Gå til innhold

Kjøpe vare på finn.no

Anbefalte innlegg

Vurderer temmelig sterkt å kjøpe en vare på finn.no, men jeg er litt usikker.

Går kjøpet gjennom finn.no, eller formidler finn bare selve annonsen slik at salget er utenfor finns kontroll?

Hvis selgeren finner ut at han skal svindle meg (ødelagt/falsk/ingen vare), hvilke rettigheter har jeg da, og eventuelt hvordan får jeg pengene tilbake?

Er altså mest redd for at jeg ikke får det jeg betaler for siden jeg må betale på forskudd. Er det ubegrunnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finn.no formidler bare annonser for privatpersoner og bedrifter. Det er altså opp til deg å finne ut hvorvidt selgeren er seriøs eller ikke. Jeg ville vært skeptisk hvis selgeren krever forskuddsbetaling, og at du ikke får tatt varen i besiktigelse før kjøpet. Hva er det du skal kjøpe? Jeg fant bilen min på finn.no + el-gitar og forsterker. Har bare gode erfaringer. Men begge deler sørget jeg selvfølgelig for å få sett/testet på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg ville i det minste ringt han og snakka med han. Ville vært ganske skeptisk...

Oppkrav er nok kanskje lurt ja. Hvis du ikke føler deg sikker på han. Er interessert i å få høre hva den eventuelle grunnen hans er for at han IKKE vil sende i oppkrav... Det skulle jo være forholdsvis sikkert for begge parter. Særlig hvis det er god tid til konserten. Da vil han jo få dem tilbake dersom du skulle finne på å ikke hente pakken

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
Prisen er pr billett, og jeg tar forskuddsbetalt.

Billetten sendes rekomandert når jeg har mottat betaling.

Sitat fra annonsen.

EDIT: Sendte e-post, så da venter jeg spent på svar :)

Mens vi først er inne på det: operererer qxl.no med samme systemet, altså at selve handelen er utenfor qxls kontroll?

Endret av PT
Lenke til kommentar
Mens vi først er inne på det: operererer qxl.no med samme systemet, altså at selve handelen er utenfor qxls kontroll?

Tja.... De har vel ikke ansvar for at du blir svindlet, men de har derimot et ganske patent system som gjør at selgere/kjøpere gir hverandre kommentarer etter fullført kjøp. Så når du da ser at en selger har 150 av 150 positive kommentarer ville jeg følt meg ganske trygg. Men forhåndsbetaling vil alltid være litt skummelt.

Men som sagt: Ring han. Man kan gjerne få en inntrykk av selgeren da.

Lenke til kommentar

Fikk nå svar på e-posten, og han sier seg villig til å sende billetten i oppkrav, rekommandert, tilogmed :)

Stemmer det forresten at det koster 111,- å sende en såpass lett ting som rekommandert oppkrav?

Lenke til kommentar

Oppkravsgebyret og det at det sendes rekomandert koster vel en del i seg selv ja, men det hørtes litt mye ut... Burde kunne gå an å sende billetter i oppkrav uten å få så stor regning :S Men det at han sier seg villig til å sende i oppkrav gjør jo plutselig at du faktisk kan stole litt på han. Ergo vurdere forhåndsbetaling mer seriøst...? hehe... Gjelder å vurdere sånt nøye

Lenke til kommentar
Vær skeptisk uansett. Har hørt om flere som har kjøpt konsertbilletter og fått dem i oppkrav/rekommandert. Når de har betalt og fått pakken inneholder den bare papir, eller noe annet rusk, og ingen billetter...

Vær skeptisk.

Ja der sier du noe.. :hmm:

Tenkte ikke på at en billett er lett å "forfalske" i en oppkravspakke.

