Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er en registerreim?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tannreim som drives av veivakslingen, som så driver kamakslingen(e) som åpner og lukker ventilene til brennkammeret.

De vanligste måtene å drive kamakslinge på, er med registerreim, registerkjede eller drev.

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Vet ikke om Galanten har det, men kjeder er ofte mer pålitelige ja. Men de må strammes av og til dem, som reimer.

Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det.

Lenke til kommentar
Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det.

Har jeg stort sett bare sett på traktorer og V-motorer med lavtliggende kam.

Tviler sterkt på at Toyota bruker noe slikt på småmotorer.

Lenke til kommentar
Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det.

Har jeg stort sett bare sett på traktorer og V-motorer med lavtliggende kam.

Tviler sterkt på at Toyota bruker noe slikt på småmotorer.

Model F skal angivelig ha det.

Lenke til kommentar
Model F skal angivelig ha det.

Da er det snakk om gamle motorer med lavtliggende kam, Model F baserer seg på Liteace som hadde div eldgamle motorkonstruksjoner fra tidlig syttitalls Corolla.

I dag vil du ikke finne noe slikt på normale motorer.

Lenke til kommentar
vetikke, men er det KJEDE og ikke REIM, trenger det ikke skiftes

Kjede trenger å byttes det også. Har vært med på motorhavari pga kjede som har hoppet over noen hakk (les: tannhjulet på veiva var helt polert, ikke en eneste tann igjen)

Lenke til kommentar
Kjede trenger å byttes det også. Har vært med på motorhavari pga kjede som har hoppet over noen hakk (les: tannhjulet på veiva var helt polert, ikke en eneste tann igjen)

Det er uhyre skjeldent, det som kan skje er at kjedestrammeren kan gi seg eller at glideskinnene som kjedet ligger an mot blir slitt, dette medfører somregel masse ulyd lenge før kjedet gir seg.

Lenke til kommentar

RegisterREM er av gummi(ser ut som en bred tannet vifterem) og bør byttes fra alt mellom 60.000km og 100.000km etter produsentens anbefalinger.

Den har som regel ett eller to strammehjul som også burde byttes når man har den oppe.

 

Mitsubishi har hatt endel motorer med TO registerREMMER pga. de har en som driver kamakselen og en som driver en balanseaksel som ligger i bunn av blokka ved siden av veiva og går motsatt vei av veivakselen for å minske vibrasjoner.

Kan være en slik motor du har , og da er det en del jobb å bytte reimene ihvertfall.

 

RegisterKJEDE er av metall (ser ut som et bredt sykkelkjede) og trengs normalt ikke å byttes ut. Men det krever at KJEDEstrammeren er i orden og at det er riktig trykk på kjedet. Dette blir sjekket på orginalverksteder ved service ol. Mange "pirat" verksteder som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
RegisterREM er av gummi(ser ut som en bred tannet vifterem) og bør byttes fra alt mellom 60.000km og 100.000km etter produsentens anbefalinger.

Den har som regel ett eller to strammehjul som også burde byttes når man har den oppe.

 

Mitsubishi har hatt endel motorer med TO registerREMMER pga. de har en som driver kamakselen og en som driver en balanseaksel som ligger i bunn av blokka ved siden av veiva og går motsatt vei av veivakselen  for å minske vibrasjoner.

Kan være en slik motor du har , og da er det en del jobb å bytte reimene ihvertfall.

 

RegisterKJEDE er av metall (ser ut som et bredt sykkelkjede) og trengs normalt ikke å byttes ut. Men det krever at KJEDEstrammeren er i orden og at det er riktig trykk på kjedet. Dette blir sjekket på orginalverksteder ved service ol. Mange "pirat" verksteder som ikke gjør det.

jepp er noe drit.. kostet 6500,- å skifte reg reima på min gamle mitshu galant..

Litt sure penger, men det må jo gjøres

 

edit: noen som vet om det er reg-kjede eller reim på en 92 nissan primera 2l disel 75 hk??

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...