Playmofetish Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Begynner å lure på om jeg like så godt bare skal prøve å installere en eller annen distro. Har aldri prøvd slik før, er bare godt erfaren med Windows Jeg har: Shuttle SN95G5, nForce3 250 AMD Athlon 64 3200+ 1 GB RAM GeForce 6800LE Marvell Yukon Ethernettkort WD Raptor 36GB med rundt 20GB ledig Skulle drivere til disse komponentene la seg fikse i Linux? Jeg har lest i Linux-stickyen, at Fedora og Mandrake er nybegynner-distroer? Jeg har lyst til å prøve Linux bare for å fikle litt rundt og se hvordan det er, trenger ikke mange avanserte funksjoner. Partisjoner: Jeg vet veldig godt hvordan man partisjonerer en harddisk, men er det noen tips jeg bør vite om så jeg ikke sletter hele Windows-installen min? jeg har sett det er anbefalt med rundt 10GB som hovedpartisjon, ihvertfall til Ubuntu. Holder det med 5GB for meg, dersom jeg ikke skal legge inn noe særlig programmer eller store filer? Trenger jeg også en egen Swap-partisjon da? Så det blir Windows på en partisjon, Linux på en annen, og Swap på den tredje, eller bare Windows- og Linux-partisjon? Tenker å få til en grei Dual-boot. Internett: Jeg bor på studentby i Oslo, og for å komme på internett må jeg kjøre en telnet-kommando i command-vinduet. Kan telnet-kommandoer kjøres lett i Linux? Så aller sist, jeg skal prøve å lete selv, men gidder noen linke meg til en grei nybegynnerversjon av f.eks Fedora eller Mandrake? På forhånd takk for hjelp! Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Er nybegynner jeg og. Skal hive linux på i helga tenker jeg. Men det på egen dedikert maskin. Har hørt at ubuntu er bra nybegynnerdistro og til skrivebordsbruk. Den er basert på den eldre, men stabilie debian som snart kommer i ny stabilutgave. Debian er litt avansert å inntallere har jeg hørt, men ellers en drøm. Og egner seg både til server og til skrivebordsbruk. Derfor skal jeg hoppe på den etter litt leking i linux+ubuntu. Ubuntu sin policy er å funke greit for gjennomsnittsbrukeren. Og jeg har fått for meg at ubuntu støtter mye maskinvare. Lyke til. Og du kan og velge skrivebordsmiljø. De to mest kjente er Gnome og KDE. Ønsker du å benytte KDE kan du velge Kubuntu som er Ubuntu med KDE. Du kan jo se litt på bilder og slikt. Eller på tråder hvor fordelene og ulempene til de to står. Jeg satser på GNOME... Lykke til. Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Vil anbefale at du ser på MEPIS linux. Det er en KDE basert linux som booter opp hele operativsystemet som en live-CD og så kan du velge å installere det på en veldig enkel måte om du liker det du ser. Senere kan du velge blant alle de andre fantastiske variantene av dette nydelige systemet vil alle liker så godt! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det er jo ingenting i vegen for å prøve om du har ledig plass. Du må ha upartisjonert plass på harddisken din før du set i gang. Ubuntu er eit godt valg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Som objorkum sier, Ubuntu er et godt valg. Støtter utrolig mye maskinvare, det meste fungerer out of the box. Den har også et genialt pakkesystem. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Tja, jeg får vel bare prøve et eller annet da. Akkurat nå er jeg en drøy halvtime unna av å ha lastet ned Kubuntu 5.04 AMD64.iso. Da får jeg se om jeg får justert litt partisjonsstørrelser med Partition Magic, og la fra 5-10GB stå upartisjonert. Riktig? Og så bare sette i gang og håpe det beste? Jeg tror ikke jeg kjører igang før imorgen. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hei. Bare litt nysgjerrig på hvorfor du valgte Kubuntu fremfor Ubuntu? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Fordi du skrev om det i posten din over her, pluss at jeg fant en oversiktlig download-side. Det finnes ikke noe verre enn en uoversiktlig side med uforklarte henvisninger til 104 forskjellige versjoner av den samme tingen, når man ikke helt vet hva man ser etter. Er det noe galt med Kubuntu, eller burde jeg kunne få det til? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) Okey. Daså. Nei er nok ikke noe galt. Har bare fåt det for meg at Ubuntu er vanligere. Det burde vel være like enkelt som Ubuntu, og det virker enkelt... Men hvis du vil vite forkskjellen på Gnome eller KDE, eller noe mer når det gjelder linux, så er www.linuxguiden.no en bra side. Endret 1. juni 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå