prosessor også. Her er et eksempel fra Komplett: Hovedkort:Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939. Pris:899 kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700&cks=PRL CPU:AMD Athlon 64 3000+. pris:1250 kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304045&cks=PRL PSU:Fortron/Source Strømforsyning ATX rev2 350W. Pris:449 kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301417&s=sc Skjermkort:Asus Radeon X800XL. pris:2749 kr. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306243&s=sc' Totalpris:5347 kr. Når det gjelder spørsmålet ditt om PATA og andre tilkoblinger,så har alle hovedkort av nyere dato (også IC7) SATA tilkoblinger. Du kan lese om PATA og SATA her. Endret 1. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) CPU ? PSU ? Er det noen veldig stor nødvendighet ? Bare lurer.. PSU'n min er forresten på 300W ( Står i alle fall det på DC-output ) 3Dkort - Ser det er 2xDVI på 3Dkort.. har skjerm som går på d-sub ( Heter det det ? ) Bare å kjøpe en DVI -> D-SUB da ? Og det med PATA\SATA - På IC7 kan ikke jeg se noen PATA tilkoblinger. Nå er jeg som sagt grønn på dette da.. Det nede til høyre ( Ved siden av strømgreia ), det er vel floppy ? BILDE - Og på A8N-E er det 2 PATA ? BILDE Den blåe og svarte ? ( Hvorfor en blå og en svart ? ) - Så da lurte jeg på hvordan, f.eks. jeg, skulle få kobla til HDD, CDrom og DVDbrenner Sorry om det blir litt mange spørsmål om forskjellige ting Endret 5. juni 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) På IC7 er PATA inngangene snudd 90 grader,derfor ser du de ikke. Det er de to grønn/blå helt nede til venstre.Den sorte til høyre er floppy ja. Det er ikke noe spesiel grunn til at de er sort og blå på A8N-E. Blå er IDE1 og sort IDE2. Hvis du har en strømforsyning på bare 300 watt,så bør du kjøpe en ny. Et X800 skjermkort trekker MYE strøm. Hvis strømforsyningen er for liten vil du få ustabil maskin.Jeg tror minstekravet til X800 kortene er 350 watt. Kjøp en strømforsyning av god kvalitet. IKKE Q-Tec,fordi det er møkk! Som jeg sa i første innlegg,så synes jeg det er en bedre løsning for deg å oppgradere til Socket 939 siden du har såpass mye som 5000 kr å bruke på oppgradering. En AMD socket 939 cpu yter også mye bedre i spill enn din gamle Socket 478 cpu. Angående DVI/D-SUB. DVI er digital og D-SUB er analog tilkobling. Det følger med en DVI/D-SUB overgang med skjermkortet,så det er ikke noe problem. For tilkobling av hardisker og cd-rom,så kan du lese om det her. Endret 5. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 (endret) Mh.. takker for hjelpen, men en ting du ikke har med i handlevogna er CPUkjøler.. der må jeg jo i dette tilfellet ha ny Prisen ligger vel på rundt 200-400kr.. Noen tips ? Begynner snart å svi litt i lommeboka dette hmm EDIT: Mhh.. det følger med vifte ja.. men er den no bra liksom ? Gjerne flere kommentarer fra andre også! Endret 5. juni 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Den vifta som følger med er ikke akkurat noe å skryte av nei og i tillegg bråker den en del,men selfølgelig fungerer den greit. Hvis du skal ha en billig,god og veldig stillegående kjøler så er denne å anbefale. Den er også VELDIG lett å montere. Den lille viften som står på A8N-E hovedkortet bråker også ganske mye. Det fikser du enkelt med å montere en slik. Eller du gjøre det ennå enklere ved å montere en slik. Edit:Bare så du skal se hvor godt en AMD Athlon 64 3200+ yter,så sjekk denne testen. Som du ser yter den rått i spill. Nesten like godt som en Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.4 og i noen spill er den faktisk bedre! Endret 6. