Gå til innhold

All-round PC til 5-6000kr u/skjerm

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det på tide å oppdatere PCen min som jeg kjøpte i mai 2003 for konfirmasjonspengene etter gode tips fra dere her inne. Fattern min er på jakt etter TV, DVD-spiller og en billig datamaskin, og etter mye om og men fikk jeg ham til å bli med på å kjøpe min pc for noen lapper, slik at jeg kan kjøpe ny ved å legge til noen lapper ekstra. Slik sier min nåværende PC ut:

Maxtor 120 GB 2 MB Cahce
Geil 512 MB Ram 2700
ATI Radeon 9600
DVD-Spiller
CD-brenner
Asus A7N8X Hovedkort
Cheiftech kabinett (usikker på hvor mange watt)
AMD XP 2400+ prosessor
+ mus, tastatur, winfast-tvkort (verdi 400kr) og kabinettvifte

Hva kan jeg forvente å få for denne? Vet dette er feil forum, men måtte bare spørre nå som jeg først er inne på det... Tilbake til saken.

Det er altså tid for ny datamaskin. Jeg har mistet det meste av innsikt når det gjelder komponenter som passer sammen, og hva som er bra og mindre bra for tida. Jeg ønsker å kjøpe en "all-round" PC til rundt 5500-6000kr. på enten Komplett.no eller PS-Data. Jeg vil helst kjøpe alt fra samme plass.

PCen skal først og fremst brukes til videoredigering, ripping (krever mye CPU), spilling av mindre krevende spill (som PES4, Battlefield og Fifa, ikke Doom feks). Jeg ønsker med andre ord en PC som er rask og som har godt over brukbar grafikk på de gode spillene som tar en del plass.

Jeg vil gjerne ha tips og hjelp til å sette opp komponenter som passer sammen og som gir valuta for pengene. Her er noen "circa krav":

--> Harddisk - Vil ha 200GB til under 900kr.

--> Minne - Helst 1024MB. Aner ikke hvilke merker som er gode, eller hva som er bra per dags dato.

--> Hovedkort - Her er jeg helt blank. Må selvfølgelig passe sammen med de andre komponentene.

--> Skjermkort - Blank her også. Trenger ikke å koste så mye, bare det er brukbart og gir valuta for pengene. Se "kravene" over.

--> Prosessor. Jeg ble ganske paff da jeg gikk inn på prosessor-seksjonen på Komplett.no. På 2 år (siden sist jeg kjøpe PC) har prisene steget mens den oppgitte gigahertzen har synket tilsvarende. Er det noen forklaringer på dette? Hva vil 1,8 GHZ 3000+ egentlig si? Yter den som 3 GHZ, eller er det meninga at den kan clockes opp til 3 GHZ? Vil gjerne ha bortimot 3 GHZ hvis budsjettet strekker til.

I tillegg vil jeg ha tastatur (100kr), kabinett (rundt 600kr), dvd-rom (300kr) inkludert i den budsjetterte prisen.

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...