Gå til innhold

Mimre-tråden. Diskuter gamle og kjære spill

Anbefalte innlegg

husker jeg spillte settlers på amiga til tv.. med 2 mus`er .. så det var meg og en kompis.. var drittkult .. du kunne spille hver for seg eller begge to som samme nasjon.. var konge.. da holdt han ene på med ditt og jeg på med datt.. også gikk det veldig fort.. utrolig kult spill, og fortsatt gøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mange gode minner fra Dizzy serien på Amstrad med kassettspiller. På PC så husker jeg godt første gangen jeg spillte Wolfenstein 3D, det var skummelt det. Var også med i Den Norske Hjemmedataklubben (har fortsatt blader fra 92-93, gøy å lese de for å mimre litt). Der fikk jeg en diskett tilsendt 6 ganger i året med de "heftigste" spillene og programmene for PC. Husker spesielt godt disketten med Duke Nukem (eneren). Var bare episode 1, men dritkult for det.

Men de beste spillene jeg har spillt er uten tvil Monkey Island I og II og Indiana Jones And The Fate Of Atlantis. Elsker eventyrspill!

Lenke til kommentar

Kan jo begynne i den spede barndom av min datakarriere...

C64:

Shadow of the Beast

Side-scroller beat'em up med veldig stemningsfull musikk.

Last Ninja

Første isometrisk "realistiske" spill? Uansett, usaklig tøft :)

Forbidden Forest

Skummelt spill der du må kjempe mot edderkopper og drager som daler ned fra tretoppene... med pil og bue! :p

Bruce Lee

Alltid like gøy! Last ned en re-make til PC som faktisk er litt bedre enn det var på C64 heh! (Noen bugs er fiksa + litt bedre AI): http://www.planetflibble.com/blitz/

Amiga:

Gone Fishin'

Utrolig artig fiskespill, med den herligste intromusikken ever. hehe.

Dogs of War

Scroller/skytespill der en eller to spillere går oppover skjermen og plaffer løs på alt som beveger på seg. Mellom oppdragene (i forskjellige land) kunne du kjøpe nye våpen + ammo.

Defender of the Crown

Samle england under et rike! Med pittelitt hjelp fra Robin Hood =) Gå på raid i fiende slott, angrip de med katapult, delta i ridder-turneringer, etc. Har kommet en ny-versjon av dette spillet for ikke så veldig lenge siden, men hadde ikke samme sjarmen over seg. Forøvrig var grafikken på Amiga flere hestehoder foran grafikken på samme spill på PC ;P

PC:

Police Quest-spillene

Larry-spillene

Begge disse seriene brukte (i begynnelsen iallefall) den gamle blandingen til Sierra av grafikk og tekst.... du kunne styre characterene rundt omkring i spillet med piltastene, men måtte skrive manuelt ting som "open locker", "pick up suitcase", "pull up handbrake" osv :p

Alone in the Dark 1-3

Noen av de skumleste spill jeg har spilt. Å spille de nå til dags ødelegger muligens litt nå som vi har blitt bortskjemt på grafikk, men setter man seg virkelig inn i disse spillene.....*frysninger nedover ryggen*

Rise of the Triad

Jeg og en kamerat drev vettet fra foreldrene våre når vi konstant drev å ringte opp herandre med modem for å linke, og som oftest trengte en 3-4 forsøk før vi fikk det til å fungere ;D

Quake 1

På et av de første LAN jeg var tilstede på, satt vi en gjeng i et kafe-lokale og linket på Quake 1 - og jeg har aldri vært med på lignende hverken før eller senere. 10-14 spillere på en liten runde med mye lava som het "House of Ch'ton" eller noe slikt; Vi spilte sammenhengende turnering i 3 timer, og de fleste brukte kun keyboard når de spilte :p Reiste meg opp etterpå for å trekke frisk luft og knakk regelrett sammen og falt på gulvet.

Lenke til kommentar

Husker bittesmå bruddstykker av et spill til amiga.... Husker ikke hva det heter eller hva det egentlig gikk ut på :cry:

Var en kompis som eide amiga'en og jeg så for det meste på, men fy for et spill...

Husker at det klikka like før han runda det...

(bittelitt info om spillet: det var et eventyr spill, man skulle gå rundt å queste tror jeg, men det var ikke slik som wow eller liknende, og det var ikke lvl og slikt styr. Av en eller annen grunn tenker jeg adam & eva/eve når det gjelder det spillet, mulig det kan ha noe med tittelen å gjøre. Eneste bilde jeg husker fra spillet, og det er uklart, er en fyr som står ved en salgs grav hvor det ligger ei dame. Tror det var like etter det at det klikka).

Så har vi jo Rick Dangerous :w00t:

amiga21.png

st22.png

Det ville være en skam å utelate Ultima 7 The black gate.

Fikk et utrolig latterkick når det ble lagt et lik på stuebordet til en familie som satt og spiste... Ahhh, kan ikke beskrives, må oppleves..

Mange andre spill jeg kunne ramset opp også... men får ta det en annen kveld ;)

Btw, hvis noen mot all formodning skulle ha peilig på hvilket spill jeg prater om så vær snill og si det. Det har spøkt meg i mange mange år nå...

Lenke til kommentar

PlaneScape: Torment

torment2.jpg

DET beste RPG spillet laget noengang!

Post-apokalyptisk RPG med den mest engasjerende story ever!

Enormt gode stemmegivere også, med Michael T. Wiess/Weiss (The Pretender) som TNO(The Nameless One)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
PlaneScape: Torment

<fjernet bilde>

DET beste RPG spillet laget noengang!

Post-apokalyptisk RPG med den mest engasjerende story ever!

Enormt gode stemmegivere også, med Michael T. Wiess/Weiss (The Pretender) som TNO(The Nameless One)

Er det PlaneScape:Torment som hadde en intro med en druide stående nær noe alá stonehenge og snakket om en komet eller asteroide som passerte og skulle ødelegge verden?

Husker introen til et slikt spill, og noen bilder fra datablader, men har ikke greid å finne ut hvilket spill det var...

Lenke til kommentar

Jeg husker godt "Den Lengste Reisen", flodhest! Jeg ble trollbundet av det spillet og klarte ikke å legge det fra meg. Makan til grom-spill skal man lete ganske lenge etter. Husker godt den gode atmosfæren, den gode historien og den nydelige grafikken. Gleder meg veldig til oppfølgeren kommer ut.

Lenke til kommentar

Knakende bra LAN-spill fra mine yngre år:

tv08.gif

Terminal Velocity.

duke%203D.jpg

Duke Nukem 3D. Shrinkgun + tripmines for teh win!

dm3.jpg

Doom 1 + 2, deathmatch og co-op var ca. like populært.

rk-698_4.jpg

Command & conquer. Jeg var en jævel til å bygge murer fra basen til midt på brettet, pøse på med SAM-sites og obelisker, og så mure alt inne. "Got a present for ya!" ble også mye ropt. :)

I_OCTAN1.GIF

Hi-octane. En liten perle fra Bullfrog. I bunn og grunn er dette Wipeout (som kom ut året etter) med store, oppgraderbare våpen. Frenetisk deathmatch-action.

syndcat1.gif

Syndicate + American revolt, også fra Bullfrog. Cyborger, store våpen, oppgraderbare kroppsdeler, dop, 4-spillers deathmatch.. hva mer kan man ønske seg?

acedave.gif

Quake test. Herregud så gøy vi hadde det.

systems26.jpg

System Shock 2 co-op. Et av de bedre spillene i manns minne, og skrekkelig artig-skummelt med flere spillere.

magic_carpet.gif

Magic carpet kan vi heller ikke glemme. Vemmelig artig både i single- og multiplayer. Husker jeg var skikkelig misunnelig på en kamerat som hadde Pentium 60, og jeg hadde bare en 486DX/4 67Mhz.

descent.gif

Descent. Opp-ned-motion-sickness-fremkallende spill. Mest co-op på dette også. :)

abuse_game_b.jpg

Abuse.

car3.jpg

Carmageddon.

Singleplayerspill kommer senere..

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...