neph Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 ja hva er det egentlig?, har ikke så peil på tekniske ting med biler.... Lenke til kommentar
duste_lie Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Lurer på om det er den som går fra veivakselen (der stemplene sitter) og opp til ventilene? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Tannreim som drives av veivakslingen, som så driver kamakslingen(e) som åpner og lukker ventilene til brennkammeret. De vanligste måtene å drive kamakslinge på, er med registerreim, registerkjede eller drev. Endret 31. mai 2005 av Opus Lenke til kommentar
neph Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Er det noen her som vet om en Mitsubishi Galant 92mod har kjede??...har hørt at de er mer pålitelige og ikke trenger og skiftes?. Lenke til kommentar
duste_lie Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 vetikke, men er det KJEDE og ikke REIM, trenger det ikke skiftes Lenke til kommentar
Opus Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Vet ikke om Galanten har det, men kjeder er ofte mer pålitelige ja. Men de må strammes av og til dem, som reimer. Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det. Har jeg stort sett bare sett på traktorer og V-motorer med lavtliggende kam. Tviler sterkt på at Toyota bruker noe slikt på småmotorer. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Det mest ideelle er drev som er vedlikeholdsfritt, men jeg tror kanskje det er mest Toyota som bruker det. Har jeg stort sett bare sett på traktorer og V-motorer med lavtliggende kam. Tviler sterkt på at Toyota bruker noe slikt på småmotorer. Model F skal angivelig ha det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Model F skal angivelig ha det. Da er det snakk om gamle motorer med lavtliggende kam, Model F baserer seg på Liteace som hadde div eldgamle motorkonstruksjoner fra tidlig syttitalls Corolla. I dag vil du ikke finne noe slikt på normale motorer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 All luftkjølt VW. Ja, men den har jo sine røtter fra tiden en A Hitler var populær i Tyskland. Både motoren og bilen var totalt utdatert flere tiår før de la den død i Europa. Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 vetikke, men er det KJEDE og ikke REIM, trenger det ikke skiftes Kjede trenger å byttes det også. Har vært med på motorhavari pga kjede som har hoppet over noen hakk (les: tannhjulet på veiva var helt polert, ikke en eneste tann igjen) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Kjede trenger å byttes det også. Har vært med på motorhavari pga kjede som har hoppet over noen hakk (les: tannhjulet på veiva var helt polert, ikke en eneste tann igjen) Det er uhyre skjeldent, det som kan skje er at kjedestrammeren kan gi seg eller at glideskinnene som kjedet ligger an mot blir slitt, dette medfører somregel masse ulyd lenge før kjedet gir seg. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hmm.. Mener broren til dama sin BMW 328 (E36) har kjede også.. som er dyrt å skifte.. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 RegisterREM er av gummi(ser ut som en bred tannet vifterem) og bør byttes fra alt mellom 60.000km og 100.000km etter produsentens anbefalinger. Den har som regel ett eller to strammehjul som også burde byttes når man har den oppe. Mitsubishi har hatt endel motorer med TO registerREMMER pga. de har en som driver kamakselen og en som driver en balanseaksel som ligger i bunn av blokka ved siden av veiva og går motsatt vei av veivakselen for å minske vibrasjoner. Kan være en slik motor du har , og da er det en del jobb å bytte reimene ihvertfall. RegisterKJEDE er av metall (ser ut som et bredt sykkelkjede) og trengs normalt ikke å byttes ut. Men det krever at KJEDEstrammeren er i orden og at det er riktig trykk på kjedet. Dette blir sjekket på orginalverksteder ved service ol. Mange "pirat" verksteder som ikke gjør det. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) RegisterREM er av gummi(ser ut som en bred tannet vifterem) og bør byttes fra alt mellom 60.000km og 100.000km etter produsentens anbefalinger.Den har som regel ett eller to strammehjul som også burde byttes når man har den oppe. Mitsubishi har hatt endel motorer med TO registerREMMER pga. de har en som driver kamakselen og en som driver en balanseaksel som ligger i bunn av blokka ved siden av veiva og går motsatt vei av veivakselen for å minske vibrasjoner. Kan være en slik motor du har , og da er det en del jobb å bytte reimene ihvertfall. RegisterKJEDE er av metall (ser ut som et bredt sykkelkjede) og trengs normalt ikke å byttes ut. Men det krever at KJEDEstrammeren er i orden og at det er riktig trykk på kjedet. Dette blir sjekket på orginalverksteder ved service ol. Mange "pirat" verksteder som ikke gjør det. jepp er noe drit.. kostet 6500,- å skifte reg reima på min gamle mitshu galant.. Litt sure penger, men det må jo gjøres edit: noen som vet om det er reg-kjede eller reim på en 92 nissan primera 2l disel 75 hk?? Endret 4. juni 2005 av freddy85 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 edit: noen som vet om det er reg-kjede eller reim på en 92 nissan primera 2l disel 75 hk?? Faktisk to reimer om jeg ikke husker feil, en til kammen og en som driver dieselpumpen. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 edit: noen som vet om det er reg-kjede eller reim på en 92 nissan primera 2l disel 75 hk?? Faktisk to reimer om jeg ikke husker feil, en til kammen og en som driver dieselpumpen. dyrt å bytte? trur du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå