Gå til innhold

SV a la 1985. En viss endring?


Anbefalte innlegg

Tas veldedigheten vi gir gjennom Staten med?

Nei, da ville jo hele vitsen være borte. Poenget er jo nettopp at økt offentlig veldedighet gir redusert privat veldedighet, eller med andre ord: Jo større ansvar staten påtar seg, jo mindre ansvar påtar individer seg. Man får altså et kaldt samfunn der folk lar være å bry seg om hverandre fordi «det er statens ansvar».

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke nødvendig å leke naiv hele tiden, for selv om dere mener man ikke skal skille mellom næringsvirksomhet og hva som foregår i private hjem, så er tydeligvis flertallet og befolkningen (og samtlige partier på Stortinget) av en annen oppfatning, så da må vi nesten forholde oss til det idag.

Hva har dette med noe som helst å gjøre? :dontgetit:

 

Poenget er at du kan spille så mye gnav, ludo og vri-åtter du bare vil. Kun ved spill om penger er det lagt begrensninger. Blant annet er man ikke forpliktet å betale spillegjeld, men man kan dog frivillig gi fra seg midler.

Selv har jeg spilt både klespoker, knokepoker, vannpoker, tequilapoker og tyrkershotpoker med stor suksess (i Norge!) uten å fått trøbbel med politiet en eneste gang.

At man kan bryte en ulov uten å bli tatt for det, betyr ikke at uloven ikke er rettighetskrenkende.

Jeg skrev det bare på tull. Alle spill jeg har vært med på er innenfor norsk lov.

Lenke til kommentar
Folkens, var det ikke her vi skulle diskutere SV/SFs fortid??? Ikke det lille ubetydelige partiet på ytterst høyreside som vil at egoistisk konkurranse skal ta over samfunnet?

Det lille ubetydelige partiet som vinner valgkampen på nett:

 

SV, Høyre og mikropartiet DLF vinner valgkampen på nett.

:w00t:

 

 

Poenget er at du kan spille så mye gnav, ludo og vri-åtter du bare vil. Kun ved spill om penger er det lagt begrensninger.

Hva om jeg ønsker å spille om penger? (Noe det hender at jeg gjør, uten at jeg får dårlig samvittighet av den grunn.)

Lenke til kommentar
Tas veldedigheten vi gir gjennom Staten med?

Nei, da ville jo hele vitsen være borte. Poenget er jo nettopp at økt offentlig veldedighet gir redusert privat veldedighet, eller med andre ord: Jo større ansvar staten påtar seg, jo mindre ansvar påtar individer seg. Man får altså et kaldt samfunn der folk lar være å bry seg om hverandre fordi «det er statens ansvar».

Jeg syns nå nordmenn er gavmilde så det holder. Selv om Staten gir. Så kan det jo legges til bidrag fra f.eks. Trond Mohn til lokal velvære. Eller tok du med slike bidrag?

Lenke til kommentar

Nordmenn er kan hende gavmilde, men amerikanere er altså mer gavmilde.

 

For øvrig hadde jeg en gang en debatt med en sosialist som mente at Trond Mohns gaver var udemokratiske, da han selv kunne velge hva han ville donere penger til. Slike meninger er skremmende.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Poenget er at du kan spille så mye gnav, ludo og vri-åtter du bare vil. Kun ved spill om penger er det lagt begrensninger.

Hva om jeg ønsker å spille om penger? (Noe det hender at jeg gjør, uten at jeg får dårlig samvittighet av den grunn.)

Vel, da har du et problem :)

 

Men den allmektige Staten beskytter deg slik at du ikke skal få enda større problemer ved å spille deg fra hus og bil. Dog er det endel dobbeltmoral ute og går, siden det fins lovlige spilleautomater rundt omkring som også skaper mye trøbbel for avhengige. Kun de yngste misbrukerne har til en viss grad blitt beskyttet gjennom aldersgrensa som ble innført.