Nei, jeg ville vært skeptisk jeg også. Men mitt tips om å faktisk ringe selgeren og slå av en prat ville jeg ikke nølt på. Jeg kjøper aldri noen ting av litt størrelsesorden før jeg har snakket (helst face-to-face) med selger

Lenke til kommentar

Får billetten tilsendt i oppkrav. Har avtalt med fyren å betale 661 kroner for hele stasen, noe som IMO er en ganske så grei pris :) Dyreste jeg har sett var 2000,- per billett :o

Jeg sier meg råd til å tape de pengene, men jeg håper jo på det beste. Har navn, nummer (har snakket med fyren) og adresse så jeg tror nok det går bra.

Angrer på at jeg ikke takket ja da en kamerat tilbø seg å kjøpe billett for meg også da han bestillte sin, men jeg var usikker på hvor jeg ville være dato for konserten.

Fant ut at jeg gir beng i eventuelle utflukter mine foreldre vil dra meg med på, for jeg skal på Black Sabbath-konsert :D

Lenke til kommentar

Update: fikk billetten, så da er vel alt i orden :w00t:

Oppsummering:

Skal du kjøpe vare fra ukjente personer over internett bør du:

* Sjekke eventuell tidligere salgshistorie for brukeren du kjøper av

* Ring til selger

* Sørge for at varen sendes i oppkrav

* Gi brukeren karakter når varen er mottatt dersom nettstedet brukeren benytter har et slikt system

Fyren jeg kjøte billetten av hadde satt inn en plastrute i konvolutten slik at jeg kunne se at billetten var inni før jeg betalte på postkontoret. Mulig det da kan bli en anelse fristende for en sommervikar som jobber på posten eller noe slikt, men jeg synes det var en god idé.

Lenke til kommentar
Fikk nå svar på e-posten, og han sier seg villig til å sende billetten i oppkrav, rekommandert, tilogmed :)

Stemmer det forresten at det koster 111,- å sende en såpass lett ting som rekommandert oppkrav?

Priser - Postoppkrav for brev

En betalingsløsning ved direkte salg til forbrukere innen Norden og deler av Europa. Postoppkravsbeløpet blir krevd inn samtidig med at sendingen blir utlevert til mottakeren.

Prisene er inklusiv merverdiavgift.

Innenlands

Kr 56,- + porto for brevet.

Hva som kan sendes

Brev (både A-Prioritert  og B-økonomi) maks oppkravsbeløp kr 5000.-

Rekommandert brev (ubegrenset oppkravsbeløp, øvre ansvarsgrense kr. 1.000,-)

Verdibrev (ubegrenset oppkravsbeløp, øvre ansvargrense kr. 40.000,-)

Hva kan sendes

A-Prioritert  (maksimum oppkravsbeløp kr 500) kun  Island, Sverige og Sveits

B-Økonomi (maksimum oppkravsbeløp kr 500) kun Island, Sverige og Sveits

Rekommandert A-Prioritert (maksimum oppkravsbeløp kr 20.000)

Verdi A-Prioritert (maksimum oppkravsbeløp kr 20.000)

Oppkravsbeløp

Oppkravsbeløpet godskrives din bankkonto i Norge. Både oppkravsbeløp og bankkontonummer må skrives på forsiden av sendingen. Fristen for å løse inn en oppkravssending er fra 7 til 30 dager, avhengig av bestemmelsene i adresselandet.

Tjenesten inkluderer ikke ettervisning og dokumentasjon av innbetaling av beløpet.

Priser - Rekommandert brev

Prisen er inklusiv merverdiavgift. Kr 49,- i tillegg til vanlig porto for brevet.

Kun brev med leveringshastighet A-Prioritert (A-Prioritaire) kan sendes rekommandert i Norge og til utlandet. Tillegg utland kr. 10,- (inklusiv mva).

Framsendingstid

Ved behandling og fremsending av rekommanderte brev prioriteres sikkerhet framfor hurtighet. Fremsendingstiden vil derfor være 1 døgn lenger enn tilsvarende fremsendingstid for A-Prioritert.

her you go ;)

EDIT: så ikke at varen var mottatt :blush:

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...