Gå til innhold

Trenger noen få synspunkter...

Anbefalte innlegg

Jeg er nå gått grundig lei av P3 500MHz maskinen min, og vil nå bytte til en AMD-basert maskin...

Jeg ser jo at det er diverse nye funky duppedingser som er i anmarsj, så derfor lurte jeg på:

1: Er det noen vits i å vente på at Nforce2-kortene kommer ut, eller "holder" det med et vanlig via kt333 kort?

2: Er det noen vits i å vente på AMD Barton-prosessorene? Har 256 ekstra Cache veldig mye å si?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke forska så mye på fremtiden, men som en grunnregel så kommer det ALLTID noe nytt bedre og mer spennende i fremtiden. Som regel koster det flesk i starten også.

Spørsmålet er hvor lenge kan du ventE? Athlon XP prosessore er veldig billig nå! Skjermkort (gf4) har kommet ned til mer akseptable priser også, trenger du pc nå, så kan du jo forsåvidt kjøpe nå?

Når det nye kommer er det alltid kjempedyrt i starten, og når det blir fornuftige priser så er det noe nytt i sikte som kommer til å bli enda bedre, og slik er det alltid!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe et nforce1 basert kort enn så lenge? det har lan, lyd og integert grafikk uansett. MSI K7n420D er veldig billig for tiden. du kan også kjøpe ddr333 og et ekstert gf4 kort dersom du ønsker det. å oppgradere da blir veldig lett, og du slipper å kjøpe nettverks kort og lyd kort mens du venter på nf2

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 00:40, Odd-Moose skrev:

Jeg er nå gått grundig lei av P3 500MHz maskinen min, og vil nå bytte til en AMD-basert maskin...

Jeg ser jo at det er diverse nye funky duppedingser som er i anmarsj, så derfor lurte jeg på:

1: Er det noen vits i å vente på at Nforce2-kortene kommer ut, eller "holder" det med et vanlig via kt333 kort?

2: Er det noen vits i å vente på AMD Barton-prosessorene? Har 256 ekstra Cache veldig mye å si?

På forhånd takk!

Det er alltid noe å vente på og ofte koster det litt mer enn man forventet. Kjøp heller nå. Nforce2 vil uansett ha dårligere ytelse enn et KT333-basert kort + Geforce 4 MX 440. Hvis du ønsker ok 6-kanals lyd, så kommer det på mange KT333-kort også. Bla. MSI KT3 Ultra ARU. Jeg har samme kortet men ikke i ARU-versjonen. Med mitt kort trenger jeg en "S-bracket" til 50kr for å få 6 kanaler i stedet for 2 lyd-kanaler.

Det er lenge til barton kommer, jeg tipper rundt årsskiftet tidligst. Barton kommer sikkert til å bli en god del dyrere i starten også.

Kjøp nå, og evt. oppgrader senere om du finner ut at du har behov for det.

Lenke til kommentar

mitt rpd om du skal kjøpe nå:

*ikke kjøp det beste

hvorfor?

jo. fordi 8x agp kommer, ddr400 kommer, radeon 9700 har kommet, usb2.0 blir standard, osv.

hvis du vil kjøpe nå, for du du en AMD XP 1800+ eller 2000+ billig, et G4 ti4200 billig og et HK med masse stash for tusenlappen :grin:

ps: RAM'EN er dyr :smile:

Lenke til kommentar

Simen1: feil, nforce2 kortene er ikke ute, så du vet ingenting om ytelsen sammenliknet med kt333. leste du forresten artikkelen på theinquirer.net der det sies at nforce2 er testet til å være 20% raskere enn ddr400 på via?

Dikky: Nforce kortene regnes for å være den mest stabile plattformen for AMD prosessorene, og det kan jeg selv skrive under på. Derimot hadde jeg masse problemer med 4 forskjellige via baserte kort.

Odd-Moose: den integrerte grafikken på nforce1 kortene er GF2MX. derfor var det jeg anbefalte et eksternt grafikk kort i tillegg dersom du spiller endel nye spill. system ytelsen ligger på kt266a nivå, så det er ingenting å forakte. og hvis du bare skal ha det til nforce2 kommer, så er det en kraftig og stabil løsning til bare å være midlertidig.. Du blir neppe skuffet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 00:40, Odd-Moose skrev:

På forhånd takk!

Først må de nye tingene komme, og i starten vil de mest sannsynlig koste flesk.... Du klarer deg lenge med en ny Athlon XP.... I vanlig bruk har ikkje 256 kb ekstra cache så mye å si, men dersom du skal drive og rendre i lightwave, 3d studiomax eller lignende vil det ha mye å si..... Det samme gjelder dersom du skal bruke maskinen som server....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 15:38, mad_arab skrev:

Simen1: feil, nforce2 kortene er ikke ute, så du vet ingenting om ytelsen sammenliknet med kt333. leste du forresten artikkelen på theinquirer.net der det sies at nforce2 er testet til å være 20% raskere enn ddr400 på via?

FSB'en på Nforce2er den samme som på KT333 (altså 133MHz DDR), dermed hjelper det ikke om minnet går raskere eller om det er to minnebusser. Det eneste det hjelper til er at overskuddet av minneytelsen brukes til minnet til den integrerte grafikken. Siden systemminne normalt går mye tregere enn eget grafikkminne (som på grafikkkort), så er det teoretisk umulig at Nforce2 kan yte bedre enn KT333 + Geforce 4 MX med 128 bit DDR.

Ang. den artikkelen på theinquirer.net så har jeg lest den nå. Den sier ingenting om på hvilket område Nforce2 vil være 20% bedre enn KT400. De er hvertfall ingenting som indikerer at det er ytelsen som skal være 20% bedre. Kanskje det er markedsandelen som skal være 20% bedre..? Eller overklokkingsevnen..? Vi får vente å se..

Må bare nevne at jeg ikke har noe i mor Nforce2, det er jo mange godbiter der, særlig på HiEnd-versjonen. Men ikke la dere lure av tullete journalister og tullete markedsføring. Vent på den endelige ytelsen. Forvent i hvertfall ikke mer enn det det som man kan se en logisk grunn for.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 12:12, Odd-Moose skrev:

Forresten: kan noen si meg hva slags grafikk det er på Nforce1 kortene?...klarer ike finne det noen steder...

Gadd ikke lese alle postene.

Det er GeForce2MX-brikker på nForce-hovedkortene. De som blir levert med onboard GFX, da. Noen er også uten. Disse onboard-grafikkbrikkene bruker visstnok RAM'en i maskinen som minne. Derfor bør du ha en god del mer RAM enn det du kanskje hadde tenkt deg i utgangspunktet. To 256MB DDR RAM-brikker er nesten minimum.

(Ja. To brikker. To store brikker. En som ikke hørte på meg, og kjøpte EN 128MB-brikke, ble litt fortvila etterhvert, for å si det sånn...)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for nforce1 -> nforce2. vi kan med ganske stor sikkerhet si at nforce2 vil være raskere enn kt333, og du slipper å kaste bort penger på lydkort, nett osv i mellomtiden.

Ytelsen er allerede på nivå med KT266A, og som vi vet har ikke kt333 noen store fordeler over dette (pga fsb på 266mhz), så du får flott ytelse allerede nå. Den integrerte grafikken (hvis du velger å bruke den), tar 32mb til grafikkminnet. Hvis du ikke bruker den så sparer du minnebåndbredde og 'mister' ikke de 32mb.

[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-07-19 09:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...