Gå til innhold

Hva koster det å registrere eget firma?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på å starte et eget firma for å få det i lovlige former, driver med support og bygging av pcer .

Har også tenkt å ta på meg annet arbeid av diverse slag, men jeg lurer på å mye det koster å registrere et eget firma :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter hva jeg vet er det gratis å registrere et enkeltmannsforetak.

det stemmer, men såvidt jeg har skjønt er dette avhengig av omsettningen i firmaet. hvis du omsetter for 30.000 (?) så må du registrere deg i MVA-registeret... og det er ikke gratis såvidt jeg husker... (rett meg hvis jeg tar feil her)

Lenke til kommentar

Registrering i Enhetsregisteret er gratis. Da får du et organisasjonsnummer, men ikke mye mer.

Om du også vil registreres i Foretaksregisteret koster det 2500 kroner. Der må du registreres hvis du skal selge varer, for eksempel deler til PCene eller annet, og ikke bare tjenesten med å bygge og reparere dem for folk som kjøper delene selv.

http://www.brreg.no/reg_gebyrer/

Geir :)

Lenke til kommentar
Etter hva jeg vet er det gratis å registrere et enkeltmannsforetak.

det stemmer, men såvidt jeg har skjønt er dette avhengig av omsettningen i firmaet. hvis du omsetter for 30.000 (?) så må du registrere deg i MVA-registeret... og det er ikke gratis såvidt jeg husker... (rett meg hvis jeg tar feil her)

Den grensen er øket til 50 000 pr. 12 måneders periode nå.

Geir :)

Lenke til kommentar
Har også tenkt å ta på meg annet arbeid av diverse slag, men jeg lurer på å mye det koster å registrere et eget firma :hmm:

Dersom dette er bare noe du driver med på hobby-basis bør er det ingen god idé å starte firma rent økonomisk.

Dersom inntekten per oppdrag er under 1000kr kan du ta inn dette helt uten å betale en krone skatt eller mva. Dersom du registrerer firmaet går gjerne halve inntekten din til staten :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...