 

Det hele koker som du forhåpentligvis skjønner ned til det faktum at mennesker ikke er så perfekte som liberalister skal ha det til. Mulig at du greier å tenke rasjonelt til enhver tid, men det gjelder ihvertfall ikke alle. Det er nok av folk her i landet som ikke greier å gå forbi en spilleautomat uten å tømme seg for penger. Begrensningene på pengespill skal derfor være til folkets beste.

Lenke til kommentar
Men den allmektige Staten beskytter deg slik at du ikke skal få enda større problemer ved å spille deg fra hus og bil.

Ikke få det til å høres ut som staten gjør meg en tjeneste. Dersom jeg spiller meg fra hus og hjem, er det min egen feil og mitt eget problem, og staten (det vil si skattebetalerne) har ingen plikt til å hjelpe meg. Det er mitt eget ansvar, ingen andres.

 

Det hele koker som du forhåpentligvis skjønner ned til det faktum at mennesker ikke er så perfekte som liberalister skal ha det til. Mulig at du greier å tenke rasjonelt til enhver tid, men det gjelder ihvertfall ikke alle. Det er nok av folk her i landet som ikke greier å gå forbi en spilleautomat uten å tømme seg for penger. Begrensningene på pengespill skal derfor være til folkets beste.

Min holdning er at dersom man behandler folk som barn, vil de etter hvert begynne å opptre som barn. Konklusjon: Gi folk frihet til å ta sine egne valg, så vil de også ta ansvar for sine valg.

Lenke til kommentar

Vel vel. Skulle gjerne fikset opp flere av de der nettsidene :) Særlig er AKP sin slapp i fisken, som de sier. Men SU har en bra side. www.su.no

Liker især bakgrunnen :)

Rød Ungdom (RU) har også en veldig bra side. www.sosialisme.no

 

Som dere ser, ungdomsorganisasjonene er de som er hyppigst på nett, mest oppdaterte, særlig i henhold til design og oppdaterte/interessante websider.

Lenke til kommentar
Men SU har en bra side.

Hadde det bare vært mulig å lese skriften ...

 

Som dere ser, ungdomsorganisasjonene er de som er hyppigst på nett, mest oppdaterte, særlig i henhold til design og oppdaterte/interessante websider.

Tja, dette gjelder i alle fall ikke for DLF/LibUng, Høyre/UH, Frp/FpU, etc. Jeg kan imidlertid si meg enig i at for eksempel RUs sider er bedre enn RVs.

Lenke til kommentar

Det er klart at partier uten betydelige midler til disposisjon primært har internett som verktøy for å nå ut til folk. Det hender likevel at DLF stiller opp i radiodebatter og liknende arrangementer, men de blir selvsagt sjelden invitert.

 

Hva debattfora har med at DLFs nettsider ble kåret til de beste av partienes sider, sammen med SVs og Høyres nettsider, får imidlertid stå for HalTans regning.

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært mulig å lese skriften ...

Det er da vittig nok helt ordinær størrelse på skriften. Har sett websider med mye mindre skrift uten å ha problemer med å lese det som står der. Og skriften er vel forsåvidt omtrent like stor som denne her? Du prøver bare å finne noe å pirke på du.

 

Tja, dette gjelder i alle fall ikke for DLF/LibUng, Høyre/UH, Frp/FpU, etc. Jeg kan imidlertid si meg enig i at for eksempel RUs sider er bedre enn RVs.

Jeg snakker selvsagt om de vesentlige partiene i Norge ;)

Lenke til kommentar
Det er da vittig nok helt ordinær størrelse på skriften. Har sett websider med mye mindre skrift uten å ha problemer med å lese det som står der. Og skriften er vel forsåvidt omtrent like stor som denne her? Du prøver bare å finne noe å pirke på du.

Nei, dette er noe jeg har reagert på de gangene jeg har vært inne på SUs sider. Trebuchet MS må være i minst 10-punkt for at den skal være behagelig å lese – SUs sider har 8-punkt. Denne siden har Verdana 9-punkt, men Verdana er relativt større enn Trebuchet for tilsvarende skriftstørrelser.

Lenke til kommentar

Det står mye tåpelig tullball og lettere stråmannsargumentasjon på SUs hjemmeside. :hrm:

 

De som har makta i dag vil at vi skal være lydige undersåtter. De vil ikke at vi protesterer mot urettferdigheten og utfordrer makta deres.

:roll:

 

SU kjemper for at jenter skal ha frihet fra å bli vurdert som en salgsvare; vi vil blant annet kriminalisere horekundene.

Men de som driver hor skal ikke kriminaliseres, nei. :roll:

 

Noen politikere sier at Ali har skylda. De sier at arbeidsledighet og kriminalitet skyldes at det er for mange «fremmedkulturelle» i Norge.

Stråmannsargumentasjon.

 

På skolen lærer vi at målet med kunnskap er et tall på en skala fra en til seks. Vi lærer at konkurranse er veien til suksess, og at man blir bedre av å konkurrere mot sine klassekamerater enn å samarbeide med dem. Å stille kritiske spørsmål til undervisningen kan straffe seg. Skolen gjør oss tilpasset og ukritiske, for elever skal en gang i framtiden bli lydige arbeidstakere, som ikke stiller kritiske spørsmål til sjefen sin.

 

Prøvene på skolen oppfordrer oss til å svare det læreren vil at vi skal svare, ikke til å stille spørsmål eller til å mene noe annet enn det som står i boka. For å klare prøvene må vi gjøre masse lekser som kan bety at en ikke har tid til å engasjere seg aktivt i for eksempel SU. Det er ingen som spør elevene om hvilket tema innenfor faget de har spesiell interesse for.

 

Pensumet skal alle gjennom fordi alle skal ha eksamen. Eksamen skal alle ha for å få et karaktersnitt som kan sortere oss videre i systemet. Alle elever veit at det kan være dumt å gjøre opprør mot noe en ikke liker på skolen sin, reagere på urettferdig behandling eller for eksempel å være fryktelig uenig med læreren sin - for det kan straffes ved at en blir satt ned i karakter.

 

Disse ondene - prøvene, eksamen, pensum og karakterene er med på å lære oss opp til å ikke ta makt over vår egen skolehverdag.

 

SU vil fjerne alle «vis-at-du-kan-pugge-ting-utenat-prøvene». Elever burde i stedet få velge ut stoff som faktisk interesserer dem og få legge det fram på en måte som passer hver enkelt. SU vil også fjerne eksamen. Det du ikke klarte på en dag skal ikke avgjøre framtidsvalgene dine. Karakterene og sorteringa må erstattes med tilbakemeldinger om hva en faktisk gjør bra og hvordan en kan gjøre ting bedre, en vurdering som hver enkelt elev er med på å gjøre selv.

 

En god start på å forandre skolen er å innføre arbeidsmiljølov for elever og studenter i Norge. Og gratis skolebøker og skolemateriell. Det skal være gratis å gå på skole og et minstekrav er at en skal slippe å få astma av å gå der!

 

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at skoleelever kommer til å gjøre deres aller beste hvis de ikke får noen form for belønning/straff i form av karakterer.

 

Mange av de lite og middels skoleflinke jeg kjenner gjør lite for å få bedre karakterer, og da mener jeg at det blir feil at man skal nærmest belønne dem med en karakterfri skole.

 

Synes du det er greit at de tre rikeste mennene i verden eier mer enn de 48 fattigste landene til sammen?

Nei, men nå har nok de jobbet en del for å bli så rike. (men neppe at de har jobbet like mye hver som 16 lands innbyggere, da.)

 

 

Det vil bli et slapt samfunn med enklere for late å snylte dersom SUs politikk blir innført, og de som virkelig jobber, blir straffet.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...