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Mhh.. men hvorfor har du valgt akkurat den PSUen ? Ser at koplett f.eks selger DENNE til samme pris.. 400W Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Mhh.. men hvorfor har du valgt akkurat den PSUen ?Ser at koplett f.eks selger DENNE til samme pris.. 400W Fordi det er mange som ikke er fornøyd med NorthQ. Fortron Source er veldig gode. Hvis du har råd,så er denne enda bedre. Edit: Her er en test på Tagan psu'en. Endret 6. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Tenkte på kanskje en annen PSU handlevogn Ja inn sapphires kort.. hadde ikke asus sitt i guiden.. Har det noe å si om jeg velger samme merke som HK ? (Ca 100kr forskjell mellom sapphires og asus sitt på databutikken.com) Endret 7. juni 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Tenkte på kanskje en annen PSUhandlevogn Ja inn sapphires kort.. hadde ikke asus sitt i guiden.. Har det noe å si om jeg velger samme merke som HK ? (Ca 100kr forskjell mellom sapphires og asus sitt på databutikken.com) Ser bra ut det oppsettet ditt. Det har ingenting å si hvilket merke skjermkortet er. Som oftest er det bare kjøleløsningen som er forskjellen. Hvis du vil ha en pc som ikke bråker bør du som nevnt tidligere kjøpe en bedre cpu-kjøler og passiv kjøler til chipsettet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jah.. det var det ja. Vil ikke den passive kjøleren kjøle mye dårligere\mindre enn en vifte ? Si at jeg f.eks kjøper den du linka til da Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 (endret) Jah.. det var det ja. Vil ikke den passive kjøleren kjøle mye dårligere\mindre enn en vifte ?Si at jeg f.eks kjøper den du linka til da Nei,hvis du har god luftgjennomstrømning i kabinettet så vil den passive kjøleren kjøle like godt. Edit:Hvilket kabinett har du forresten? Hva med å kjøpe dette Antec kabinettet med 350 watts psu? Endret 7. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Edit:Hvilket kabinett har du forresten? Hva med å kjøpe dette Antec kabinettet med 350 watts psu? Vel... hele greia er en stor el-kjøp Noe jeg har tenkt å gjøre noe med etter hvert.. Link Men vet ikke helt om jeg gidder å kjøpe nytt kabinett ennå... så det med luftinga.. Tror kanskje jeg bare tar den chipsett kjøleren som følger med hk Så kjøper jeg vel nytt kabinett, kjøling ect senere Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Er sikkert greit nok det kabinettet du har. Bare vær sikker på at det følger vanlig ATX standard,slik at det nye hovedkortet og psu passer inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Er sikkert greit nok det kabinettet du har.Bare vær sikker på at det følger vanlig ATX standard,slik at det nye hovedkortet og psu passer inn. Hmm.. ja det hadde kanskje ikke vert så dumt Men hvordan skal jeg vite det ? EDIT: Så på PSUn Model no: ATX-300GTF (1) Endret 10. juni 2005 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hmm.. ja det hadde kanskje ikke vert så dumt Men hvordan skal jeg vite det ? EDIT: Så på PSUn Model no: ATX-300GTF (1) Sjekk også at hovedkortet passer. Målene på et hovedkort i ATX størrelse er 305x245mm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Gigabyte GA-8ISXT-FS 865PE Socket 478 ATX MB w/Snd Googla det bare Lenke til kommentar
jorn_:-D Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Her er jo mye pc til lite penge, HK og Cpu. Selg Ram'en! her Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Her er jo mye pc til lite penge, HK og Cpu. Selg Ram'en! her Hvorfor skulle jeg selge ramen ?! Naa.. trur jeg holder meg til planen Men blir kanskje et x850xt Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Her er jo mye pc til lite penge, HK og Cpu. Selg Ram'en! her Hvorfor skulle jeg selge ramen ?! Fordi du har ram fra før. Det var det han mente regner eg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå