Gå til innhold

A8N-SLI kommer ikke forbi POST

Anbefalte innlegg

Når jeg slo på pc'en i dag så stoppet BIOS POST på "detecting IDE devices". Tastaturet lyser opp først, deretter begynner BIOS å lete etter disker. Uansett hva jeg gjorde så kom den ikke lenger. Jeg prøvde først Clear CMOS jumperen, og det må ha fungert får nå kom BIOS logoen opp (som jeg hadde slått av). Men det frøs på samme sted likevel. Så jeg begynte å teste litt:

- Koplet ut alle disker og cd-rom

- Lot pc'en stå uten strøm i 1 time

- koplet ut PCI-kortene.

- tok ut skjermkort og dyttet inn igjen.

- byttet strømkontakter til disk/cdrom

- byttet s-ata og ide-kabler og posisjoner

- sjekket at alle kabler sto fast i hovedkortet

- sjekket at alle vifter gikk rundt

Jeg begynner å gå tom for ideer for hva mer som kan testes... noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du koblet fra disker og cd-rom, koblet du enhetene fra kabel eller kabel fra hovedkort?

Og, kommer du inn i bios? Isåfall, har du prøvd å disable alle onboard ide-kontrollere og sett om den går videre da?

Hvis ikke noe av det funker ville jeg strippet hele systemet (1 rambrikke, 1 skjermkort, 1 cpu og absolutt ingenting annet tilkoblet hk). Jeg ser du sier du har byttet/sjekket kabler og sjekket vifter. Husker at noen tidligere bx-hk trynet hvis system/cpu-fan gikk under 1800 rpm etc (bare for å nevne ekstremt rare ting som skal skape feil).

Lenke til kommentar

Kommer ikke inn i BIOS. Det eneste jeg klarer er å trykke DEL, og den sier "Entering Setup", men den henger på "Detecting IDE devices" uansett. Clear CMOS gjorde ingen forskjell i så måte, selv om den tydelig resatte BIOS siden logoen kom tilbake.

Jeg koplet fra kablene til enhetene, men dro dem ikke ut av hovedkortet. Har det noe å si fra eller til?

Strømforsyningen er en Zalman 400W. Siden jeg får skjermsignal og har koplet ut såpass mye så ville jeg anta at den burde fungere?

Skjermene vil ikke slå seg på hvis jeg bare bruke en ram-brikke, men har forsøkt å bytte plass på brikkene, og den henger likevel på samme sted. Skrudde viftene på full fart igjen (bruker motstand), men gjorde heller ingen forskjell.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Jeg koplet fra kablene til enhetene, men dro dem ikke ut av hovedkortet. Har det noe å si fra eller til?

Skjermene vil ikke slå seg på hvis jeg bare bruke en ram-brikke, men har forsøkt å bytte plass på brikkene, og den henger likevel på samme sted. Skrudde viftene på full fart igjen (bruker motstand), men gjorde heller ingen forskjell.

Jeg var borti en pc på vgs for maaaaaange år siden hvor ene maskinen ikke bootet når en IDE-kabel var festet på hk'et. Nappet ut den så funket den, så det kan kanskje være verdt et forsøk.

Skader vel ikke å nappe ut viftene heller, bare for å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...